بازدید 3953

قفل موسیقی فرهنگسراها گشوده می شود؟

این کشمکش ها در حالی ادامه دارد که چندی پیش دست‌اندرکاران خانه موسیقی از نشستی مشترک با امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و عقد تفاهمنامه‌ای با این سازمان خبر داده بودند و مدعی شده بودند که بعد از ایام ماه مبارک رمضان، کلاس‌های موسیقی با کیفیت بیشتر بازگشایی خواهد شد.
کد خبر: ۴۲۹۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶ 28 August 2014
سازها دیگر در آموزشگاه‌های فرهنگسراها کوک نمی‌شود. سکوتی که این روزها در پشت درهای بسته کلاسهای موسیقی بیتوته کرده است تصویر روزهای پرشور و نشاط کلاس موسیقی را وقتی که هنرآموزان جوان مشغول فراگیری نت‌ها و کوک سازهایشان بودند در هم می‌شکند.

به گزارش ایران، اواخر خردادماه امسال بود که تعطیلی فعالیت‌های آموزش موسیقی در فرهنگسراهای تهران به بهانه بازنگری درسطح کیفی این کلاس‌ها رسانه‌ای شد، خبری که موجب شد تا با انتقادها به عملکرد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، گروههای مختلف فرهنگی و هنری جامعه نسبت به عواقب چنین تصمیم گیری‌هایی هشدار دهند.

در پی بالاگرفتن اعتراض‌ها به تعطیلی کلاسهای موسیقی، سایت خانه موسیقی نخستین تشکلی بود که نسبت به موضوع واکنش نشان داد و با دعوت از عبدالحسین مختاباد، عضو موزیسین شورای شهر تهران در نشست هیأت مدیره خود از وی درخواست کرد تا با استفاده از اختیاراتش در شورای شهر نسبت به این مسأله واکنش نشان دهد.

عبدالحسین مختاباد، رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران نیز در نشست علنی روز یکشنبه ۱۴ تیر شورای شهر تهران نسبت به این تصمیم شهرداری معترض شد و با وجود آن‌که قرار بود موضوع را در قالب طرح سؤال از شهردار مطرح کند، اما تنها به تذکری شفاهی بسنده کرد و گفت: «هیچ اندیشه‌ای پشت تعطیلی کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها نبوده است». وی با تأکید بر این مسأله که تعطیلی مجموعه‌ها یا بازگشایی یک مجموعه باید با نظر شورا باشد، خواستار بازگشایی سریعتر این کلاس‌ها شد.

در همین جلسه هادی ساعی، عضو هیأت رئیسه شورا نیز از اعتراض هنرآموزان موسیقی به شورا خبر داد و با هشدار نسبت به این تصمیم گفت: با این اقدام حدود 500 مربی موسیقی از کار بیکار و ۱۰ هزار هنرجوی آموزشگاه‌های موسیقی سرگردان شده‌اند.

این کشمکش ها در حالی ادامه دارد که چندی پیش دست‌اندرکاران خانه موسیقی از نشستی مشترک با امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و عقد تفاهمنامه‌ای با این سازمان خبر داده بودند و مدعی شده بودند که بعد از ایام ماه مبارک رمضان، کلاس‌های موسیقی با کیفیت بیشتر بازگشایی خواهد شد.

قراری که با به پایان رسیدن ماه رمضان هم عملی نشد و این روزها با رو به اتمام بودن تعطیلات تابستان و زمان فراغت هنرجویان موسیقی که عموماً از قشر جوان و نوجوان پایتخت هستند، هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برد و دستور شفاهی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران یعنی حجت‌الاسلام شهاب مرادی مبنی بر تعطیلی این کلاس‌ها همچنان به قوت خود باقی است.

موسیقی تخصصی در فرهنگسراها

اگر چه برگزاری کلاس‌های موسیقی در فرهنگسراها طی سال‌های اخیر هیچ گاه بی‌حاشیه نبوده است تا جایی که این حاشیه‌ها به تفکیک جنسیتی کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها منجر شد، اما تعطیلی هر چند موقت کلاس‌های موسیقی و ثبت‌نام نشدن از هنرجویان موسیقی در فرهنگسراها، اتفاق جدیدی است که به گفته مدیران فرهنگسراها و مربیان موسیقی این مراکز، امری بی‌سابقه است.

شهاب مرادی گفته بود که آموزش و ترویج موسیقی جزو اهداف ما نیست، خصوصاً اینکه یک سری آموزشگاه موسیقی در کشور وجود دارد که در حال کار کردن هستند و از آنجا که این آموزشگاه‌ها با وزارت ارشاد همکاری می‌کنند فرض بر این است که محیط مورد اعتمادی برای مردم دارند.

با این همه وقتی دامنه اعتراضات بالا گرفت، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز از موضع پیشین خود عقب نشست و در گفت‌و‌گو با برخی رسانه‌ها مدعی شد قبل از هر چیز باید راجع به کلید واژه «تعطیلی موسیقی» که این روزها زیاد شنیده می‌شود صحبت کرد. او معتقد است: تعطیلی زمانی معنا می‌یابد که همه ابعاد یک موضوع متوقف شده باشد و این در حالی است که بنای ما حمایت از موسیقی فاخر و تخصصی کردن آموزش‌هاست، اگر عده‌ای از این ساماندهی و حرفه‌ای‌سازی برداشت تعطیلی دارند، موضوع دیگری است.

در این بین عبدالحسین مختاباد، رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با ایران با تأکید مجدد بر تذکر قالیباف به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برای بازگشایی کلاس‌های آموزش موسیقی در فرهنگسراها می‌گوید: بنا بر آخرین اطلاع من، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با خانه موسیقی جلسه داشته است تا خانه موسیقی که مسئول تأمین استادان و نظارت بر کیفیت کلاس‌های موسیقی است، با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همکاری کند. وی تأکید می‌کند: تعطیلی کلاس‌های موسیقی در فرهنگسراها قطعاً منتفی است.

وی چندی پیش نیز درباره اظهارات رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران درمورد حفظ مواضع قبلی این سازمان درباره شروع به کار مجدد کلاس‌های موسیقی در فرهنگسرا‌ها توضیح داد: «آقای شهاب مرادی گفته بودند که ما می‌خواهیم در فرهنگسرا‌ها کلاس‌های تخصصی موسیقی راه‌اندازی کنیم که پاسخ ما به ایشان این است که شهرداری «آموزش عالی» یا «آموزش و پرورش» نیست. شهرداری یک نهاد خدمات‌رسانی عمومی است و همین طور که کلاس‌های گلدوزی و آشپزی و خانه‌داری برای شهروندان محترم تهرانی موجود دارد، برای موسیقی نیز همین شرایط وجود دارد. قطعاً در کلاس‌های آشپزی شهرداری، آشپزی رستوران‌های مجلل آموزش داده نمی‌شود یا به فرض غذاهای ایتالیایی و اروپایی تعلیم داده نمی‌شود! شهرداری در کلاس‌های آشپزی‌اش، «آشپزی لوکس» تعلیم می‌دهد که ادعا دارد می‌خواهد سطح تعلیم موسیقی فرهنگسرا‌ها را بالا ببرد؟!»

مختاباد با رد اظهارات شهاب مرادی ادامه می‌دهد: کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها از مهرماه بازگشایی می‌شود و تذکر شهردار به وی صحت دارد. او می‌افزاید: فرهنگسراها با دانشگاه موسیقی فرق دارد و باید با همان سیاست‌های سابق این کلاس‌ها آغاز به کار کند و پاشنه فعالیت‌های هنری به همان پاشنه قبلی می‌چرخد. گفته‌های رئیس کمیته هنری شورای شهر در حالی از سوی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رد می‌شود که به نظر می‌رسد این سازمان با بی‌توجهی به تذکرات داده شده در حال حاضر مقابل نظر اعضای شورای شهر و شهردار تهران ایستاده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار