بازدید 9359

نجوم پر افتخارترین تیم ایرانی در المپیاد 2014

هر ساله المپیادهای جهانی در فاصله ماه های تیر تا مردادماه در کشورهای مختلف برگزار می شود و امسال نیز اولین المپیاد، ریاضی و آخرین آن نجوم و اخترفیزیک بود.
کد خبر: ۴۲۸۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰ 23 August 2014
هر ساله دانش پژوهان جوان کشورمان راهی 6 المپیاد جهانی در رشته های ریاضی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک می شوند که امسال سهم ایران از شرکت در این المپیادهای علمی 7 مدال طلا، 20 مدال نقره و 4 مدال برنز و یک دیپلم افتخار بود و بالاترین رده کسب شده از سوی تیم های ایرانی مربوط به تیم نجوم و اخترفیزیک با رتبه دوم جهانی و پایین ترین رده متعلق به تیم ریاضی با رتبه بیست و یکم جهانی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، هر ساله المپیادهای جهانی در فاصله ماه های تیر تا مردادماه در کشورهای مختلف برگزار می شود و امسال نیز اولین المپیاد، ریاضی و آخرین آن نجوم و اخترفیزیک بود.

پنجاه و پنجمین دوره مسابقات جهانی المپیاد ریاضی

پنجاه و پنجمین دوره مسابقات جهانی المپیاد ریاضی 3 تا 13 جولای 2014 مطابق با 12 تا 22 تیرماه 93 در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شد. اعضاي تيم ملي دانش آموزي المپياد علمي رياضي شامل سیدمحمدحسین سیدصالحی از شهر تهران، شایان غلامی از شهر تهران، آرمین بهنام نیا از شهر تهران، آرین حسین قلی زاده از شهر تهران، احسان مختاریان از شهر تهران، یگانه علی محمدی از شهر تهران بودند. 

در این دوره سیدمحمدحسین سیدصالحی، شایان غلامی، آرین حسین قلی زاده و احسان مختاریان مدال نقره را کسب کرده اند و آرمین بهنام نیا و یگانه علی محمدی موفق به کسب مدال برنز شدند و تیم ایران به مقام 21 رسید.

بر اساس اعلام سایت رسمی المپیاد جهانی ریاضی، ایران از سال 1985 میلادی در مسابقات شرکت کرده است. در مجموعه دوره هایی که شرکت کرده 38 مدال طلا، 84 مدال نقره و 34 مدال برنز کسب کرده است.

وضعیت تیمهای ایرانی در 3 دوره اخیر المپیاد علمی

نام المپیاد وضعیت تیم ایران در سال 2012 وضعیت تیم ایران در سال 2013 وضعیت تیم ایران در سال 2014
ریاضی

رتبه 8 در میان 100 کشور

3 مدال طلا، 2 مدال نقره ، یک مدال برنز

رتبه 10 در میان 97 کشور

2 مدال طلا، 3 مدال نقره ، یک مدال برنز

رتبه 21 در میان 101 کشور

4 مدال نقره ، 2 مدال
برنز

زیست‌شناسی

59 کشور شرکت کننده

3 مدال نقره و یک مدال برنز

62 کشور شرکت کننده

2 مدال طلا و 2 مدال نقره

رتبه و تعداد کشور نامشخص

یک مدال طلا، 2 مدال برنز، یک دیپلم افتخار

شیمی

رتبه نامعلوم در میان 73 کشور

یک مدال طلا و 3 مدال برنز

رتبه 7 در میان 71 کشور

4 مدال نقره

رتبه 4 در میان 75 کشور

یک مدال طلا و 3 مدال نقره

فیزیک

92 کشور شرکت کننده

2 مدال نقره و 3 مدال برنز

92 کشور شرکت کننده

3 مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز

85 کشور شرکت کننده

5 مدال نقره

کامپیوتر 2 مدال طلا، 2 مدال نقره

98 کشور شرکت کننده

یک مدال طلا، 2 مدال نقره و یک مدال برنز

 83 کشور شرکت کننده

2 مدال طلا و 2 مدال نقره

نجوم و اخترفیزیک

تیم الف : یک مدال طلا و 3 مدال نقره، یک مدال برنز

تیم ب : 2 مدال نقره و 3 مدال برنز

تیم الف : یک مدال طلا و 3 مدال نقره، یک مدال برنز

تیم ب : 2 مدال طلا و 3 مدال برنز

37 کشور شرکت کننده

تیم الف : 3 مدال طلا و 2 مدال نقره

تیم ب : یک مدال طلا و 4 مدال نقره

بیست و پنجمین دوره مسابقات جهانی المپیاد زیست شناسی

بیست و پنجمین دوره مسابقات جهانی المپیاد زیست شناسی 6 تا 13 جولای 2014 مطابق با 15 تا 22 تیرماه 93 در شهر بالی اندونزی برگزار شد. این دوره یکی از پرحاشیه ترین دوره های المپیاد جهانی بود.

اعضاي تيم ملي دانش آموزي المپياد علمي زيست شناسي شامل محمدحسین سرفراز خباز از شهر مشهد، کاوه سامع از شهر اصفهان، آیدا کمالیان از شهر شیراز، ندا کمندی از شهر مشهد بودند. در این دوره به دلیل میزبانی بد اندونزی، در زمان اعلام نتایج اشتباهات فاحشی روی داد و مدال ها جابجا توزیع شد. در نهایت کمیته جهانی المپیاد تصمیم گرفت برگه های دانش پژوهان دوباره بررسی شود و نتایج بر اساس بازنگری اعلام شد.

ایران در این دوره از المپیاد یک طلا و سه برنز دریافت کرده بود که در جدیدترین رای اعلام شده، مدال برنز محمد حسین سرفراز حذف و به دیپلم افتخار تغییر کرد.

ایران از سال 1998 رسماً به عضویت المپیاد جهانی درآمده و از سال 1999 به طور منظم در این رقابت‌ها شرکت کرده و در مجموع تاکنون 60 مدال کسب کرده است.

چهل و ششمین مسابقات جهانی المپیاد شیمی

چهل و ششمین دوره مسابقات جهانی المپیاد شیمی 20 تا 29 جولای 2014 مطابق با 29 تیر تا 7 مردادماه 93 در شهر هانوی ویتنام برگزار شد. اعضاي تيم ملي دانش آموزي المپياد علمي شيمي شامل هیربد حیدری از شهر تهران، ایمان فروغمند از شهر تهران، محمدمبین حسینی از شهر تهران، محمدپارسا جباری از شهر تهران بودند.

در این دوره دانش‌پژوهان ایرانی توانستند با کسب یک طلا و سه نقره مقام چهارم جهان را کسب کنند. در این دوره 75 کشور با هم به رقابت پرداختند و در تيم ملي دانش آموزي المپياد علمي شيمي هیربد حیدری مدال طلا و ایمان فروغمند، محمدمبین حسینی محمدپارسا جباری هر سه مدال نقره کسب کردند.

ایران اولین بار در سال 1993 در بیست و پنجمین المپیاد بین‌المللی شیمی شرکت کرد. در سال های گذشته نتایج درخشانی کسب کرد که از آن جمله می توان به کسب رتبه اول تیمی در المپیادهای جهانی 1995 در چین و 1996 در روسیه، رتبه دوم تیمی در سال‌های 2001 در هند و 2003 در یونان، رتبه سوم تیمی در سال‌های 1997 در کانادا، 1999 در تایلند و 2005 در تایوان، نفر اول جهان در سال 1995 و نفر سوم جهان در سال‌های 95 تا 97 اشاره کرد.

چهل و پنجمین دوره مسابقات جهانی المپیاد فیزیک

چهل و پنجمین دوره مسابقات جهانی المپیاد فیزیک 13 تا 20 جولای 2014 مطابق با 22 تا 29 تیرماه 93 در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و اعضاي تيم ملي دانش آموزي المپياد علمي فیزیک شامل امیر بصیری از شهر تهران، امیرفتح اعظم از شهر شیراز، کیارش نادری از شهر تهران، کیارش کسائیان از شهر اصفهان، علیرضا مدیر شانه چی از شهر مشهد بودند که موفق به کسب 5 مدال نقره شدند.

در این دوره 85 کشور در المپیاد جهانی فیزیک شرکت کرده بودند.

ایران اولین بار در سال 1368 در بیستمین دوره المپیاد جهانی فیزیک شرکت می کند و تاکنون توانسته یک بار نیز میزبانی این المپیاد را برعهده بگیرد و در مجموع 98 مدال بدست آورد. پرافتخار ترین دوره المپیاد فیزیک برای ایران در دوره سی ام در سال 1378 ایتالیا و دوره سی و سوم در سال 1381 اندونزی با 5 مدال طلا بوده است که مقام دوم جهان را کسب کرده است. 

بیست و ششمین دوره مسابقات جهانی المپیاد كامپيوتر

بیست و ششمین دوره مسابقات جهانی المپیاد كامپيوتر 13 تا 20 جولای 2014 مطابق با 22 تا 29 تیرماه 93 در شهر تایپه تایوان برگزار شد و اعضاي تيم ملي دانش آموزي المپياد علمي كامپيوتر شامل محمدامین خشخاشی مقدم از شهر تهران، ایلیاد رمضانی از شهر تهران، امیرحسین آهن چی مرکز از شهر تهران، مجتبی فیاض بخش از شهر تهران بودند.

این تیم موفق شد در این دوره از مسابقات جهانی المپیاد کامپیوتر در جمع 83 کشور به مقام ششم دست یابد و امیرحسین آهن‌چی مرکز و محمدامین خشخاشی مقدم مدال طلا و ایلیاد رمضانی و مجتبی فیاض مدال نقره کسب کردند.

ایران برای اولین بار در سال 1371 (1992 ميلادي)، به همراه پنجاه كشور دیگر در این مسابقات شرکت کرد و تاکنون 84 مدال رنگارنگ در این مسابقات کسب کرد.

هشتمین مسابقات جهانی المپیاد نجوم و اخترفيزيك

مسابقات جهانی المپیاد نجوم و اختر فيزيك 1 تا 10 آگوست 2014 مطابق با 10 تا 19 مردادماه 93 در شهر سوکیاوا رومانی برگزار شد و اعضاي تيم ملي دانش آموزي المپياد علمي نجوم و اخترفيزيك شامل علیرضا علوی از شهر تهران، یزدان بابازاده مقصودلو از شهر تهران، سهیل انصارین از شهر تبریز، کیان بهدین از شهر تهران، علی زینالی از شهر تهران بودند که توانستند مقام دوم جهان را کسب کنند.

تیم اول ایران 3 مدال طلا و 2 مدال نقره و تیم دوم ایران یک مدال طلا و 4 مدال نقره کسب کردند. در این دوره از المپیاد 45 تیم از 37 کشور جهان در این دوره از مسابقات شرکت کرده بودند.

ایران برای اولین بار در دوره هشتم المپیاد در سال 2003 شرکت کرد. ایران در سال 2007 در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم در اوکراین با کسب سه مدال طلا و پنج مدال نقره موفق به کسب مقام اول جهان در رده سنی زیر 17 سال شد.

به گزارش مهر، با توجه به بررسی مدال ها و وضعیت ایران در این دوره از المپیاد های علمی، مشخص شده است که تیم های ریاضی و زیست شناسی و فیزیک به عنوان رشته های پر اهمیت نسبت به دوره های گذشته خود وضعیت مناسبی نداشتند. در رشته شیمی وضعیت به مراتب بهتر از دو دوره گذشته بوده و در رشته کامپیوتر هم وضعیت سال 2012 تکرار شده است. در مورد تیم نجوم نیز باید گفت با توجه به نوپا بودن این رشته، وضعیت ایران نسبت به دو سال پیش وضعیت بهتری بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر