بازدید 12220

حق می‌دهم «ندا» از خاتمی و هاشمی جدا شود!

کد خبر: ۴۲۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱ 27 August 2014
صادق زيباکلام استاد دانشگاه تهران و تحليلگر مسائل سياسي در گفتگو با آريا هدف از تشکيل تشکيلات ندا را عبور از ختاتمي و هاشمي ذکر کرد و گفت:"ندا" براي اينکه حساسيت مسئولين را از همين ابتدا تحريک نکند تا مانع فعاليتش شوند به نوعي تلاش مي کند فاصله اش را با برخي از اصلاح طلبان که نامشان براي اصولگرايان حساسيت برانگيز است حفظ کند.

به گزارش تابناک،وي افزود:اين تشکيلات مي خواهد بگويد با اصلاح طلباني چون خاتمي و هاشمي نيست.
مشروح اين گفتگو را در ذيل بخوانيد:

آقاي دکتر !اين روزها درباره تشکيلات ندا در طيف اصلاح طلبان اخباري شنيده مي شود لطفا بفرماييد اين تشکيلات را شما چطور ارزيابي مي کنيد؟

تشکيلات" ندا "همان تدوام جريان اصلاحات و اصلاح طلبي است به اين معنا که اگر ما اصلاح طلبي را به صورت کلي به دموکراسي خواهي تعريف کنيم دراين صورت بنده فکر مي کنم بهترين چارچوبي که مي توانيم براي "ندا" تعريف کنيم همين دموکراسي خواهي است .

بااين تعريف شما پس چرا تشکيلات" ندا" اصرار به جدا شدن از اصلاح طلبان دارد؟

ببينيد "ندا" براي اينکه حساسيت مسئولين را از همين ابتدا تحريک نکند تا مانع فعاليتش شوند به نوعي تلاش مي کند فاصله اش را با برخي از اصلاح طلبان که نامشان براي اصولگرايان حساسيت برانگيز است حفظ کند.در واقع اين تشکيلات مي خواهد بگويد با اصلاح طلباني چون خاتمي و هاشمي نيست.

يعني تشکيلات "ندا" با عبور از آقايان هاشمي و خاتمي درصدد است در مسير دموکراسي خواهي گام بردارد؟

بله اين تشکل قصد جدايي از چهره هايي از اصلاح طلبان را دارد که اصولگرايان بشدت روي آنها حساسيت دارند و به واسطه حوادثي که بعد از انتخابات 22خرداد به وجود آمد نمي خواهند هيچ نام ، حضوري و فعاليتي از اينها باشد.

اين" ندا" سعي کرده ازهمان ابتدا  به تندروهاي اصولگرا بگويد نگران نباشيد ما از چهره هايي که شما حساسيت داريد فاصله داريم .

به نظر شما درصورت جدايي از آقايان هاشمي و خاتمي بازهم حاميان اصلاحات به سمت اين تشکيلات گرايش خواهند داشت به عبارت ديگر آيا اين تشکل را مي توان به عنوان اصلاح طلب پذيرفت؟

ببينيد؛ جدايي اينها از آقايان هاشمي و خاتمي خيلي مهم نيست. آنچه مهم است و سرنوشت" ندا" را رقم خواهد زد و نشان مي دهد واقعا اين تشکل درميان اصلاح طلبان و جريان اصلاح طلبي است يا خارج از آن،اعتقاد اين تشکل به دموکراسي است اگر ظرف ماههاي آينده "ندا" نشان دهد خواست اصلي آن دموکراسي، دموکراسي خواهي، آزادي هاي مدني و جامعه مدني است آينده اي براي اين تشکل در سپر سياسي ايران مي بينم اما اگر" ندا" حتي به دموکراسي خواهي اعتقاد هم داشته باشد اما بگويد فعلا مصلحت نيست از دموکراسي خواهي ،آزادي زندانيان سياسي ، حصر و آزادي تشکل هاي دانشجويي در دانشگاهها صحبت کنيم و اين موارد را در دستور کارش قرار ندهد و بخصوص به نسل جوان و 4ميليون دانشجوي کشور نشان ندهد که به دنبال تحقق آزادي هاي مدني و حاکميت قانون و انتخابات آزاد است به نظر من "ندا" راه به جايي نخواهد برد چراکه درحال حاضر مهمترين مساله کشور دموکراسي خواهي ، انتخابات آزاد و آزادي بيان است.

از سخنان شما اينطور مي توان برداشت کرد که تشکل" ندا" رويه اي ملايم و معتدل تري از اصلاح طلبان در دستور کار دارد و مشي و استراتژي آنها با بدنه اصلي اصلاحات تفاوت دارد؟
اشکال ندارد اين تشکل رويه ملايم تري درپيش بگيرد اما من مي گويم حداقل براي خودشان بايد آن رويکردي که گفتم داشته باشند درواقع من معتقد نيستم که "ندا" در ميتينگ و همايش سراسري که برپا مي کند درتابلوي بزرگ بنويسد آزادي زندانيان سياسي خواست اصلي "ندا"ست چراکه اين کار به معناي تعطيل کردن اين تشکل  از همان ابتداست اما من مي گويم درهمين ابتداي کار بايد براي "ندا" روشن شود که به عنوان يک جريان سياسي جديدي که مي خواهد امروز پا به عرصه سياسي بگذارد به دنبال چه اهداف و آرماني است يقيينا اين مساله بايد براي رهبران" ندا" مطرح باشد چراکه به طور حتم رويکرد آن براي مخاطبين بالقوه اين تشکل  بسيار حائز اهميت است و ازآنها سوا ل خواهند کرد که شما براي کدامين اهداف و مقاصد سياسي تشکيل شده ايد بنابراين" ندا" بايد حداقل خودش بداند به دنبال تحق چه آرمان و هدفي است.

آيا فاصله گرفتن اين جريان از آقايان هاشمي و خاتمي گوياي استراتژي اين تشکل نيست؟
ببينيد به خاطر همان حساسيتي که عرض کردم اصولگرايان نسبت به برخي از چهره هاي اصلاح طلب دارند من به تشکل" ندا" حق مي دهم که بخواهند از آقايان هاشمي و خاتمي جدا شوند اما درعين حال بايد مقداري اهداف آزادي خواهي و دموکراسي خواهي براي تشکل" ندا" به صورت جدي مطرح باشد و بايد به مخاطبينش بگويد و برساند که "ندا" براي تحقق دموکراسي شکل گرفته است.

در غيراينصورت اين تشکل موفق نخواهد بود؟
همينطور است اگر ظرف ماههاي آينده "ندا" نشان دهد خواست اصلي آن دموکراسي، دموکراسي خواهي، آزادي هاي مدني و جامعه مدني نيست آينده اي براي اين تشکل در سپر سياسي ايران نمي بينم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان