بازدید 5140

تورم پزشکان در مالزی

افزایش تعداد فارغ التحصیلان رشته پزشکی در مالزی طی سال های گذشته، این کشور جنوب شرق آسیا را با مازاد پزشک مواجه کرده و هر روز به پزشکان جویای کار افزوده می شود.
کد خبر: ۴۲۸۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴ 23 August 2014
افزایش تعداد فارغ التحصیلان رشته پزشکی در مالزی طی سال های گذشته، این کشور جنوب شرق آسیا را با مازاد پزشک مواجه کرده و هر روز به پزشکان جویای کار افزوده می شود.

به گزارش ایرنا، آمار رسمی نشان می دهد در حال حاضر مالزی با جمعیت حدود 30 میلیونی 47 هزار پزشک فعال دارد که نسبت پزشک به جمعیت یک به حدود 640 نفر است.

حال انجمن پزشکان مالزی به دلیل وجود پزشک بیش از نیاز بازار این کشور خواستار کاهش پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی شده است.

ˈکریشنا کومارˈ رییس انجمن پزشکان مالزی روز شنبه با اشاره به تعداد پزشکان بالا در مالزی گفت که فرصت شغلی برای این پزشکان وجود ندارد، از این رو پذیرش دانشجویان پزشکی باید کاهش یابد.

آمار ایران نیز نشان می دهد تعداد پزشکان کشور از حدود 20 هزار نفر در سال 1360 به حدود 111 هزار نفر در سال 1391 رسید و 135 هزار پزشک و دانپزشک در ایران عضو سازمان نظام پزشکی بوده اند.

رییس انجمن پزشکان مالزی تصریح کرد با توجه به تعداد بالای پزشک در مالزی ضرورت کاهش پذیرش دانشجوی پزشکی قابل درک است.

به رغم تاکید دست اندرکاران پزشکی مالزی بر ضرورت کاهش پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی برخی از سیاستگذاران و مقامات دولتی این کشور نظری متفاوت دارند.

ˈترسا کوکˈ از اعضای مجلس این کشور ضمن اعلام مخالفت با کاهش پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی، سیاست های دولت را به دلیل شفاف نبودن مورد انتقاد قرار داد.

عضو حزب اقدام دموکراتیک مالزی گفت که پیش از این کاهش پذیرش دانشجو در برخی رشته های پزشکی اعلام شده بود، اما تصمیمی در مورد کاهش پذیرش در همه رشته های پزشکی اعلام نشده بود.

وی گفت مقامات وزارت آموزش و بهداشت مالزی باید پاسخگوی آمار ازدیاد پزشک و نبود فرصت شغلی این قشر باشند و برای کاهش ظرفیت دانشگاه ها به منظور پذیرش دانشجوی پزشکی نیز باید به خانواده ها و دانشجویان پزشکی توضیح داده شود.

مالزی تا پایان سال 2010 میلادی دارای 30 هزار پزشک بود که با توجه به جمعیت 26 میلیونی این کشور نسبت پزشک به جمعیت یک به 850 نفر بود.

در صورتی که روند کنونی پذیرش دانشجو و رشد جمعیت حفظ شود تا سال 2020 مالزی دارای 65 هزار پزشک و 32 میلیون جمعیت خواهد شد که نسبت پزشک به جمعیت در این کشور به یک پزشک در قبال حدود 500 نفر جمعیت می رسد.

در حال حاضر مالزی با جمعیت 30 میلیونی خود 47 هزار پزشک دارد که نسبت پزشک به جمعیت یک به 640 نفر است.

هفته گذشته در مالزی گزارشی منتشر شد که نشان می داد یک چهارم گواهی های پزشکی کارکنان برای استفاده از مرخصی استعلاجی جعلی است و این گواهی ها در قبال 25 رینگیت (حدود هشت دلار) خرید و فروش می شود که می تواند ناشی از وضعیت پزشکان و مراکز درمانی در این کشور باشد.

سازمان بهداشت جهانی نسبت پزشک به جمعیت را یک به 600 نفر اعلام کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار