بازدید 26257
تحلیل «نیویورک تایمز»؛

چگونه عربستان سعودی «هیولای سلفی‌گری» را به وجود آورد؟

هرچند در آغاز پیدایش و همچنین پیشروی‌های اولیه تروریست‌های تکفیری در خاورمیانه، سیاستمداران آمریکایی از موضع‌گیری در مقابل آن خودداری کرده و حتی در راستای سیاست‌های خود آن‌ها را ‌حمایت کردند؛ اما با جدی‌تر شدن خطر، واکنش آمریکایی‌ها نیز شکل بارزتری یافته است. انتقاد یک عضو شورای روابط خارجی آمریکا از عربستان سعودی، در همین راستا قابل ارزیابی است.
کد خبر: ۴۲۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲ 23 August 2014
چگونه عربستان سعودی «هیولای سلفی‌گری» را به وجود آورد؟هرچند در آغاز پیدایش و همچنین پیشروی‌های اولیه تروریست‌های تکفیری در خاورمیانه، سیاستمداران آمریکایی از موضع‌گیری در مقابل آن خودداری کرده و حتی در راستای سیاست‌های خود آن‌ها را ‌حمایت کردند؛ اما با جدی‌تر شدن خطر، واکنش آمریکایی‌ها نیز شکل بارزتری یافته است. انتقاد یک عضو شورای روابط خارجی آمریکا از عربستان سعودی، در همین راستا قابل ارزیابی است.

به گزارش «تابناک»، از سال‌ها پیش تاکنون، دولت و همچنین سیاستمداران آمریکایی، به دلایل گوناگون چشم خود را بر یک حقیقت روشن که ظهور فزاینده گروه‌های افراطی در خاورمیانه بود، بسته بودند؛ اما اکنون با در خطر قرار گرفتن منافع ایالات متحده، نه تنها سیاستمداران، بلکه مطبوعات و رسانه‌های غربی و به ویژه آمریکایی نیز به طور فزاینده‌ای موضوع افراط گرایی در منطقه و ریشه‌های آن را مورد بحث قرار می‌دهند.

در همین راستا، روزنامه «نیویورک تایمز» امروز با انتشار مطلبی به انتقاد از حامی اصلی منطقه‌ای تکفیری‌ها، یعنی عربستان سعودی پرداخته و این کشور را عامل اصلی رشد افراط گرایی معرفی کرده است. در این مطلب که به قلم «اِد حسین»، عضو شورای روابط خارجی آمریکا به نگارش درآمده، به طور خلاصه آمده است؛
 
هفته گذشته، عربستان سعودی، ‌۱۰۰ میلیون دلار به نهاد مبارزه با تروریسم سازمان ملل کمک مالی کرد؛ هرچند این یک اقدام مثبت به شمار می‌رود، ولی همین کشور سال گذشته کرسی غیردائم شورای امنیت را رد کرده بود. این رویکرد یکی به نعل و یکی به میخ سعودی‌ها، نمایانگر رویکرد معیوب این کشور در قبال افراط گرایی است. عربستان نسبت به توقف خشونت ابراز تمایل می‌کند، اما در عین حال میلی به پرداختن به موضوع «سلفی‌گری» ـ که خود از آن حمایت می‌کند ـ ندارد.

بیایید روراست صحبت کنیم: القاعده، داعش، بوکو حرام، شباب و دیگر گروه‌های مشابه، همگی گروه‌هایی با ایده خشونت آمیز سلفی هستند. به مدت پنج دهه، عربستان سعودی خود را به عنوان حامی رسمی سلفی‌گری در سراسر جهان مطرح ساخته است.
اغلب مسلمانان جهان، یعنی بیش از ۹۰ درصد آن‌ها، سلفی نیستند. از دید بیشتر مسلمانان، سلفی‌گری به عنوان قرائتی بیش از حد متصلب و دور از اسلام واقعی و غالب شناخته می‌شود. بر اساس آمارهای موجود، سلفی‌ها تنها ۳ درصد از مجموع جمعیت مسلمانان را تشکیل می‌دهند.

بر خلاف بیشتر اهل سنت، سلفی‌ها خود را در حکم افرادی که می‌خواهند دیگران را به سوی قرائت «ناب‌تر» از اسلام سوق دهند مطرح می‌کنند. در این مسیر، آن‌ها به شدت از سوی دولت عربستان حمایت می‌شوند و این دولت حتی مأمورانی ویژه را در سفارتخانه‌های خود در کشورهای مختلف به منظور ترویج سلفی‌گری گمارده است. دولت سعودی همچنین برای روحانیون سلفی امکانات ویژه‌ای همچون سفر بدون نوبت حج در نظر گرفته و به سازمان‌های افراط‌گرای سلفی کمک‌های چشمگیر مالی می‌کند.

پس از وقایع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و تحت فشار آمریکا، حمایت‌های مالی جهانی سعودی‌ها از سلفی‌گری کاهش یافت، اما زمینه سلفی‌گری در ‌عربستان به قوت خود ‌ماند که نمود آن در اجرای قوانین سخت گیرانه‌ای که از سوی اغلب مسلمین پذیرفته نیست، قابل مشاهده است. تنها در بیست ‌روز اخیر، نوزده تن ‌در عربستان گردن زده شده‌اند که نیمی از آن‌ها حتی مرتکب جرایم خشن نیز نشده بودند.

غرب به شدت از گردن زدن جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی از سوی شبه نظامیان افراط‌گرا و همچنین از دیگر جنایات داعش خشمگین است، اما توجهی به گردن زدن‌های علنی در عربستان سعودی نمی‌کند. با قانونی کردن این گونه اقدامات، دولت سعودی آن‌ها را موجه و عادی جلوه داده و ‌غیرمستقیم، انجام این گونه اعمال را ترویج می‌کند. حال وقتی کشوری که چنین اقداماتی را انجام می‌دهد، خود را‌ زادگاه اسلام نیز معرفی می‌کند، موضوع پیچیده‌تر می‌شود.

در ‌عربستان، پادشاه این کشور تلاش می‌کند خود را ‌چهره‌ای حامی مدرن سازی کشور جلوه دهد و ‌گاه چنین به نظر می‌رسد که میان وی و روحانیون سلفی اختلافاتی وجود دارد؛ اما به هر حال، سیاستمداران سعودی مایل نیستند به قرارداد قبیله‌ای ۲۷۰ ساله‌ای که میان خاندان آل سعود و بنیانگذار وهابیت وجود دارد، خدشه‌ای وارد شود؛ اما این قرارداد قدیمی صحرایی باید باطل شود.

میزان نفوذی که روحانیون سلفی از آن برخوردارند، با هیچ گروهی قابل مقایسه نیست. حتی فعالان توئیتری سعودی نیز چهره‌های سلفی هستند. چهره افراطی چون محمد العارفی که سال گذشته به دلیل اقدامات و عقاید افراطی‌اش اجازه ورود به اروپا را از دست داد، در توئیتر بیش از ۹ میلیون دنبال کننده دارد. در مجموع، باید گفت کارهایی که دولت سعودی در عربستان انجام می‌دهد، آن چیزی نیست که حضرت محمد (ص) آن را تبلیغ می‌کرد.

عدم تساهل سلفی‌ها، به تخریب میراث اسلامی در مکه و مدینه منجر شده است. اگر داعش اقدام به تخریب مقبره‌ها و امکان مقدس می‌کند، این کار را از رویه آل سعود آموخته که اقدام به تخریب مقبره‌های «بقیع» کرد. در دو سال اخیر، سلفی‌های خشونت طلب مجموعه‌ای از اقدامات مشابه را در قبال مقبره‌های اسلامی، از لیبی گرفته تا پاکستان و از مالی تا عراق، انجام دادند. مبارزان حزب الله، در اصل به منظور محافظت از اماکن مقدس سوریه وارد این کشور شدند.

کتاب‌های درسی در عربستان سعودی نیز همین قرائت از اسلام را آموزش می‌دهند. دانشگاه مدینه دانشجویان را از سراسر جهان جذب می‌کند، تعصب سلفی را به آن‌ها آموزش می‌دهد و این دانشجویان را به جوامع مسلمان در مناطقی چون بالکان، آفریقا، اندونزی، بنگلادش و مصر می‌فرستد و وظیفه آن‌ها در این جوامع، از میان بردن گونه‌های مرسوم و محلی اسلام است.

آنچه عربستان سعودی به عنوان «قوانین اسلامی حکومت» ترویج می‌کند، دقیقاً‌‌ همان چیزی است که داعش می‌خواهد در «خلافت» خود آن را پیاده کند. به جز تلاش برای به چالش کشیدن این قرائت غیراسلامی، غیرعملی و تحریف شده از شریعت، هیچ تلاش دیگری از سوی نهادهای ضدتروریسم سازمان ملل نمی‌تواند با موفقیت همراه باشد.

عربستان سعودی هیولای تروریسم سلفی را پدید آورده و اکنون نمی‌تواند وظیفه مبارزه با آن را به گردن سازمان ملل بیندازد. این دولت باید با ریشه‌های افراط گرایی در ‌کشور خود مبارزه کند و این کار نیز باید از مکه و مدینه آغاز شود. اصلاح «خانه اسلام»، می‌تواند قدم بزرگی در راستای مبارزه با افراط‌گرایی در جهان باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۱۳
"تکفیر" یقه سعودی را خواهد گرفت...
بارخدایا یکبار دیگر ابابیل هایت رابفرست تامراکز قاسطین ومارقین وناکپثن را که تجمیع نموده اند نابود سازند تادینت را ازبدعت های که دل هرمسلمانی را بدرد میاورد نجات بخشند اگراین قوم وحشی براحتی سر میبرند نتیجه حمایتهای امریکا از عربستان است سر این ازژدهابی هزار نیز در این خاندان است تادیروز سرهای مسلمان بیگناهی بریده شد اما تاسر یک امریکایی بریده شد به هراس افتاده اند که البته فرقی نمیکند اونیز یک انسان بود ودارای خانواده که در هر دوحالت محکوم است
کی میخواهیم این واقعیت را بپذیریم که هر جنایتی کار امریکا نیست این عربستان است که دشمن شیعیان است
به نظر می رسد تحلیل ارایه شده بر مبنای فقط برخی از مستندات تاریخی است. پیمان آمریکا با عربستان صعودی تحت عنوان " پیمان صحرا" و یا در جنگ خلیج فارس که تعبیر به "طوفان صحرا" شد نشانگر حمایت ایالات متحده آمریکا از منافع عربستان در قبال تامین منافع ایالات متحده توسط عربستان ( تامین منابع انرژی مانند نفت) است که همین استراتژی توانایی ایالات متحده را در تحریم کشور نفت خیزی مانند ایران موجب میشود. از طرفی، جلوگیری از نفوذ قدرت شیعه در منطقه که دارای مبانی مبارزه با استعمار و استبداد است مطلوب ایالات متحده و عربستان است که به ترتیب به عنوان یک کشور استعمارگر و مستبد ( اختلاف طبقاتی شدید در عربستان و بهره مندی حداکثری حاکمان از امکانات) مطرح هستند. عملیات های نظامی بیشتر از منظر یک سناریوی هالیوودی می تواند مطرح باشد که اهدافی داخلی چون کسب رای در انتخابات آتی و جهانی چون رفع اتهام حمایت از تروریسم دولتی اسراییل در غزه باشد. البته هر تحلیل دیگری نیز که بشود ایمان داریم که لا حول و لا قوه الا باا... .
پاسخ ها
ماهان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
پيمان قبيله هاي سنتي عربستان چه ربطي به پيمان صحرا داره دكتر؟؟!!
واقعا اينا ننگ مسلمونا هستن،
همه بدبختی ها از گور این عربستان بلند میشه
ایران برای امریکا دشمن دانایی است ولی عربستان دوست خطرناکی برای امریکا است
حکام عربستان ازعوامل استعمارمی باشندوبس.
آل سعود، شیطان بزرگ
خدايا؛ تو شاهد باش كه پيروان ائمه معصوم از نبي اكرم (ص) تا مهدي موعود (عج) در محاصره كركسان غربي و مسلمان نماهاي فرقه سلفي و وهابي به دام افتاده اند و آنان دارند تيشه به ريشه شان مي زنند تا در نهايت دين آخرت تو را از بين ببرند و به شيطان لعين كرنش كنند.
نمي دانم چه حكمتي در اين است كه چندين قرن نخواسته اي اينان را در جهان محو كني و شايد اين همان امتحان الهي است كه آنرا هميشه به ما يادآوري ميكرده اي و ما از آن غافل بوده ايم.
بلي، غافل بوده ايم؛ زيرا چندين سال است به شدت طمع داريم و حصر مال دنيا را مي خوريم و با اين وسيله خودمان را از همديگر دور كرده ايم و بي آنكه بدانيم غرق در منجلاب تمايلات دنيوي گشته ايم از خودمان نيز دور شده ايم.
خدايا؛ اگر چنين است، پس لياقت بيش از اينرا نداريم كه بي صفتان هر چه از دست شان برمي آيد چنين مصيبت ها را بر سرمان آوار كنند و باز منتظر بمانيم كه شايد غربيان و شيطان دوستان به دادمان برسد.
انتظار موهبت الهي است كه تنها نصيب شيعيان گشته است و در انتظار مهدي (عج) بودن بهترين انتظارهاست و يار ايشان بودن نيز دل شير مي خواهد كه تنها شيعيان واقعي، ياران واقعي او مي باشند و چنين لياقتي را دارند.
ومکروا مکرالله فالله خیرالماکرین
كمی به عقب برگرديم. بوجود آوردن دولتی بنام آل سعود توسط انگليس زمينه سازی برای تولد دولت اسراييل بود. و سلفی يا وهابی هم كار خودشان است. و در حال حاضر در پی ايجاد شيعه افرطی مثل سلفيها هستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر