بازدید 3253

دلایل ثبات ایران از نگاه معاون رئیس جمهور

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران را عامل تأثیرگذار در تثبیت امنیت منطقه دانست و گفت که زمانم آن رسیده تا بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تغییر پارادایم در مواجهه با ایران را مدنظر قراردهند.
کد خبر: ۴۲۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵ 27 August 2014
رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران را عامل تأثیرگذار در تثبیت امنیت منطقه دانست و گفت که زمانم آن رسیده تا بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تغییر پارادایم در مواجهه با ایران را مدنظر قراردهند.

به گزارش  ایسنا ، علی اکبر صالحی در دهمین همایش بین‌المللی انرژی که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد،گفت: جمهوری اسلامی با اتخاد سیاست متوازن،‌ مستقل و عملگرا جایگاه مناسبی را به عنوان عامل تأثیرگذار در منطقه به خود اختصاص داده است.

وی افزود: امروز زمان آن رسیده تا کلیه بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با درک عمیق نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملت ایران، تغییر پارادایم در مواجهه با ایران را مدنظر قرار داده و از مواهب سرشار ایجاد رابطه مستحکم با ایران بهره‌مند شوند.

وی افزود: اگر دیگران بر آن باشند تا به افق‌های روشن فردا درارتباط با ایران بیاندیشند باید چشم‌ها را بشویند و جور دیگر ببینند.اگر آنها با زبان نرمی با ملت ایران سخن بگویند مجال گسترده‌ای برای ایجاد نظمی نوین بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل فراهم شده و همگان از برکات تعامل و همکاری در یک فضای چند قطبی برخوردار خواهند شد.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: به نظر می‌رسد این انتخاب بیش از شجاعت، به فراست و کیاست بازیگران شطرنج سیاست در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نیازمند است و می‌تواند از احیای مناسبات دوره جنگ سرد ممانعت به عمل آورد.

صالحی خاطرنشان کرد: باید به انتظار نشست و میزان صداقت و درایت مدعیان خردگرایی را در این نقطه عطف تاریخی مورد سنجش قرار داد. ما امیدواریم در این آوردگاه تاریخی شاهد جبران خطاها و اشتباهات گذشته و ترمیم نواقص موجود و بازآفرینی امید در جهان باشیم.

صالحی یادآور شد: تعامل سازنده امروز دیگر یک پیشنهاد نیست بلکه امری تخلف ناپذیر است و گزینه جایگزینی برای آن قابل تصورنیست. پس همه باید به این قضای گریزناپذیر گردن نهیم و فرصت به وجود آمده را مانند فرصت‌های پر شمار پیشین به دست باد نسپریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخشی دیگر از سخنان خود در همایش بین‌المللی انرژی ، گفت: بعد از فروپاشی شوروی این وسوسه در ذهن تصمیم سازان آمریکا رشد کرد تا در مسیر تحکیم پایه‌های نظام تک قطبی جهان بکوشند. ابزار آمریکا برای دستیابی به این هدف نیز گسترش دامنه نفوذ اقتصادی ، تحکیم قدرت نظامی و ایجاد چتر گسترده رسانه‌ای در سطح جهان است.

صالحی با بیان اینکه غربی‌ها می‌خواهند مدیریت کلان منابع حیاتی را در سطح جهان بگیرند، افزود: ما باید اهمیت و حساسیت روز افزون ایران را در عرصه رقابت های چند وجهی درک کنیم . در حال حاضر هم این واقعیت برای همه عیان شده که نقش‌آفرینی و اثرگذاری ایران بر مناسبات جهانی و ارتقای روزافزون جایگاه ایران در عرصه اقتصادی علمی، صنعتی و عرضه اندیشه‌های نوین سیاسی قابل انکار نیست.

وی در ادامه به موقعیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک ایران در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: ایران جایگاه ویژه در مناسبات جهانی به خود اختصاص داده و جمهوری اسلامی به رغم وجود برخی موانع و اعمال سیاست‌های مبتنی بر استانداردهای دوگانه از سوی قدرت‌های بیگانه توانمندی ذاتی خود را حفظ کرده و در مسیر ارتقای آن گام برداشته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به برخورداری ایران از سرمایه انسانی بی بدیل و مستعد برای پیشبرد توسعه پایدار تأکید کرد: ایران با احتساب مجموعه ذخایر نفت و گاز جهان در رتبه نخست برخورداری از این منابع قرار دارد و چشم جهان نیز برای دهه‌های سرنوشت آینده به منابع بی پایان انرژی دوخته شده که بخش اعظم آن در اختیار ایران،‌ خاوریانه و جهان اسلام است.

صالحی استقلال سیاسی ایران در منطقه بحرانی خاورمیانه را بزرگترین ضمانت برای تامین انرژی دانست و گفت: بن مایه احیای برنامه‌های توسعه تأمین امنیت در ابعاد گوناگون این مسئله است و با توجه به تحولات منطقه،‌ ثبات نظام سیاسی ایران نمونه‌ای استثنائی در این منطقه پرتلاتم است.

وی در ادامه یکی از دلایل ثبات ایران را استقرار دولت برآمده از آرای ملت در کشور دانست.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران بر سکوی پرتاب قرار گرفته و فرصت مغتنمی برای گسترش و تعمیق تعاملات بین‌المللی و جهش‌های بزرگ اقتصادی فراهم شده، گفت: در حال حاضر با توجه افزایش تقاضای انرژی و ضرورت توجه به امنیت انرژی، برنامه‌ریزی دقیق و فراگیری برای احداث توسعه پایدار و حفظ منابع محیط زیست، اهمیت روزافزون دارد و لزوم استفاده بهینه از مزایای فناوری صلاح آمیز هسته‌ای نیز بیش از پیش مورد پذیرش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به رقم برخی سوانح هسته‌ای در کشورهای مختلف همچنان انرژی هسته‌ای از گزینه های مهم برای تامین انرژی مورد نیاز بشر طی دهه‌های آینده است.

وی با بیان اینکه انرژی هسته‌ای سهم مشخصی برای تامین انرژی مورد نیاز کشور را به خود اختصاص داده افزود: برمبنای مطالعه کارشناسی صورت گرفته از سوی سازمان انرژی اتمی جهت ارائه شورای عالی انرژی برای سال 1400 خورشیدی ظرفیت بهینه برق هسته‌ای 10 هزار مگاوات معادل 12.5 درصد شبکه کشور در آن سال پیش‌بینی شده است.

صالحی آلایندگی کمتر نیروگاه‌های هسته‌ای به لحاظ زیست محیطی را از مزایاهای این نیروگاه‌ها نسبت به نیروگاه‌های فسیلی دانست و افزود: تولید قابل اطمینان و پایدار برق و طول عمر بالای این نیروگاه‌ها برای تولید برق طی 60 الی 70 سال از مزایای دیگر نیروهای هسته‌ای است و در مجموع بهره‌برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای بهترین شیوه برای تامین انرژی مورد نیاز کشور برآورد شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: با توجه به برنامه بلندمدت کشور برای بهره‌برداری از 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای، احداث حداقل 8 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای برای تأمین بار پایه در میان‌مدت از نظر اقتصادی در محدوده توجیه‌پذیر قرار می‌گیرد و براین اساس احداث دو واحد نیروگاهی به ظرفیت 2 هزار مگاوات با کشور روسیه در حال پیگیری است که عملیات اجرای واحد اول با ظرفیت 1000 مگاوات طی سال جاری به اجرا درآمده و مراحل احداث واحد دوم نیز به فاصله زمانی دو سال پس از آن در بوشهر آغاز می‌شود.

صالحی با بیان اینکه در افق آینده ایران شاهد رشد اقتصادی دو رقمی خواهیم بود، گفت: انرژی انباشته‌ای برای رشد و توسعه همه جانبه آماده رها شدن است و در چنین شرایطی است که ایران حتی به اعتراف دیگران به عنوان بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت بویژه در بخش انرژی محسوب می‌شود.

صالحی با بیان اینکه تلاش مستمر ایران معطوب به برخی ثبات به منطقه بحران خیر منطقه است، گفت: از این چشم انداز حفظ ثبات و امنیت در خلیج فارس به عنوان شاهرگ حیاتی کشورهای منطقه از اولویت‌های راهبردی دکترین دفاعی و امنیت کشورمان است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل