بازدید 5172

ضربه و ژنتیک می‌تواند موجب انحراف چشم شود

کد خبر: ۴۲۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵ 23 August 2014
رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: انحراف چشم علاوه بر ریشه مادرزادی، می تواند به صورت اکتسابی و در طول زندگی فرد نیز ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، علی میرزاجانی انحرافات چشم را یکی از اختلالاتی دانست که از دوران کودکی فرد آغاز می‌شود، می‌تواند به صورت مادرزادی وجود داشته باشد یا به صورت اکتسابی و به دلایل محیطی از قبیل تصادف، ضربه، سقوط از بلندی و فلج شدن عصب و ماهیچه چشم ایجاد شود.

وی انحرافات چشمی را به دو دسته آشکار و پنهان تقسیم بندی کرد و گفت: در وضعیت انحرافات آشکار چشمی، ظاهر چشم از حالت هماهنگ خارج می‌شود که در دوران کودکی به حذف یک تصویر در مغز و تنبلی آن چشم و در دوران بزرگسالی به دوبینی منجر می‌شود و زندگی فرد را مختل می‌کند.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران افزود، انحراف پنهان چشمی نیز موجب می‌شود که فرد به دلیل تلاش‌های زیاد برای حفظ استفاده از چشم دچار سردرد به ویژه اطراف کره چشم، سوزش و آبریزش چشم شود که در این شرایط فرد دائماً ناراحت است و نمی‌تواند از بینایی خود به طور درست استفاده کند.

میرزاجانی درباره نحوه درمان انحراف چشمی نیز خاطرنشان کرد، انحراف چشمی گروهی از افراد به وسیله تجویز عینک، توانبخشی بینایی، ورزش‌های چشمی در منزل یا کلینیک با دستگاه های ویژه اصلاح می‌شود و گروهی نیز به جراحی‌های چشمی نیاز دارند.

وی خاطرنشان کرد: در مواردی که نیاز به جراحی وجود دارد، ممکن است بعد از عمل مقداری از انحراف چشم همچنان باقی بماند که در این حالت فرد برای درمان آن باید به روش‌های ارتوپتیک که بخشی از توانبخشی بینایی است، روی آورد.

به گفته رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، حسن توانبخشی بینایی این است که روشی غیرتهاجمی است و در مقابل روش‌های تهاجمی مداخله‌ای مانند جراحی، عوارض ندارد.

وی تأکید کرد: ضربات اطراف چشم، وجود برخی ویروس‌ها در مسیر‌های عصبی چشم، دیابت و فشارخون که می‌تواند در مسیر اعصاب عضلات خارجی چشم ایجاد مشکل کند، از جمله عوامل اکتسابی انحرافات چشمی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی