بازدید 10601

تغییرسیاست عربستان درقبال سوریه ازبیم داعش

اخیرا در پی گسترش حملات داعش در منطقه، زمزمه‌هایی درباره تغییراتی در رویکرد عربستان درباره حضور بشار اسد رئیس جمهور سوریه ایجاد شده است، این مسئله نیز ممکن است تغییراتی در ویژگی‌های رئیس جمهور لبنان ایجاد کند.
کد خبر: ۴۲۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۶ 22 August 2014
با وجود اینکه از اعلام موجودیت داعش در سوریه بیش از یک سال گذشته تنها در پی حمله این گروهک تروریستی به عراق و خطر افزایش دامنه اقدامات این گروه به عربستان، در محافل غربی گزارشها حاکی است که ریاض از بیم حملات این گروه رویکردش را درباره سوریه تغییر خواهد داد.

به گزارش فارس، اخیرا در پی گسترش حملات داعش در منطقه، زمزمه‌هایی درباره تغییراتی در رویکرد عربستان درباره حضور بشار اسد رئیس جمهور سوریه ایجاد شده است، این مسئله نیز ممکن است تغییراتی در ویژگی‌های رئیس جمهور لبنان ایجاد کند.

روزنامه لبنانی «الاخبار»، در این باره گزارش داد که بعد از سفر اخیر «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان به روسیه و دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور در حضور «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در شهر سوچی، اطلاعات زیادی از این دیدار درز پیدا نکرد.

الاخبار گزارش داد که یکی از افراد نزدیک به محافل غربی که موضوعات خاورمیانه را پیگیری می‌کنند اخیرا فاش کرده که وزرای خارجه عربستان و روسیه در دیداری که داشته‌اند درباره ساز و کارهایی برای حل بحران سوریه با وجود در قدرت ماندن بشار اسد گفت‌وگو کرده‌اند. حال آنکه تا پیش از این عربستان مکرر خواستار نبود اسد در هرم قدرت سوریه بود و این هدف را با پشتیبانی کردن از گروههای مسلح دنبال میکرد.

بر اساس این گزارش بعد از این دیدار و در پی گسترش فعالیت‌های داعش در منطقه، 21 ژوئن همزمان با تحویل هواپیماهای سوخوی روسیه به عراق، وزیر خارجه روسیه به عربستان سفر کرد. لاوروف در این دیدار اعلام کرده بود که توافق‌های حاصل شده با دولت «نوری مالکی» نخست وزیر پیشین عراق، توافق‌هایی که با عربستان ایجاد شده را لغو نمی‌کند.

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارش خود اعلام کرده که از سوی دیگر روابط آمریکا و مصر روز به روز بدتر شده و از روابط دو همپیمان به رابطه‌ای بر اساس وظیفه تغییر یافته، زیرا هنوز موضع منتقدانه آمریکا در قبال برکناری «محمد مرسی»‌ از ریاست جمهوری مصر به دست ارتش تغییر پیدا نکرده و همین مسأله منجر به همکاری بیشتر «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان شد که نشان داده روابطش به دلیل رویکرد آمریکا نسبت به ایران و سوریه با واشنگتن چندان دوستانه نیست.

این گزارش می‌افزاید: از سوی دیگر السیسی نیز با آغوش باز از تقویت روابط با روسیه استقبال کرده و هفته گذشته نیز با پوتین دیدار کرد و درباره بحران سوریه با رئیس جمهور روسیه گفت‌وگو کرده و به مسکو اعلام کرده که مواضعش در قبال بشار اسد چندان منفی نیست.

اطلاعاتی که از محافل دیپلماتیک درز پیدا کرده نشان می‌دهد که اخیرا پیام‌هایی میان اسد و السیسی نیز رد و بدل شده که در حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه نمود پیدا کرده زیرا سوریه از طرح مصر برای اعلام آتش بس انتقاد نکرده و از طریق مسکو به روسیه اطمینان داده شده که در جولان و جنوب لبنان درگیری ایجاد نخواهد شد ، زیرا کسی علاقه ندارد که منطقه به جنگی تمام عیار کشیده شود.

الاخبار گزارش داد که بر اساس اطلاعات به دست آمده رئیس جمهور مصر به عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اطمینان داده که آمریکا در مسئله حمایت از معارضان سوری جدیت به خرج نخواهد داد و پروژه ایجاد یک منطقه مورد حمایت در جنوب سوریه به وسیله گروه‌های معتدل تر دست کم در مدت زمان فعلی امکان پذیر نیست به ویژه که اسد و ارتش سوریه به پیروزی‌های ملموسی دست یافته است.

اطلاعات منتشر شده ارتباطی را میان تغییر موضع عربستان و مصر درباره بحران سوریه نشان می‌دهد حتی اگر  این تغییرات در رویکرد مصر به دلیل ترس این کشور از خطر داعش باشد.

بر اساس گزارش الاخبار اگر اطلاعات منتشر شده واقعیت داشته باشد، منطقه در برابر یک تحول عظیم قرار گرفته که به روابط عربستان با سوریه مربوط می‌شود. درباره لبنان نیز این کشور در یک مرحله جدید قرار خواهد گرفت که نقشی برای دمشق در پرونده رئیس جمهور لبنان نیز ایجاد خواهد شد و جریان 14 مارس را با این واقعیت روبه رو خواهد ساخت که رئیس جمهور جدید لبنان باید مورد تأیید سوریه و یا حداقل قابلیت گفت‌وگو با دمشق را داشته باشد.

این گزارش تأکید می‌کند که اگر عربستان در مسیر پذیرش راهکاری برای حل بحران سوریه با حضور بشار اسد رضایت بدهد، «سعد الحریری» در برابر چالش بزرگی قرار خواهد گرفت که مستقیما بر همپیمانان مسیحی‌اش و اقلیت اهل تسنن لبنان تأثیر خواهد گذاشت و این پرسش را به میان می‌کشد که آیا حریری در ریاست حزب مستقبل توانایی کنترل واکنش این گروه‌ها را خواهد داشت؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر