بازدید 9306
۱

امکان خروج از رکود با دو بال خودرو و مسکن

رکود کلمه ای است که این روزها دغدغه اصلی دولت آقای روحانی شده است. پس از کنترل انتظارات تورمی از سال قبل تاکنون و بازگشت آرامش نسبی دراقتصاد کشور، رئیس جمهور و مسئولان اقتصادی دولت مترصد حل مشکل رکود و حرکت به سمت رشد اقتصادی در سال های آتی هستند.
کد خبر: ۴۲۷۹۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸ 22 August 2014
یک کارشناس اقتصادی بر این باور است که اقتصاد ایران در شرایط فعلی و در کوتاه مدت، به مدد صنعت خودرو و صنعت مسکن قادر است از رکود خارج شود.

به گزارش تسنیم ، محسن علی حسینی که در کارنامه خود سابقه مدیریت در حوزه مسکن و خودرو را دارد (عضو سابق هیأت مدیره بانک شهر، مدیرعامل و عضو سابق هیأت مدیره شرکت مسکن و ساختمان جهان، مدیرعامل سابق شرکت تعاونی اعتبار کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو و... )،  تحلیل خود را در خصوص بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی، به همراه راهکار، در اختیار گروه اقتصادی تسنیم قرار داده که متن آن به این شرح است:

خروج از بحران رکود تا پایان سال محقق نمی شود


رکود کلمه ای است که این روزها دغدغه اصلی دولت آقای روحانی شده است. پس از کنترل انتظارات تورمی از سال قبل تاکنون و بازگشت آرامش نسبی دراقتصاد کشور، رئیس جمهور و مسئولان اقتصادی دولت مترصد حل مشکل رکود و حرکت به سمت رشد اقتصادی در سال های آتی هستند. از این جهت دولت به ارائه لایحه خروج اقتصاد از رکود به مجلس نموده است . تمام اقتصاد دانان بر این عقیده هستند که عامل اصلی پدیده رکود ـ تورمی، کاهش عرضه کل اقتصاد است که هم منجر به کاهش تولید، افزایش بیکاری و هم افزایش قیمت ها (نه به دلیل افزایش تقاضا بلکه به دلیل کمبود عرضه) اتفاق خواهد افتاد.

با بررسی بسته ارائه شده به مجلس و صحبتهای مسئولان ارشد اقتصادی به نظر می رسد خروج از بحران رکود، دست کم تا پایان سال محقق نخواهد شد. اینکه دولت در افزایش صادرات غیر نفتی تأکید زیادی دارد و اقتصاد مقاومتی را در برنامه های خود تبیین نموده است، بسیار پسندیده و مناسب است اما موقعی صادرات غیر نفتی افزایش پیدا خواهد کرد که که اصلاً تولید کننده تولیدی برای صادرات داشته باشد. یعنی اینکه راه اندازی تولید بنگاه های تولیدی پیش زمینه تحقق این صادرات خواهد شد.

اگر به آمار سازمان مدیریت صنعتی مراجعه نماییم که هر ساله 100 شرکت برتر کشور را معرفی می کند ، معمولاً صنعت خودرو جزء 5 صنعت برتر کشور است، که البته در آمار امسال جای خودور به شرکتها و بنگاههای دیگر داده شده است. یا اینکه اگر به آمارهای رشد اقتصادی در دولت های قبلی مراجعه نماییم صنعت (غیر از نفت) جلو دار این رشد بوده که خودرو بالاترین نقش را در رشد اقتصادی کشور داشته است.

پای مسئولان اقتصاد در رکود


جای بسی تعجب است که تمام تلاش مسئولان اقتصادی برای خروج از رکود است اما گاهاً مشاهده می شود خود آنها باعث افزایش بیشتر این رکود شده اند . اختلاف مسئولان کشور در خصوص قیمت خودرو در این برهه که بسیار قابل انتقاد است ، مصداق این موضوع است .
بعد از رشد تولیدات خودرو سازان در بهار امسال زنجیره قطعه سازی کشور نیز در پی افزایش ظرفیت تولید ، مبادرت به استخدام نیروی کار کرده است که این روند ادامه خواهد داشت . اما این زنجیره تولید در قسمت فروش و بازگشت منابع مالی به شرکت چند صباحی است قطع شده است که یک تهدید بزرگ می باشد و البته تشدید رکود.

صنعت خودرو، یک نسخه فوری برای خروج از رکود


پس اگر دولت در کوتاه مدت تصمیم جدی برای خروج از رکود دارد برزگترین شرکت های کشور را باید دریابد که مهمترین آنها صنعت خودرو است لذا باید با حمایت های غیر مستقیم منجر به راه افتادن زنجیره تولید در این بنگاه‌ها شود.

کمک به خروج از رکود با مسکن


راه دیگر دولت برای خروج از رکود مسکن است. تقریباً بیش از 8 سال است که بازار مسکن در رکود به سر می برد. شاید برای هر مسئولی تصمیم گیری در این خصوص به دلیل ترس از افزایش قیمت و ایجاد نارضایتی در قشر کم درآمد جامعه (چون بیشتر ایشان مستأجر هستند و افزایش قیمت مسکن منجر به افزایش اجاره کرایه خانه ها شده و افزایش هزینه هایشان) سخت و دشوار باشد اما با توجه به صحبت های مسئولان دولتی مبنی بر مازاد عرضه و کمبود تقاضا در بازار مسکن نباید انتظار افزایش غیر منتظره قیمت ها در هنگام حمایت از این بازار داشت. در اینجا نظارت صحیح و درست سازمان های مربوطه می تواند جلوی سفته بازی در این بازار را بگیرد چرا که بر همگان روشن است که اشتغال در این بازار بسیار زیاد است و چشم پوشی از این موضوع منجر به عدم حل رکود خواهد شد.

به هر حال رشد صنعت خودرو و مسکن می تواند آغازگر خروج از رکود برای کشور گردد. در کنار این حمایت، نظارت دولت بر این دو بازار کمک شایانی در جلوگیری از افزایش قیمت ها خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۱
برادر گرامی با حقوق 800 هزار تومن با این تورم نمی توانی 20 میلیون برای پراید بدهی زمانی می توانی از رکود خارج شوی که در جامعه برای تولیدات تقاضا باشد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها