بازدید 14947
مهرداد بذرباش در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

اگر گل آقا ‌زنده بود، ‌سوژه‌های ‌بسیاری برای پرداختن داشت!

مگر یکی از انتقادات به دولت پیش این نبود که چرا سهم تولید پرداخت نشد؟ در این مدت، ریالی از سهم تولید حاصل از درآمد هدفمندی به بخش تولید پرداخت نشد. همین خرده و انتقاد به گذشته گرفته می‌شد. ‌بهای حامل‌های انرژی را ۲۵ تا ۷۰ در‌صد افزایش داده‌اند و ذره‌ای میزان یارانه‌های مردم را افزایش ندادیم و به تولید هم پرداخته نشد.
کد خبر: ۴۲۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸ 25 August 2014

گل آقا کجایی که یادت بخیر!این روز‌ها جدال میان دولت و برخی‌ گروه‌ها در مجلس بالا گرفته است. گاهی دولتی‌ها مجلس را می‌نوازند و گاه‌ نیز مجلس با پرسش و استیضاح دولت را می‌نوازد. البته‌ اختلاف سیاسی و کشمکش در یک نظام سیاسی دموکراتیک،‌ طبیعی است؛ اما گاه‌ میزان اختلافات از حدی خارج و به سمت درگیری شخصی پیش می‌رود.

به گزارش «تابناک»؛ الحق و الانصاف دولت پس از استیضاح وزیر علوم، با سعه‌صدر این حق طبیعی مجلس را گردن نهاد و حتی رئیس‌جمهور از همگان خواست‌ به دلیل‌ این استیضاح عصبانی نشوند؛ هرچند آقای روحانی به صراحت در اردبیل از مجلسی‌ها خواسته بود، با رأی به فرجی‌دانا دولت را در رسیدن به اهدافش کمک کنند!

در این روز‌ها رابطه مجلس با دولت و برخی اظهار‌نظرهای رئیس جمهور از جمله اینکه می‌خواهد قانون اساسی را بر پایه قانون اجرا کند، به بحث اصلی محافل سیاسی تبدیل شده است.

در همین راستا، مهرداد بذرپاش از نمایندگان مجلس و از اصولگرایان در گفت‌و‌گو با تابناک به بررسی روابط مجلس و دولت یازدهم و همچنین ارزیابی خود‌ از برخی موضوعات سیاسی پرداخته است.
گل آقا کجایی که یادت بخیر!

* آقای بذرپاش به نظر شما، چرا مجلس تصمیم گرفت آقای فرجی دانا را در کمتر از یک سال از مسئولیت عزل و استیضاح کند؟

حقوق قانونی مجلس و قانون اساسی، این حق را به نمایندگان داده ‌که وزرا را استیضاح کند. نمی‌شود مجلس را بدون این گونه ابزار‌ها متصور شد. یکی از شئون مجلس قانون‌گذاری است و شئون دیگری که اگر مهم‌تر نباشد، کمتر نیست، نظارت است. نظارت بدون ابزار و ضمانت اجرا، چیزی شبیه شوخی و طنز است.

مجلس از سه راه تذکر، سؤال، استیضاح و امکانات مکمل مانند تحقیق و تفحص و ماده ۲۳۶ آیین نامه حوزه نظارتی خود را قوام می‌بخشد. مجلسی زنده است که نظارتش قوی‌تر و مقتدر‌تر باشد. مجلسی بی‌خاصیت است که وکیل‌الدوله و از طرفی در حوزه نظارت ضعیف و بله‌قربان‌گو باشد. ‌‌تاریخ نشان می‌دهد، مردم از این گونه مجالس خوششان نمی‌آید و مجلسی را می‌پسندند که در عین رعایت انصاف، اقتدار لازم‌ برای پیشبرد سخنان خود را داشته باشند.

* برخی استیضاح وزیر علوم را سیاسی‌کاری مجلس می‌دانند؛ نظر شما چیست؟


نمی‌توان مجلس را به این امور متهم کرد که با دولت سیاسی کاری می‌کند. این مجلس بالا‌ترین رأی اعتماد دوران تاریخ پس از انقلاب را به دولت یازدهم داده است. مثلا وزیر اقتصاد با ‌رأیی که به دست آورد، رکورد رأی اعتماد ‌حدود ۳۵ سال پس از انقلاب را شکست، ولی همین مجلس می‌تواند اعتماد خود ار از این وزیر را بردارد. در همین دولت گذشته ـ که به ظاهر دولت اصولگرا بود و مجلس نیز اصولگرا ـ در کمتر از دو ماه رأی اعتماد خود را از یک وزیر برداشت. یا در مورد رأی اعتماد به دولت گذشته به چهار وزیر رأی نداد، ولی در این دوره به سه وزیر در آغاز کار رأی داده نشد.

میزان پرسش‌های یک سال اخیر دولت آقای روحانی حدود ۹۸۰ سؤال است، ولی تعداد کل سؤال‌ها از دولت آقای احمدی‌نژاد در یک سال مشابه ۱۹۸۰؛ یعنی حدود‌ 20 درصد بیش از سؤال‌های این دولت. پس نشان می‌دهد که مجلس در سال‌های گذشته نیز از ظرفیت سؤال و استیضاح بهره می‌برد. در همین دو سال اول مجلس نهم ـ که مصادف با دولت احمدی‌نژاد بود ـ به عزل وزیر رفاه ختم شد. پس این گونه برخورد‌ ‌باید بنا بر اطلاعات دقیق و متقن مانند تعداد سؤالات باشد؛ برای نمونه، تحقیق و تفحص‌های یک ساله دولت آقای احمدی‌نژاد در مقابل یک سال آقای روحانی دو تحقیق و تفحص بیشتر انجام شده است.

بنابراین دولت نباید این گونه هجمه غیر منصفانه به رکن دموکراسی در این کشور داشته باشد، چون این برخورد در ادامه به دیکتاتوری و تک‌صدایی منجر خواهد شد.

* به تازگی آقای روحانی اعلام کرده است که می‌خواهد قانون اساسی را بر پایه قانون اساسی اجرا کند. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

قانون اساسی اختیارات همه را مشخص کرده است. کسی که برای مجلس ‌یا دولت رأی می‌آورد، می‌داند که مرز مسئولیتی وی کجاست. کسی که برای مجلس رأی می‌‌‌آورد، بنا بر قانون کشور می‌داند تا چه میزان در حوزه قانون‌گذاری و نظارت مسئولیت دارد.

البته در سطح بالا‌تر نیز کسی که برای ریاست جمهوری رأی می‌‌آورد‌، باید بداند برای این میزان از اختیارات از مردم رأی گرفته، نه اختیارات مافوق تصور و این گونه نیست ‌که برای یک سمت از مردم رأی بگیری و مالک تمام امور کشور ـ چه در حوزه تقنین و چه در حوزه قضا ـ خواهد شد.

چرا ما همواره می‌گفتیم قانون اساسی جزو قوانین اساسی مترقی دنیاست. به دلیل اینکه توزیع قدرت در این قانون اساسی به خوبی دیده شده ‌و انباشت قدرت در یک بخشی کمتر اتفاق می‌افتد و قدرت در دستگاه‌ها ‌توزیع شده است و این می‌تواند کمک کند که کشور به سمت دیکتاتوری پیش نرود؛ این یکی از نقاط مثبت قانون اساسی کشور ماست.

ناگفته نماند که دولت نیز از این امر جدا نیست. هر‌ که رئیس جمهور یا نماینده مجلس شود، باید دقیقا قانون اساسی و به طور خاص قوانین مربوط‌ به آن حوزه مسئولیت را خوانده و با علم به اختیارات مسئولیت ‌به عهده بگیرد، نه اینکه با یک رأی نسبی، به گمان خود می‌تواند برای همه ‌نظر داده و تصمیم ‌بگیرد. کشور را باید با سعه‌صدر بیشتر اداره کرد. کشور نیاز به مدیریت جهادی و تلاش دارد. باید تلاش خود را دوچندان بلکه شبانه‌‌روزی کنیم. این کشور با حرف اداره نمی‌شود.

مگر هم‌اکنون خلاف قانون اساسی عمل می‌شود؟ به عمل کار برآید به سخنرانی نیست. به نظر می‌رسد دولت در بخشی از مشکلات اقتصادی کشور مانده و همواره سعی در حاشیه‌سازی دارد. این روش خوبی نیست. مردم‌ فهیم‌ هستند؛ بنابراین، فرق بین متن و حاشیه را به خوبی درک می‌کنند. این مردم در همه مقاطع وظایف خود را درست انجام داده‌اند و خواهند داد. اینکه با بازی‌های سنباد و علی بابا یا بامزی و دوستان بخواهیم روش‌های دیگری برای کشور در پی بگیرم، مشکلات از بین نمی‌رود. مشکلات اصلی کشور ‌و نیز محدودیت و ظرفیت‌ها ‌معلوم هستند.

این دولت تلاش کرده است، کارهای گذشته از جمله هدفمندی یارانه‌ها را ادامه بدهد. در واقع دولت جدید بیشتر اقدامات دولت قبل را اجرا می‌کند.

اینکه هدفمندی یارانه‌ها را با شتاب افزایش دهیم و ذره‌ای به مردم ندهیم و سهم تولید را پرداخت نکنیم، ادامه کار نیست.

مگر یکی از انتقادات به دولت قبل این نبود که چرا سهم تولید پرداخت نشد. الان ماه ششم سال شروع شد یعنی کم کم نیمه سال می‌رسد. در این مدت ریالی از سهم تولید حاصل از درآمد هدفمندی به بخش تولید پرداخت نشد. همین خرده و انتقاد به گذشته گرفته می‌شد. در واقع قیمت حامل‌های انرژی را ۲۵ تا ۷۰ دردصد افزایش داده‌اند و ذره‌ای میزان یارانه‌های مردم را افزایش ندادیم و به تولید هم پرداخت نشد.

* پس مشکل از کجاست؟


این گونه از موضع متفاوت با نمایندگان مردم در مجلس صحبت کردن روش خوبی نیست، زیرا سرانجام به تک‌صدایی ‌خواهد رسید. باید ‌‌آرام‌تر با مردم ‌و ‌منتقدان سخن گفت. ما شنیده بودیم رحماء بینهم و اشدا علی الکفار، ولی نشنیده بودیم رحماء علی الکفار و اشدا بینهم.

جای خالی گل آقا در این روزها  احساس می‌شود. اگر گل آقا ‌زنده بود، ‌سوژه‌های ‌بسیاری  برای پرداختن داشت تا نشان دهد چگونه می‌توان کشور را اداره کرد و ‌چگونه می‌شود با یک فرد منتقد برخورد کرد؛ گل آقا کجایی که یادت به خیر!.

متن کامل گفت‌و‌گو را اینجا بخوانید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۳
در انتظار بررسی: ۳۴۹
انتشار یافته: ۴۹
گل آقا اگر بود اول خود اين آقا را سوژه مي كرد!
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
از نظرات دوستان واقعا به وجد اومدم،
کاش میشد این آزموده ها رو به بایگانی فرستاد.
مطمئنا امثال ایشان، به این حرفها توجهی نمیکنن؛ همونطور که هرچی آقای فرجی دانا گفت، کسی گوش نسپرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
خوش به حال آقای بذر پاش که یک تار سفید مو ندارند.
من نه کار دارم و نه پول و نه آینده و فقط تعداد زیادی موی سفید روی سری که در حال کچل شدن است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
هنوز خيلي مونده تا گل كاريهاي دو دولت قبل پاك بشه
اقای بذر پاش
اگر آقای روحانی همان کارهای دولت احمدی نژاد را ادامه میدهد و مثل او رفتار میکند که پس باید از این دولت در دل شما و مثل شما قند آب شود نه اینکه هر روز یک ساز مخالفتی را برای او کوک کنید که. حداقل گروه شما که دیگر نباید ناراحت باشد
خوشم میاد طرفدارای احمدی نژاد هنوز دارن بوق میزنن
پاسخ ها
بیژن فریدون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
"برید به جهنم!!"
((ادب مرد به ز دولت اوست!))
"منتقدین من، بی سواد هستند، شما دانشگاهیان (باسوادان، از من دفاع کنید!"
لطفا این بخش از سخنان خودتان را مرور کنید : "مجلسی زنده است که نظارتش قوی تر و مقتدرتر باشد. مجلسی بی خاصیت است که وکیل الدوله و از طرفی در حوزه نظارت ضعیف و بله قربان گو باشد."

خداوکیلی در دولت قبلی هم به این مطلب باور داشتید؟
پاسخ ها
hasan
| United States |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
دمت گرم
خشت اول چون بنا نهاد کج
تا ثریا میرود دیوار کج
پاسخ ها
گل آقا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
همه دولتها در دنیا دروغ . آسیب به منافع عمومی . مانع تراشی در پیشرفت کشورشان .
دزدی از بیت المال را جرم نابحشودنی میدانند میدانند
در اینجا ...... با افتخار میگوینند و منتظر ترفیع
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
ببخشیداااا ولی من به فرهنگستان ادب پارسی تعهد دارم ! !
خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا میرود دیوار کج
تا بناك محترم

اقلا" نظر كسا ني را چاپ كن تا كمكي در جهت حل مشكلات با شن
ازموده را ازمودن خطاست
از آقای بذرپاش در مورد بورسیه شدنشان بپرسید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
حیف که فقط یک بار میتونم مثبت بدم .
نزن این حرفها رو دکتر.
بلا به دور !
قرار بود اینکار بشه ولی مردم نخواستن با سر و صدایی که امثال شما راه انداختین
شما تو دوره قبل هم بودی !مشکلات رو نمی دین؟الان همتون صداتون دراومده
تابناک عزیز در مصاحبه شما با آقای بذرپاش جای یک سوال جدا" خالی بود ؛ آنهم پیگیری امور بورسیه های غیر قانی !!!!
چرا آقای بذرپاش از پیگیری امور بورسیه های غیر قانونی حرفی به میان نمی آورد ؟
پاسخ ها
سیاوش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
عزیز من خود ایشون مظهر و سند موضوع هستند
پس چرا ناراحتی و گیر می دی؟ تو که عاشق احمدی نژادی.
آقای مشاور جوان رییس جمهور سابق و رییس جوان سازمان بزرگ خودروسازی و ....! 8 سال گذشته که به اندازه کل تاریخ رییس جنابعالی سوژه ایجاد می کرد چی؟ اونوقت جای گل آقا خالی نبود؟!!!
شما هم کلا همه را به یه چشم میبینی
نوع و لحن انتقادات آقای بذرپاش با توجه به کارنامه سابقه مدیریت ایشون در سایپا در زمان آقای احمدی نژاد، نوع و دلایل ورود ایشون به سایپا و حتی بعد از اون نحوه ورودشون به مجلس، بسیار جالب و قابل تامله.
اقای محترم لطفا کمی دقت لازم است ایا این دولت 80 میلیارد معاون برد ایا این دولت خلاف کرده حرف مسئولیت میاورد اقای روحانی هیچگاه با این دولت قابل مقایسه نیست و نخواهد بود نظیر این دولت هنوز نیامده و نمی اید
آقاي احمدي نژاد تنها كسي بود كه جاده صاف كن شما تازه به دوران رسيده ها بود و مسلم است كه بايد در طول عمر خود هميشه وام دار او باشيد؛ حتي به قيمت از دست رفتن تمام منافع ملي كشور !!!!!!
البته دولت روحانی اثرات سوء کارهای دولت احمدی نژاد رو پاک میکنه(محض اطلاع جناب بذر پاش)
همينكه شما داري انتقاد مي كني يعني دولت داره راه درست رو ميره، بسه آقا ديگه
درود بر آقای بذر باش که حرف دل خودش را زد ،
این حرفها خوراک یاران احمدی نژاد است که روزانه یکی دو نفر از آن تیم راهی دادگاه میشوند
راستی مهردادجون گیر نیفتی
یکی نست ازش بپرسه مگه پولی واسه دولت جدیدگذاشته بودین که بده ونداد؟!
مولوی میگه:مرد غرق گشته جانی می کند/دست در هر گیاهی می زند /تا کدامش دست گیرد در خطر
آقا شما هم تمام شدین
گل آقا با این وضعیت راه به جایی نمی برد .
خیالاتی
میگن اگه فرجی نادان بود استیضاش رای نمی آورد!!!!!
فرموده اند:"تعداد سئوالات یک سال اخیر دولت اقای روحانی حدود 980 سئوال است ولی تعداد کل سئوال ها از دولت اقای احمدی نژاد در یک سال مشابه 1980 سئوال است. یعنی حدودا بیست درصد بیش از سئوال های این دولت..."ایشان بهتر بود جمله معروف"مدارکش هم اینجا موجوداست " را هم چاشنی صحبتهاش میکردند تا وقتی خوانندگان مصاحبه از عدم رابطه سه رقم بالا گیج میشدند با مشاهده آن جمله عوامفریبانه مشکل گشا. به آرامش برسند.
پاسخ ها
محمد حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
دمت گرم :)
آقا بذرپاش اصلا همچین حرفی نزده! متن رو بخونید.
بچه است ديگه
آخه کسی این حرفها را باید بزند که خودش یک گلی به سر این مملکت زده باشه
احمدی نژاد بودجه سال 92 را 3 ماه گذشته از سال 92 به مجلس برد و خیلی دوست دارم بدونم شما و سایر اعضای پایداری اون موقع چه مصاحبه هایی کردی و موضع گیریت چی بوده؟ یعنی 3 ماه مملکت دخل و خرجش رو هوا بود.مطمئنم دولت بنگلادش هم نمیتونه مثه دولت احمدی نژاد باشه.شما هم بهتره ملت را چیز فرض نکنی
گل اقا شانس آورد که مرد اگر زنده بو د که کنج زندان پوسیده بودیا از غصه دق کرده بود
واعظان کین تکیه بر محراب و منبر می زنند
چون به خلوت میروند آن کار دیگر می کنند
جوابهای مستدل اقای بذل پاش رامنصفانه باید دیداگرانصافی باشد دربعضی ها بخصوص درمقایسه دراماراستیضاحهای دو دولت وبحث پرداخت یارانه ها
اصلا اگه بارون نمیاد تقصیر دولت قبله!!!!الحمدالله همه خوب موردی پیدا کردین،تیتر تابناک:آب پشت سد ها زیاد شد!کامنت دوستان(روحانی مچکریم)
تیتر تابناک:اعتراض نمایندگان به جیره بندی آب!کامنت دوستان(این نماینده ها تا حالا کجا بودن یا مقصر مسوولین دولت قبلا)
آخر خط!
با توجه به صحبتهای آقا ی بذر پاش آقای روحانی حضرت مسیخ هستند چون با دم مسیحایی خود مجلس مرده هشت سال پیشو زنده کردن فقط امیدوارم به صلیب کشیده نشوند
آقای بذر پاش به عنوان نماینده مجلس کاش میدانست با پرداخت یارانه نقدی وبه تبع آن افزایش تورم وقیمت ارز (دلار)نه تنها پرداخت یارنه به حاملهای انرژی کم نشده بلکه افزایش پیدا کرده است پس از چه محلی باید یارانه نقدی افزایش وبه تولید کمک کرد کسی که کمی حساب وکتاب سرش شود از این حرفها نمیزند این رفتارهای پوپولیستی تا کی؟
تابناک جون رکورد غیر قابل انتشارتون چنده؟
فرجی , هم دانا و هم والا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر