بازدید 7172

جایگزینی برای وام ازدواج

موضوع وام «چه براي ازدواج، درمان بيماران يا ايجاد شغل، تعمير ساختمان و موارد ديگر» امري طبيعي و گاهي ضروري و اضطراري مي‌باشد و عنوان «کتاب‌الدين» را در فقه اسلامي داريم و حدود و شرايط آن تبيين شده است
کد خبر: ۴۲۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶ 28 August 2014
سيدرضا اکرمي در سرمقاله مردم سالاری نوشت:

1- در مجلس شوراي اسلامي در تاريخ 4 /6/ 93 طرحي داده شد که «پانصد ميليون دلار» از صندوق توسعه ملي به بانک‌ها داده شود تا ريالي و پشتوانه‌اي براي «وام ازدواج» سه ميليون تا پنج ميليون تومان به متقاضيان وام ازدواج واگذار شود. البته دو فوريتي اين طرح راي نياورد و با قيد يک فوريت به کميسيون مربوطه واگذار شد.

2- موضوع وام «چه براي ازدواج، درمان بيماران يا ايجاد شغل، تعمير ساختمان و موارد ديگر» امري طبيعي و گاهي ضروري و اضطراري مي‌باشد و عنوان «کتاب‌الدين» را در فقه اسلامي داريم و حدود و شرايط آن تبيين شده است، بد نيست بدانيم که روي آوردن به «وام، قرضي» براي هر کاري، ممدوح نيست و علي‌الخصوص «قرض و وام» فردي، در حد امکان نفي شده است که امام معصوم مي‌فرمايد «اياک والدين، فانه هم باليل وشين بالنهار» از وام‌گيري و استقراض بپرهيزيد که قرض‌داري و مقروض بودن، در شب غصه و غم و در روز سرافکندگي و پرهيز از روبرو شدن با طلبکار و وام‌دهنده دارد. در دعاي ماه رمضان براي افراد مقروض و بدهکار دعا مي‌کنيم که خداوند بستر پرداخت وام و دين‌دار را فراهم سازد «واقض عناالدين» و بهتر است بدانيم که قرض دادن ثواب دارد و ثواب آن از «صدقه» نيز بيشتر مي‌باشد، تا مشکل نيازمند برطرف شود و گره‌ها باز گردد، بنابراين تفاوت بين قرض دادن و استقراض وجود دارد.

3- موضوع ازدواج انسان در اسلام ناب محمدي، امري ممدوح و موکد و گاهي واجب معرفي شده که هماهنگي با تکوين و تشريع دارد و همه آفريده‌هاي اين عالم زوج و جفت دارند «زوج بهيج، زوج کريم و خلق منها زوج‌ها» و فقط خداوند خالق و آفريدگار است که همتا و همانند و مثل و نمونه ندارد که وي «آفريدگار» است نه آفريده، وي «الصمد» است وکفو و مشابه«ولم يکن‌ له کفو احد» ندارد.

4- ازدواج با خود برکات و دستاوردهاي بسيار دنيوي و آخرتي دارد که در جايگاه خود بايد بررسي و ارزيابي شود، که به طور اختصار عرض مي‌کنم، ازدواج نياز طبيعي هر مرد و زن مي‌باشد و تداوم نسل و تکثير نسل در گرو ازدواج است و مصونيت ديني و اخلاقي و اجتماعي «من تزوج فقد احرز نصف دينه، فليتق الله في‌النصف‌الاخر»را با خود دارد. موضوع تشکيل و تاسيس خانواده از بديهي‌ترين امور در هر جامعه و مجتمع و کشور مي‌باشد و پس از مسجد و اماکن متبرکه، محبوب‌ترين کانون، کانون خانواده معرفي شده است. در تبليغات ماهواره‌اي «به ويژه فارسي» بر روي متزلزل شدن و فروپاشي کانون خانواده، تهاجم وجود دارد، از«زن» مي‌گويند و تحريک و تشويق مي‌نمايند، ولي درباره خانواده و تشکيل آن سخني ندارند و تخريب را دنبال مي‌کنند چون «ليبراليسم» و آزادي فردي را خواهان مي‌باشند. اسلام عزيز به خانواده و ازدواج، اهتمام دارد و در صورت احتمال«آلودگي و ابتذال جنسي» آن را واجب مي‌داند.

5-‌ براي تاسيس خانواده، بايد قانون«تعاون» را شعار و شعور خود قرار دهيم و کار کارستان بنماييم و پدر و مادر بايد، تاسيس خانواده را براي فرزندان خود در دستور کار خود قرار دهند که يکي از حقوق فرزندان بر والدين «ان يزوجه اذا بلغ» موضوع ازدواج مي‌باشد، براي تامين هزينه‌هاي ازدواج بايد از ابتداي زندگي، موضوع«پس‌انداز» در برنامه کار پدر و مادر قرار گيرد و هنر دختر و پسر آماده ازدواج ، براي تامين هزينه، مورد توجه باشد و «خيرين» هر شهر و منطقه و کشور براي اين موضوع «نهضتي» برپا سازند که برکات ازدواج نصيب همگان خواهد شد. صندوق‌هاي قرض‌الحسنه، در سراسر کشور، در اين بخش فعال‌تر شوند. اگر بستگان دختر و پسر در آستانه ازدواج، همتي کنند و هدايا و کادوي مناسبي به عروس و داماد، لطف نمايند، نيازي به وام ازدواج «بانک‌ها» نخواهد بود که طرح و لايحه به مجلس شوراي اسلامي داده شود و عروس و داماد را گرفتار بروکراسي سازيم و در انتظار ماه‌ها و سال‌ها بمانند و آزرده‌خاطر گردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی