بازدید 15378
«شیخ طادی» در گفت‌و‌گو با «تابناک» پاسخ داد؛

چه کسی مانع فیلم‌سازی درباره تکفیری‌ها و غزه می‌شود؟

گفته‌های اخیر پرویز شیخ طادی درباره دعوت او به سکوت و اجازه ندادن به او برای ساخت پروژه‌هایی درباره غزه و تکفیری‌ها با انعکاس وسیعی همراه بود؛ اما کدام اشخاص یا نهاد‌ها مانع این کارگردان شدند و چه موانعی بر سر راه چنین پروژه‌هایی وجود دارد؟ کارگردان روزهای زندگی و شکارچی شنبه برخی چالش‌های پیش روی این پروژه‌ها را برشمرده است.
کد خبر: ۴۲۷۷۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹ 21 August 2014
کارگردان شکارچی شنبه در تشریح گفته‌های اخیرش مبنی بر ممانعت از فیلم‌سازی درباره جنایات غزه و دیگر فجایعی که در خاورمیانه در حال وقوع است، ضمن تشریح ابعاد چنین پروژه‌ای تأکید کرد ‌به ثمر رسیدن پروژه‌ای سینمایی با چنین مضمونی، نیازمند وحدت‌نظر نهادهای گوناگون و صاحب‌نظران این عرصه‌ است.

به گزارش «تابناک»، «... نباید شرایط طوری باشد که بعد از چهار سال از ساختن شکارچی شنبه، به من اجازه ندهند که فیلم دیگری بسازم و هر که می‌خواهد راجع به غزه و موضوعاتی مشابه فیلم بسازد، به او بگویند: هیس... ساکت باش. یادمان باشد که اگر امروز موشک نداشتیم نمی‌توانستیم مذاکره کنیم‌»؛ این گفته‌های پرویز شیخ طادی ‌ـ که به تازگی در یک مراسم گفته شد ـ بسیار تامل برانگیز بود و این پرسش را پیش آورد که چه کسانی مانع از ورود این کارگردان به این عرصه سخت شده است؟

پرویز شیخ طادی در گفت‌و‌گو با «تابناک» در پاسخ به این پرسش تأکید کرد: در کلام چنین مانعی نمی‌گذارد، ولی در عمل اتفاقی که رخ می‌دهد، همین مسأله است؛ یعنی ما به لحاظ هدف‌گذاری و تشخیص و دیپلماسی در این عرصه میان مدیران فرهنگی، فیلم‌سازان و محققان اختلاف‌نظر وجود دارد و شاهد انسجام لازم در این زمینه نیستیم. کاری که ما در پی‌اش هستیم تا ارائه دهیم، زیربنایی است و یک هدف‌گذاری دقیق دارد؛ بنابراین، همکاری نهادهای مسئول را می‌طلبد.

کارگردان شکارچی شنبه درباره میزان همکاری مدیران سینمایی دولت یازدهم با این پروژه گفت: آقای ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در چند مرحله پیگیر فیلم‌نامه بودند و این فیلم‌نامه را پسندیدند و موافق و مصر به ساختش بودند، ولی به واسطه میزان بودجه لازم برای تولید، این موضوع را منوط به جذب مشارکت کردند که امیدوارم این مشارکت انجام گیرد.

چه کسی مانع فیلمسازی درباره تکفیری‌ها و غزه می‌شود؟

وی درباره بخش‌هایی از این پروژه ـ که برخی نهاد‌ها درباره‌اش حساسیت دارند و خواستار حذفش شده‌اند ـ تصریح کرد: کشورهایی در این حوادث دخیل هستند و از آغاز این فتنه، تغذیه‌اش کردند که اشاره‌ای به آن‌ها شده و از برخی کشور‌ها مثل عربستان و قطر نام برده شده که برخی نهاد‌ها بر این باورند باید از آن‌ها نامی برده نشود، حال آنکه این‌ها دو دهه است ‌رسماً اعلام جنگ کرده‌اند.

کارگردان روزهای زندگی، درباره ساختار فیلم تازه‌اش گفت: بر خلاف برخی که همچنان در پی داستان کلاسیک و بازتولید محتوایی تکراری بر مبنای مدل‌های نخ‌نما هستند، ما کار ریشه‌ای کردیم و به کار منفعلانه اعتقاد ندارم و تصور می‌کنم با ساختارهای تازه می‌توان به خوبی هویت آنهایی که در پس رویدادهای منطقه هستند، نمایان ساخت‌. باید ساختارهای نو را تجربه کنیم و بنده در این زمینه اراده جدی دارم.

شیخ طادی درباره هزینه تولید این پروژه خاطرنشان کرد: برآورد ما ۴.‌۵ میلیارد تومان است که با توجه به ابعاد پروژه، برآورد منطقی است. پروداکشن این پروژه از شکارچی شنبه بزرگ‌تر است و طبیعتاً هزینه‌بر‌تر از شکارچی شنبه است، زیرا شکارچی شنبه هنگامی ساخته شد که دلار ۹۰۰ تومان بود، ولی اکنون‌ وضعیت فرق می‌کند. ما برای محققین خارجی پروژه تازه حق‌الزحمه‌اش را به دلار پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: در فیلم نیز با توجه به آنکه برخی بازیگران ایرانی همچون شکارچی شنبه حضور نمی‌یابند و ما هم انتظاری نداریم، به اجبار باید در برخی بخش‌ها ـ ‌به ویژه که خارج از کشور ضبط می‌شوند ـ از بازیگر خارجی بهره گیریم. البته با اینکه بازیگران درجه یک دنیا نیستند، به هر حال دستمزدی دریافت می‌کنند و باید به ایشان با دلار دستمزد داد. این برآورد نیز با توجه به ابعاد پروژه بسیار پایین است و معادل همین پروژه را برخی دیگر با ارقام ۸ تا ۱۲ میلیارد تومان آورده‌اند اما من همان گونه که شکارچی شنبه را با ۳۶۰ میلیون ساختم و برخی تصور می‌کردند فیلم ۹۰۰ میلیون هزینه داشته، با تکیه بر چهره‌هایی که در پی منافع مالی نیستند و دغدغه این حوزه را دارند، با این هزینه پروژه را تکمیل می‌کنم.

شیخ طادی در پایان ضمن امیدواری برای تسریع در تولید چنین پروژه‌هایی تأکید کرد: ما تلاش داریم با فرمول‌ها و تجربیات و مبتنی بر تحقیقات و نگاهی که حاصل آمده، پشت پرده فکری و ریشه برخی دستور‌ها به این گروه‌ها را بیان کنیم و مخاطب را با این واقعیت روبه‌رو سازیم که پشت پرده تفکراتی که این فجایع را رقم می‌زند، چه اشخاصی با چه تفکر و روحیاتِ سوئی هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر