بازدید 1939

تعارض در دیدگاه مقامات آمریکایی نسبت به خطر داعش

کد خبر: ۴۲۸۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵ 23 August 2014
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی ضمن اشاره به تناقضات گفتاری مقامات آمریکایی در مورد اهمیت تهدید داعش، ابراز داشته است که آمریکا هنوز نمی‌داند داعش تا چه اندازه می‌تواند تهدیدی علیه منافع آن قلمداد شود.

به گزارش آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به تناقض گفتاری مقامات آمریکایی در مورد اهمیت تهدید گروه تکفیری داعش اشاره کرده و ابراز داشته است که آمریکا هنوز نمی‌داند داعش تا چه اندازه می‌تواند تهدیدی علیه منافع آن قلمداد شود.

در اوایل سال جاری میلادی و زمانی که گروه تکفیری داعش ضمن گسترش قدرت خود در سوریه به قتل‌عام شهروندان سوری می‌پرداخت، اوباما در سخنان خود خطر داعش را کم اهمیت خوانده و مدعی شد که داعش تنها سهم اندکی از خطر تروریسم که توسط گروه القاعده مطرح شد را به خود اختصاص داده است. بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز وی حتی داعش را به یک تیم بسکتبال بی‌تجربه تشبیه کرده بود.

گسترش مواضع داعش و هجوم آن به شمال عراق و تسخیر موصل نیز نتوانست داعیه دار هژمونی جهانی را به واکنش واداشته و رویکرد آمریکا را دستخوش تغییر کند. تنها با هجوم داعش به سوی اقلیم کردستان  و احتمال تسخیر اربیل بود که آمریکا با تحولی ناگهانی در جهت‌گیری‌های خود تصمیم گرفت مستقیما وارد کارزار نظامی شده و با حمله هوایی به مواضع داعش به مقابله با این تهدید نوظهور بپردازد. تجهیز ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه هم از مواردی بود که تنها پس از حمله نیروهای داعش به کردستان در دستور کار قرا گرفت.

در همین راستا نیویورک‌تایمز برای نشان دادن تناقض موجود در مواضع مقامات آمریکایی به سخنان وزیر دفاع آمریکا توجه می‌کند. «چاک هگل» داعش را خطری قریب‌الوقوع برای منافع آمریکا خوانده و این تهدید را فرای هر آن چه پیش از این آمریکا تجربه کرده دانسته است. وی مدعی شده است که آمریکا باید آمادگی هر چیزی را داشته باشد.

این تناقض در مواضع مقامات عالی‌رتبه آمریکایی علاوه بر این‌که نشان می‌دهد آمریکا هیچ اهمیتی برای نجات جان قربانیان داعش قائل نیست، این نکته را نیز به ذهن متباتر می‌گرداند که آمریکا در تعیین استراتژی کلان خود برای پیگیری منافع ملی با نوعی تشویش و تعارض داخلی مواجه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل