بازدید 58165

سرنوشتی بدتر از ایزدی‌ها در انتظار شیعیان آمرلی است؟

یک فاجعه انسانی در جریان است؛ بیست هزار تن از مردم آمرلی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. کودکانی هستند که در هر سه روز، تنها یک بار غذا‌ برای خوردن دارند. در هفتاد روز گذشته، مردم مسلح و نیروهای پلیس، مشغول دفاع در برابر نیروهای داعش بوده‌اند که این منطقه را محاصره کرده‌اند.
کد خبر: ۴۲۸۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۶ 24 August 2014
سرنوشتی بدتر از ایزدی‌ها در انتظار شیعیان آمرلی است؟

نگرانی‌ها در مورد سرنوشت هزاران تن از شیعیان ترکمان عراقی در شهر آمرلی که در محاصره داعش است، در حال افزایش بوده و بیم آن می‌رود که ماجرایی شبیه کوه سنجار در این منطقه نیز تکرار شود.

به گزارش «تابناک»، در روزهای اخیر آیت‌الله سیستانی عالی‌ترین مرجع دینی شیعیان عراق در حالی نگرانی خود از اوضاع وخیم آمرلی را اظهار داشته ‌که پس از قطع راه‌های منتهی به این شهر هجده هزاری از حدود هفتاد روز پیش به این سوی، مردم از نظر آب، غذا و اقلام دارویی در تنگنا قرار گرفته‌اند.

علی البیاتی از ساکنان این شهر به رسانه‌های انگلیسی گفته است: «یک فاجعه انسانی در جریان است؛ بیست هزار تن از مردم آمرلی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. کودکانی هستند که در هر سه روز، تنها یک بار غذایی برای خوردن دارند».

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس ضمن اشاره به شرایط منطقه، اظهار داشته که این کشور در کنار چندین کشور دیگر، موضوع کمک فرستادن برای این مردم در محاصره را مد نظر قرار داده‌اند.

در همین حال، وال استریت ژورنال نیز از طرح گزینه دخالت امریکا در موضوع آمرلی خبر داده است. به گفته سازمان‌های حقوق بشری، در هفتاد روز گذشته، مردم مسلح و نیروهای پلیس، مشغول دفاع در برابر نیروهای داعش بوده‌اند که این منطقه را محاصره کرده‌اند.

به رغم پرتاب غذا و مهمات توسط ارتش عراق در این مدت، مردم با گرسنگی شدید و بیماری ناشی از استفاده از آب آلوده روبه‌رو هستند، آب و برق قطع شده و کمبود جدی غذا و دارو احساس می‌شود.

مردم و مدیران شهر که در هفته‌های اخیر از دولت عراق، ایالات متحده و نیروهای کرد تقاضای کمک داشته‌اند، آمریکایی‌ها را به رفتار دوگانه متهم می‌کنند. این در حالی است که این منطقه تنها جایی دانسته می‌شود که از ماه ژوئن و در شرایط محاصره تاکنون در برابر داعش مقاومت کرده است.

سختی شرایط مردم در این منطقه ـ که در فاصله صد مایلی شمال بغداد قرار دارد ـ گزینه حمله هوایی آمریکا را پیش کشیده است، ولی بنا بر اعلام مقامات نظامی آمریکایی، فعلا برنامه‌ای برای این کار نیست. پیش از این در سال ۲۰۰۷ نیز‌ انفجار کامیون‌های بمب‌گذاری شده توسط القاعده در آمرلی، نزدیک به ۱۶۰ کشته و ۳۵۰ مجروح بر جای گذاشته بود.


آمریکایی‌ها از این نگران هستند که چنین دخالتی فشار بر آمریکایی‌ها برای دخالت در مناطق مشابه را برای پیشگیری از بحران‌های انسانی افزایش خواهد داد.

شیعیان آمرلی ترکمان هستند که از نظر فرهنگی و زبانی شبیه ترک‌ها هستند، ولی نکته آزاردهنده برای مردم این منطقه این است، ‌توجهی که به سختی‌های این مردم شده، قابل مقایسه با توجه به اقلیت ایزدی در سنجار و مناطق پیرامون آن نیست.

کارکنان سازمان‌های حقوق بشری پیش‌بینی کرده‌اند، در صورت سقوط روستاهای منطقه در برابر حملات داعش، مرگ سرنوشت قطعی این مردم خواهد بود و این در شرایطی است که داعش مدعی است تا تصرف آمرلی چند روز فاصله دارد.

مارزیو بابیله، نماینده یونیسف و هماهنگ‌کننده سازمان ملل برای امور امدادی در عراق اظهار داشته است، «برای من روشن است که اگر این منطقه سقوط کند، مردم این منطقه قتل‌عام خواهند شد؛ این موضوعی است که در دیگر نواحی رخ داده است، اگر دست داعش به شیعیان برسد، آن‌ها را خواهد کشت».

سرهنگ مصطفی البیاتی، فرمانده نیروهای دفاع از شهر گفته است: کمبود آب و استفاده مردم از منابع آلوده یک رودخانه، باعث شیوع اسهال در میان کودکان و سالمندان شده است.

از سوی دیگر، مردم سنی بعضی روستاهای اطراف از ترس خود به همکاری با داعش روی آورده‌اند؛ قبیله سنی ال بیات از این جمله است. داعش در حمله به این منطقه از خودرو‌ها و تجهیزات امریکایی استفاده می‌کند که در جریان اشغال شهر موصل به آن‌ها دست یافته ‌و هر روز ‌مردم شهر را گلوله باران می‌کند.

در حالی که نیروی هوایی ایالات متحده تاکنون اراده‌ای برای شکسته شدن محاصره شیعیان در آمرلی و پیشگیری از حوادث مشابه با کشتار ایزدی‌ها در سنجار از خود نشان نداده است، نیویورک تایمز به جمع‌آوری اطلاعات حملات هوایی آمریکا در عراق از هشتم تا نوزدهم اوت پرداخته است.

نیروی هوایی و پهپادهای آمریکایی، در این مدت تنها برای جلوگیری از نزدیک شدن داعش به مقر حکومت اقلیم کردستان در اربیل، کمک به رفع اشغال از سد موصل و شکسته شدن محاصره ایزدی‌های آواره در کوه‌های سنجار دخالت کرده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۶۱
انتشار یافته: ۷۰
ای کاش ایران یا ترکیه می تونستن کاری بکنن.
اگر امکان کمک وجود دارد بايد سران کشور دست به کار شوند وگرنه به خاطر نسل کشى که اتفاق خواهد افتاد در دادگاه تاريخ شرمگين خواهيم بود
در نقشه مشخص است که این منطقه به کشورمان خیلی نزدیک است اگر امروز ما به شیعیان تحت محاصره در آمرلی کمک نکنیم فردا ما نیز در کشتار مردم این منطقه حساس مسئول هستیم . نباید تنها منتظر کمک آمریکا بود چون اگر می خواستند تا حالا کمک کرده بودند. کمک ما باعث نجات مردم و دوری گروه تروریستی داعش از مرزهای ما می شود.
پاسخ ها
حيدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
كمك ما رو دخالت ميدونن
این شهر که از ایران فاصله زیادی نداره. چرا ما با هواپیما براشون آب و غذا نمی فرستیم؟
پاسخ ها
حيدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
نقض هوايي حساب ميشه بايد سازمان ملل (امريكا)اجازه بدهد
خدایا به دادشون برس
پناه بر خدا اینا که بیخ گوش ماین که...!
چرا ایران کمکی به اینها نمی کند؟!! حتی اگر کمک نظامی نمیکند میتواند از طریق آسمان از نظر مواد غذایی کمک کند! چر همش ما منتظریم که ببینیم امریکا, انگلیس یا آلمان چی کار میخواهند بکنند؟!!
ما باید این شیعه هارو نجات بدیم ! از ایران انتظار دارن !
سرنوشت مردم این منطقه چیزی نیست که مردم ایران بتوانند قبول کنند که آنرابه دست داعیش بسپاریم ۰ نیروهای ایران بایستی به فوریت واردعملیات نجات آنان شوند۰ حتی اگردولت عراق راضی بدین امرنباشد۰ ازآنجاکه ترکیه نیزدرخصوص این قوم دارای علایقی میباشد میتوان باآنان نیزرایزنی ودرصورت توافق عملیات مشترک نجات را انجام داد ولیکن عملیات رابرای جلب نظرترکیه نبایستی به تاخیرانداخت۰
ما كه شعيه هستيم چرا كمك نكنيم
"داعش در حمله به این منطقه از خودروها و تجهیزات امریکایی استفاده می‌کند که در جریان اشغال شهر موصل به انها دست یافته است و هر روز اقدام به گلوله باران مردم شهر می‌کند."

آمریکای کثیف
همه جا اسم منحوست دیده می شود
چرا ایران گزینه هوایی نظامی رو برای کمک به این شیعیان نمیزارها رو میز
می گویند افکار داعش جاهلی است و جاهل دوام نمی اورد ولی کسی افکار جاهلی داعش را نی گوید و باسخ ان افکار را هم نمی دهند انها می گویند وقتی خدا روی عرش می نشیند به اندازه چهار انگشت فاصله اضافی وجود دارد که بیامبر در انجا نزد خداوند عز و جل می نشیند حالا شما عرش خدا را چگونه تصور می کنید را بیان کنید تا باسخ صحیح داده شود باید در برابر تفکرات داعش شیعیان استدلاهای قوی در رد انها داشته باشند وگرنه جاهلیت داعش از نظر فکری از بین نمی رود پس پاسخ علی یک افکار مردود را از بین می برد و قدرت نظامی سرکوب می کند ولی از بین نمی برد رهبر دستور مقابله فکری را دادند ولی ظاهرا کتابی خوب در این زمینه هنوز چاب نشده
و هرگاه مصیبتی به تو رسید بگو
انا للله و انا الیه راجعون
ايران بايد مواضع اين ... ها رو بمباران كنه
غيرت ما كجا رفته ؟
چند تا وحشي ميان هر غلطي خواستن ميكنن ما هم نظاره گر هستيم
حداقل براشون تجهيزات بايد بفرستيم
سلام. کاش کاری از دستم بر میومد و انجام میدادم. خدایا فرج و نجات مردم رو زودتر برسون. یا مهدی
تا کی منتظر مداخله آمریکا هستین خون آشامهای داعشی ساخته و پرداخته آمریکا هستند این وظیفه ما شیعیان ایران است که دخالت کنیم واز تمام ابزار دولتی و مردمی برای نابودی فتنه گران خوارجی استفاده کنیم
خب نبايد منتظر واكنش آمريكا بود! وظيفه خود ماست كه وارد عمل بشويم.
خاک برسرمن شیعه که میشنوم و نمیدونم چرا کاری نمیتونم بکنم
خدا این ابزار ظلم وجور رو لعنت کنه
مرگ بر داعش اي مسلمانان دست از تفرقه بكشيد كه اسلام در خطر است مال و منافع دنيايي را كنار بگذاريد كه قيامت سختي در پيش داريد.دلار و شيطان شما را سست كرده
شیعیان در این شهر نزدیک مرز ایران در حال شهادت هستند! مسئول حفاظت از جان این عزیزان در حال حاضر ما هستیم، اگر نیاز هست حکم جهاد صادر کنید تا ریشه این سلفی-صهیونیست ها رو از روی زمین برداریم... .
پس ما چه ميكنيم؟؟؟؟؟؟
چرا ایران دخالت نظامی نمی کند؟
خدا یا به حق حضرت فاطمه س
دشمنان شیعیان را خوار و نابود بگردان.
الهی آمین
ایران باید دست به کار شود. در نقشه مشخص است که چقدر به ایران نزدیک شده اند. علاوه بر این هزاران زن و کودک شیعه و سنی نیز در خطر بدترین وقایع ممکن هستند.
خاک بر سر ما که ادعای شیعه بودن داریم
پس نیروی هوایی ما کجاست؟چرا انسانها را تنها گذاشته ایم؟.
مهم نیست که ترکمانان شیعه هستند یا نه.
مهم این است که آیا انسان هستند؟ اگر هستند آیا دین ما دین حمایت از مظلوم در برابر ظالم هست یا نه؟
آیا دین عطوفت و مهربانی هست یا نه؟
آیا دین ذوالقرنین هست یا نه؟
شیعیان همیشه مظلوم واقع شده اندالهم عجل فرج مولاناوصاحبناصاحب الزمان(ع)
آمریکا اگر پای ایران در میون بود تاحالا کل ایرانو بمباران کرده بود اما چون این حیوونا دست نشونده خودشن اصلا براش مهم نیست که یه مشت بی گناه دارن قتل و عام میشن.
خدایا کجایی چرا کاری نمی کنی؟؟؟؟!!!!!
مگر آنها شیعه نیستند چرا ما نجاتشان نمی دیم؟
پاسخ ها
علی.م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
شیعه باشن یا نباشن باید کمک کنیم حتی اگه نظام اجازه بده باید به صورت خود جوش به کمک مردم مظلوم عراق بریم.
چراايران درمقابل اين موضوع سكوت كرده است؟مگراينهاشيعه نيستند؟چرابايداجازه داداه بشه تامردم بي گناه قتل عام بشن
خوب چرا ما دخالت نکنیم؟
آمریکا از کردها حمایت میکند چون اسراییل پشت کردها قرار دارد.
ببخشید الان ما به عنوان مسلمان هیچکاری نباید بکنیم؟خط قرمزها چی شد؟ واقعا این که بریم تو خیابون و انزجار خودمون رو اعلام کنیم کافیه؟؟!! دلم میخواد فقط مرز رو باز بزارن ببینن مرد و نامرد کیه....
پاسخ ها
علی.م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
با نظرت موافقم، به خدا اجازه بدن منم حاضرم برم عراق با این داعشی های کثیف مبارزه کنم.
پس علما چرا حکم جهاد نمیدهند؟
موقعیت آمرلی در نقشه در نزدیکی ایران است. چرا ایران کاری نمیکنه..ماها فقط بلدیم خودستایی کنیم وقتی موقش میرسه که باید کاری بکنیم نمیکنیم..چطور عربستان میره تو خاک یمن شیعیان رو بمباران میکنه! واقعا متاسف شدم..
سردار قاسم سلیمانی هر چه زودتر اقدام کنید لطفا. پدر این حیوانات درنده رو دربیارید. دیگه دارن شورش رو در میارن.
خدا لعنت کند گروه داعش وحامیان آنهارا
مردم دنیا و حکومتها تو رو خدا بهشون کمک کنید
حاج قاسم تو رو خدا يه كاري كن!!!!!!
اجرک الله بقیة الله
شیعیان همواره در طول تاریخ مظلوم بوده اند و حالا هم که این ...... داعش به جان بشریت افتاده اند و علل الخصوص شیعیان را مورد حمله قرا میدهند . بر ماست که اگر دستمان می رسد کاری انجام دهیم .
به نظر من ایران در این قضیه به شیعیان کمک کند و لو نظامی و در صحنه بین المللی منکر این کار شود چرا که دیوار حاشا در این دنیا سیاست خیلی بلند است درغیر این صورت شیعیان بدست تکفیری ها قتل عام می شوند
حالا که ندای استغاثه این شیعیان به گوش میرسه، آیا واجب نیست که به کمک آنها شتافت؟ یعنی ایران نیروی هوایی نداره مگه؟! خدااااااااااااااااااااا...
تو را به خدا ارتش ایران وارد مداخله نظامی با داعش شود، داعشی ها دارند به ایران نیز نزدیک میشوند
ایران باید برای کمک به مردم این منطقه وارد عمل بشه، نا سلامتی ما شیعه هستیم، باید از این بنده خداها دفاع کنیم کما اینکه امریکا از منافع خودش دفاع میکنه
به نظر من سپاه باید برای حفظ جان این مردم با هماهنگی نیروهای عراقی وارد عمل بشه. اما محدود و فقط برای دفاع
چرا ما وارد عمل نمی شویم . داعش هر جا مقاومت دیده شکست خورده . ایا وظیفه آمریکاست از مردم شیعه دفاع کند یا وظیفه ایران شیعی
وظيفه ديني انساني مذهبي وحداني عقلي و.... و امنيت ملي همه حكم مي كند ايران بايد دست بكار شود.
چرا آمريكا از هزاران كيلومتر فاصله به بهانه امنيت لشكر كشي مي كند ولي دربيخ گوشمان امنيت ايران تهديد مي شود ما هنوز تماشا مي كنيم؟
اگر نیروی هوایی فقط لازم داره ایران میتونه دخالت کنه
خداوند با نابودی جمعی داعش اونها را نجات بده انشاءاله.
ایران باید اقدام کند . لاقل غذا و امکانات از هوا برساند.
قبل ازاينكه فاجعه اي رخ بده ايران بايست دخالت بكنه.اميدي به كمك آمريكانيست خصوصا اينكه بحث شيعيان است
خدا لعنتشون کنه
مردم شیعه در این منطقه قتل عام خواهند شد بلایی بدتر از کربلا سر مردم خواهند آورد .خواهش از مسئولین نظامی دخالت کنید مردم از این کار حمایت خواهند کرد هر سربازی هم که در دفاع از مال و ناموس شیعیان جانش را از دست بدهد شهید واقعی است این همه کوتاهی در قبال جنایت گروه داعش بر علیه شیعیان و انسانهای بی گناه در همسایگی خودمان قابل توجیه نیست .
غارت اسلحه ها ی امریکایی از موصل به این خاطر صورت گرفته تا هر چقدر امریکا به داعش کمک تسلیحاتی کند ان را مربوط کند به غارت از موصل یعنی تا ده سال دیگر هم به داعش اسلحه برساند خواهد گفت از موصل غارت شده اشغال موصل باهماهنگی امریکا بوده وحتی اشغال سد موصل وباز پس گیری نمایشی ان مگر میشود با انهدام هفت خودرو سد را پس گرفت هر چقدر هم نیروی دشمن ببو باشد
احسنت به مردم با ایمان آمرلی که تا به حال مقاومت کردند
اگه تمام مردم عراق از شیعه و سنی در مورد داعش تسامح به خرج نمیدادن و جلوشون مثل مردم شجاع آمرلی قد علم میکردن حالا کشور عراق به این روز نمی افتاد
پیروزی با شماست
خدا یارتان باد
با سلام وخسته نباشید
به حول وقوه الهی جمهوری اسلامی ایران با درخواست دولت عراق بمباران نیروی های تکفیری بعثی را در منطقه آمرلی اغاز کند البته این پیشنهاد را ایران به مجامع بین المللی اعلام کند
امریکا برای کمک به مسیحیان داعش رو بمبارن کرد ایا کشور ما نباید از شیعیان حمایت کند
خدایا به حق قران باعث و بانیان داعش را از بین ببر و هماند بلای را که سر مردم عراق و سوریه آورده اند سر خود و خانوادشان بیاد
دوستانی که خودتان را نفرین و ملامت میکنید
نقشه و عملکرد غرب و هدایت داعش به سمت شیعیان از نقشه های امریکا غرب و عربستان است
. این مسئله سالها پیش در دیدار بندر بن سلطان و اطلاعات انگلیس مطرح شده
. درود بر رزمندگانی که مانند روحیه شما در محاصره کامل ایران و بدون پوشش خبری بلکه با بمباران کذب خبری غرب از ایران اسلامی دفاع کردند
قبل از اینکه داعش وارد مرز های ایران بشه باید رفت تو عراق کارشون رو یکسره کرد، کاری هم به کسانی که می گن ما چرا به عراقیا باید کمک کنیم، نباید داشت.

شما اگه دو تا خونه اونور تر آتیش بگیره بعد اتیش سرایت کنه به خونه بغلی نباید منتظر بمونی به خونه ی خودت برسه بعد خاموشش کنی!! زود تر برو خاموشش کن.
اول اينكه تركيه دربوجودآمدن داعش نقش داشته است دوم اينكه تشخيص دادن حكم جهاد با مراجع است سوم اينكه درهاي جهاد براي همه باز است هركسي توان داشته باشد بايددراين قضايا به دفاع ازانسانهاي مظلوم بپاخيزد واين چيزي نيست كه بايدفردي به ماديكته بكندالبته حمايت ازطالبين جنگ باظالمان توسط دولت ونظام اسلامي حمايت شوندبهتراست ونهايتا ملت ايران بايدبه اين امرواقف باشند كه دولتهاي غربي درنظردارندبااين اقدامات ايران راواردكارزاركرده وآنرامشغول وسران فتنه گرومزدورعرب را به جبهه گيري درمقابل ايران مجبورسازندوانگاراين راغرب يادش رفته كه اين فتنه هاي دست ساخته او گريبان خود غرب جنايتكاررا خواهدگرفت
با توجه به اینکه وجود گروههای تروریستی براساس تز خاورمیانه بزرگ وتوسط سرویسهای اطلاعاتی آمریکا، انگلیس واسرائیل بوجود آمده اند ودراین مسیر کشورهائی چون عربستان وقطر ازاین تز وگروههای تروریستی حمایت میکنند بنظر میرسد بلحاظ سیاسی ونظامی عملیات ایران دراین مرحله چیزی نیست جز خواسته پلید همان بوجود آوردگان تروریستها. البته به لحاظ عقیدتی دیدگاه هموطنان نیز قابل توجه است ولی باید تمام تلاش ایران حمایت غیر مستقیم باشد. به این معنی که باید محور مبارزه مردم کشورهای عراق، سوریه ولبنان(یعنی همان کشورهائی که تروریستها درآنجا فعالیت میکنند) باشند ولی ایران کمکهای نظامی و فکری به آنها بدهد. بنظر میرسد دخالت مستقیم ایران یک دام است وآنها میخواهند از احساسات مذهبی مردم استفاده کنند ومردم منطقه را درگیر درجنگ نمایند. دلیل این بحث هم این است که همه عالم وآدم میدانند که این گروه شیطانی توسط عربستان وقطر حمایت می شوند چرا کسی به سر وقت آنها نمی رود وآنها را مورد مؤاخذه قرار نمی دهد. اگر این کار انجام شود درواقع ریشه داعش زده می شود ولی عمدا این کار را نمی کنند زیرا مایلند ایران را نیز درگیر دریک جنگ فرسایشی نمایند. لذا باید احساسات را کنترل کرد.
چرا روسیه و ترکیه و به خصوص روسیه در رابطه با داعش بی تفاوت اند؟ علی الخصوص این که روسیه، سوریه و عراق را به طور سنتی در حوزه قلمرو نفوذ خود می داند!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل