بازدید 37958

شرایط پرداخت وام مسکن اعلام شد

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این که افزایش قیمت مسکن در سال جاری بیش از تورم سالانه نخواهد بود، گفت: تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن به خانه‌ های ارزان قیمت و زیر ۳ سال ساخت تعلق گرفته و اقساط ماهانه این تسهیلات زیر یک میلیون تومان خواهد بود.
کد خبر: ۴۲۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹ 27 August 2014
مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این که افزایش قیمت مسکن در سال جاری بیش از تورم سالانه نخواهد بود، گفت: تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن به خانه‌ های ارزان قیمت و زیر ۳ سال ساخت تعلق گرفته و اقساط ماهانه این تسهیلات زیر یک میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش فارس محمد هاشم بت‌شکن در نشستی خبری که صبح امروز به مناسبت هفته دولت در ساختمان وزارت اقتصاد برگزار شد، گفت: در سال جاری رشد قیمت مسکن بیش از تورم سالانه نخواهد شد.

او در خصوص صندوق پس‌انداز مسکن گفت: نامه دو مقام ارشد کشور یعنی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر مسکن ملحوظاتی دارد، نظر وزیر مسکن تامین 50 درصد قیمت مسکن ارزان و با پیش‌بینی اقساطی در توان اقشار مورد نظر است.

او ادامه داد: قرار است صندوق پس‌انداز محدود به بانک مسکن نشود و بانک مسکن از این ایده استقبال کند، پیش‌بینی می‌شود در فاز اول بانک مسکن پیشروی این موضوعا باشد و انشاالله این کار را با تدابیری که اتخاذ می‌کنیم با دو شرط اصلی دنبال خواهد شد.

مدیرعامل بانک مسکن درباره این دو شرط گفت: شرط اول تامین کسری منابع این صندوق‌ها است که عموماً با کسری مواجه می‌شود چون جنس این تسهیلات با سررسید 12 سال به بالا است اما سپرده‌ها عمدتاً کوتاه مدت و یکساله هستند بنابراین ما با یک عدم انطباق زمانی سر رسید سپرده و تسهیلات مواجهیم.

بت‌شکن ادامه داد: این کسری در دولتهای قبل توسط دولت تامین شده است چون ما می‌خواهیم از سیاستهای دولت در بخش مسکن حمایت کنیم باید تسهیلاتمان را هدفمند به اقشاری که قدرت بازپرداخت دارند و دوم مسکنی که استانداردهای لازم را داشته باشد و میانگین آن متراژ 75 متر است، از تکنولوژی ساخت استفاده کرده و حداکثر 3 سال از ساخت آن گذشته باشد، اختصاص دهیم.

او ادامه داد: این از طریق منابع وجوه اداره شده و یا یارانه سوخت تاکنون پرداخت شده است و از تجربیات قبلی کشور است بنابراین صندوقی تشکیل می‌شود که مردم در یک دوره پس‌انداز می‌کنند و پس از یکسال ما تسهیلات را به استناد سپرده آنها و از محل وجوه اداره شده در اختیارشان قرار می‌دهیم.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: بنابراین کارکرد صندوق به دو عامل بر می‌گردد نخست سپرده مردم و دوم وجود اداره شده و اقساط باید به گونه‌ای باشد که در حد استطاعت باشد.

بت‌شکن بر این اساس اقساط تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن را زیر یک میلیون تومان عنوان کرد.

او ادامه داد: زوجین خانه اولی و کسانی که قصد احیای بافت‌های فرسوده را دارند دو مخاطب اصلی این صندوق هستند.

بت‌شکن گفت: ما ابزارهایی هم برای تقویت بخش ساخت خواهیم داشت که روز نبه از آنها رونمایی می‌شود.

او گفت: اگر سقف وام را 60 میلیون ببینیم یا 80 میلیون و با دوره‌های زمانی متفاوت برآورد ما برای پرداخت 150 هزار فقره تسهیلات کسری 20 هزار میلیارد ریالی صندوق است که باید از طریق وجوه اداره شده یا یارانه تامین شود.

از مدیرعامل بانک مسکن درباره خرید اوراق تسهیلات مکن توسط یکی از بانک‌ها که منجر به افزایش قیمت این اوراق شده است سوال شد که او پاسخ داد: موضوع سپرده ممتاز به گونه‌ای است که هر فردی اعم از حقیقی و حقوقی می‌تواند از امتیاز آن استفاده کرده و مشمول استفاده از تسهیلات یا اوراق تسهیلات مسکن شود.

او ادامه داد: فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند خود استفاده کننده اوراق باشد و یا به دیگران واگذار کند. سپرده گذاری در سپرده ممتاز یک شرایط کاملاً عادی دارد و عدد سپرده‌گذاری بانک‌ها در این زمینه فقط 5 درصد است و 95 درصد را کسانی که این سپرده به آنان تعلق می‌گیرد استفاده کرده‌اند.

بت‌شکن گفت: یک اتفاق طبیعی افتاده و آن اینکه قبلاً سقف اوراق 20 میلیون تومان و الان 35 میلیون تومان رسیده بنابراین به نظر می‌رسد بخشی از افزایش قیمت اوراق طبیعی است.

او درخصوص تأخیر در اجرای پروژه‌های مسکن مهر نیز گفت: بانک مسکن با توجه به خطوط اعتباری که در بانک مرکزی دارد و براساس گزارش‌های تائید شده پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها منابع را به آنان پرداخت می‌کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار