بازدید 7832
۴

طرح ساماندهی سفرهای خارجی از سفرهای ۱۰۰ هزار دلاری می‌کاهد؟

‌بررسی نشدن سفرهای خارجی مسئولان و نمایندگان، باعث می‌شود ‌این گونه سفر‌ها دستاوردی برای کشور نداشته باشد و سفر‌ها به سفرهای تشریفاتی و غیر‌کاربردی تبدیل شود. جالب اینکه از دوره‌های گذشته، روالی نیز مرسوم شده است، مبنی بر اینکه وزارت‌خانه‌ها ـ برای به اصطلاح تعامل ـ برخی از نمایندگان را همراه خود به سفر می‌برند.
کد خبر: ۴۲۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷ 27 August 2014
طرح ساماندهی سفرهای خارجی از سفرهای 100 هزار دلاری می کاهد؟یکی از موضوعات همیشگی مورد اختلاف میان مسئولان دولتی، موضوع دستاوردهای سفرهای خارجی و هزینه‌ها از جیب بیت‌المال است، حال آنکه نظارت مشخص و دقیقی  بر سفرهای خارجی مسئولان اعم از نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی نیست.

به گزارش «تابناک»، ‌بررسی نشدن سفرهای خارجی مسئولان و نمایندگان، باعث می‌شود ‌این گونه سفر‌ها دستاوردی برای کشور نداشته باشد و سفر‌ها به سفرهای تشریفاتی و غیر‌کاربردی تبدیل شود. جالب اینکه از دوره‌های گذشته، روالی نیز مرسوم شده است، مبنی بر اینکه وزارت‌خانه‌ها ـ برای به اصطلاح تعامل ـ برخی از نمایندگان را همراه خود به سفر می‌برند.

بنا بر آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که نماینده از سوی مجلس به مأموریتی فرستاده شود، مجلس هزینه‌های نماینده را می‌پردازد، ولی در صورتی که نماینده از راهی دیگر به ماموریت و سفر فرستاده شود، مجلس هیچ گونه هزینه‌ای در ازای مأموریت نماینده نمی‌پردازد.

در واقع هنگامی که نماینده مستقیم‌ از سوی مجلس مأمور نشود، هزینه‌ سفر این نماینده از سوی وزارتخانه و یا سازمان متبوعه پرداخت می‌شود. این موضوع می‌تواند عامل این شود که وقتی نماینده‌ای از سوی وزارت‌خانه، نهاد یا ارگان دیگری به سفری فرستاده شود، نتواند به دلیل وامدار شدن به آن نهاد و وزات‌خانه به وظیفه نظارتی خود در مجلس بپردازد.

در همین حال، یکی از نمایندگان مجلس در چند روز اخیر، مدعی شده ‌که یک هیأت سیزده نفره در سفر غیرضروری به خارج از کشور، ۱۰۰ هزار دلار هزینه کرده‌اند و هر یک از همراهان، پاداشی ۱۵۰۰ دلاری گرفته‌اند؛ در این سفر‌ یک هفته‌ای، نزدیک ۱۰۰ هزار دلار هزینه شده است!

حسن کامران، عضو ناظر مجلس در هیأت نظارت بر سفر کارکنان دولت و نماینده اصفهان نیز گفته است، بسیاری از سفرهای وزارتخانه‌ها و مقامات دولتی غیرضروری هستند: «مثلا یک وزارتخانه برای یک همایش چهار تن را می‌فرستد که حتی شاید یکی هم نیاز نباشد‌».

‌او همچنین افزود:‌ «هیأت نظارت بر سفر کارکنان دولت، جلو‌ دو سوم سفرهای پیشنهاد شده تا پایان شهریور را گرفته است‌».

در این ارتباط، نمایندگان طرحی را برای ساماندهی سفرهای خارجی مقامات در دست تهیه دارند که با ۵۰ امضا برای ساماندهی سفرهای خارجی مسئولان نظام به هیأت رئیس مجلس تسلیم می‌شود. «طبق ماده واحده این طرح، حق مأموریت کارکنان و مسئولانی که به سفرهای خارجی می‌روند، یک‌دهم حقوق و مزایای مستمر ماهانه آن‌ها خواهد بود‌».

در همین حال احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌و‌گو با «تابناک»، به موضوع سفر نمایندگان به خارج از کشور پرداخته است.

وی ‌گفت: گاهی نمایندگان ‌‌از طرف‌ مجلس و‌ گاه‌ از سوی دولت دعوت می‌شوند و به مأموریت خارج از کشور می‌روند. نمایندگان اگر از طرف مجلس به سفر بروند، تقریبا حق مأموریت روزانه ۱۵۰ دلاری می‌گیرند که هزینه هتل و خوراک نمایندگان است. اگر از سوی دولت به مأموریت بروند، مجلس پول پرداخت نمی‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته در این سفر‌ها هدایایی نیز رد و بدل می‌شود که برخی از نمایندگان نیز‌‌ همان هدایایی را که دریافت می‌کنند، به مجلس تحویل می‌دهند و این هدایا در نمایشگاه مجلس نمایش داده می‌شود.

اردستانی همچنین افزود: کمیته‌ای در ارتباط با سامان‌دهی سفرهای دولتی در نهاد ریاست جمهوری وجود دارد که دو ‌نماینده مجلس نیز در آن حضور دارند. وی گفت: البته این را باید اضافه کنم که تاکنون این کمیته نتوانسته ‌بر سفرهای دولتی کنترل ویژه‌ای داشته باشد؛‌ مثلا یکی از نمایندگان که در این کمیته حضور داشت، همیشه گلایه می‌کرد که من در این کمیته هستم، ولی از بسیاری‌ از سفر‌ها بی‌خبرم!

وی گفت؛ بنده قبول دارم که باید بر سفرهای دولتی کنترل شود و مأموریت‌ها مبتنی بر قانون و مقررات باشد. البته برخی از نمایندگان علاقه‌ای به سفرهای خارجی ندارند‌ و بعضی از موضوعات از جمله این طرح جدید مبنی بر ساماندهی سفرهای خارجی را مطرح می‌کنند. اما بنده بر این باورم‌ که نمایندگان باید به سفرهای خارجی بروند تا از پیشرفت‌ کشورهای دیگر با‌خبر شوند. این سفر‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیرهای آن‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد.

بخشایش اردستانی در پایان اضافه کرد: برای نمونه، یکی از نمایندگان سابق در شهرستان حوزه انتخابیه خود مراسم افتتاح فاکس را برگزار کرده است. در صورتی که اگر پیشرفت در سایر کشور‌ها را می‌دید، هرگز مراسم افتتاح از فاکس را که چندین سال پیش در جهان گسترش پیدا کرده بود، برگزار نمی‌کرد.

وی همچنین تأکید نمود:‌ اطلاعی از هزینه‌هایی که برای سفر نمایندگان در ‌یک سال می‌شود، ندارد و بر لزوم تحقیق و تفحص در این زمینه در مجلس تأکید کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۴
حالا هی گیر بدین به فوتبالیستا ...
اگه ساماندهی بشه به نظر من لازمه که برخی از مسولان برن و تغییرات و تحولات دنیای بیرون را درک کنن، کسی که تو عمرش حتی یه بار هم به خارج از کشور نرفته، سخته که بعضی از تصمیمات رو بگیره!
اقا میگویند چوب را که بر میداری گربه دزد، حواسش را جمع میکند
اقا...........
این همه فوتبالیست از پول بیت المال میرن اردو یا بهتر بگم خوشگذرونی! کسی نیست ساماندهی کنه!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل