بازدید 3121

رئیس جمهور باید به جلسه استیضاح می رسید

کد خبر: ۴۲۷۶۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹ 21 August 2014
برخی از نمایندگان مجلس غیبت رئیس‌جمهور در جلسه امروز استیضاح را یکی از دلایل رأی نیاوردن فرجی‌دانا می‌دانند و معتقد هستند که در صورت حضور رئیس‌جمهور آرای موافق و مخالف استیضاح یکسان می‌شد.

 نشست علنی چهارشنبه مجلس با دستور کار بررسی طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز و تمام زمان جلسه امروز پارلمان به این موضوع صرف شد و در نهایت نمایندگان پس از استماع مطالب مخالفان، موافقان و توضیحات فرجی‌دانا رأی به عدم اعتماد وزیر علوم دادند.

اما نکته قابل توجه در نشست امروز این بود که با وجود گمانه‌زنی برای جلسه استیضاح، دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست امروز برای دفاع از فرجی‌دانا حضور نیافت و با تعداد کمی از وزرای دولت یازدهم راهی سفر استانی اردبیل شد، این در حالی است که اکثر اعضای دولت امروز وزیر علوم را همراهی می‌کردند.

این درحالی است که در چند سال اخیر و در ادوار مجلس شورای اسلامی مرسوم بوده است که رؤسای جمهور برای دفاع از وزرای دولت خود و جلوگیری از استیضاح به صحن علنی مجلس بیایند. حال برای بررسی علل و دلایل عدم رأی اعتماد نمایندگان به وزیر علوم به گفت‌وگو با برخی از نمایندگان خانه ملت پرداخته‌ایم که در ذیل می‌خوانید:

ای کاش رئیس‌جمهور برای یک ساعت هم شده به مجلس می‌آمد/ در صورت حضور روحانی آرای موافق و مخالفان یکسان می‌شد

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی امروز مجلس، گفت: قطعا فرجی‌دانا در چند ماه اخیر تمام تلاش و زحمت خود را در وزارتخانه کشید و نمایندگان مجلس باید قدر چنین افرادی را بدانند.

سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه حضور نیافتن دکتر روحانی در نشست علنی امروز مجلس برای دفاع از فرجی‌دانا در کاهش آرای موافق وزیر علوم تأثیر گذاشت، ادامه داد: به نظر من در صورت حضور رئیس‌جمهور آرای موافق و مخالف استیضاح یکسان می‌شد.

نماینده رشت ادامه داد: ای کاش رئیس‌جمهور برای یک ساعت هم می‌شد برای دفاع از فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس می‌آمد.
 
جعفرزاده‌ایمن‌آبادی افزود: فرجی‌دانا شخصیتی عالم و با اخلاق بود که کنار رفتن این وزیر از کابینه دولت بسیار حیف است و امیدوارم رئیس‌جمهور از وی در جایگاهی مناسب استفاده کند.
 
رئیس جمهور باید به جلسه استیضاح فرجی دانا می رسید

جواد هروی رئیس کمیته آموزش عالی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت٬ با یادآوری عدم اعتماد مجدد نمایندگان به وزیر علوم و استیضاح وی در جلسه امروز (چهارشنبه) مجلس٬ گفت: یکی از عواملی که استیضاح وزیر را به کرسی نشاند، نبود رئیس جمهور در جلسه بود.
 
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی٬ با تاکید بر اینکه به طور حتم حضور رئیس جمهور در جلسه امروز استیضاح وزیر علوم می‌توانست نتیجه آرا نمایندگان برای اعتماد مجدد به فرجی‌دانا را تغییر دهد٬ افزود: رئیس جمهور به عنوان خط مقدم دولت به خاطر حفظ فضای احترام به وزیر علوم و همچنین نمایندگان باید با برنامه ریزی مشخصی قبل از حضور در استان اردبیل به جلسه استیضاح فرجی‌دانا می‌رسید.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: هر کسی با دیدن شرایط امروز مجلس برای استیضاح فرجی دانا می‌توانست به این موضوع پی ببرد که بسیاری از موارد دست به دست هم داده تا وزیر متعهد کابینه برکنار شود.
 
حضور نداشتن روحانی در جلسه استیضاح فرجی دانا بر رای نهایی نمایندگان اثر گذاشت
محمدباقر شریعتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه دفاعیات و مطالب ارائه شده از سوی فرجی دانا در صحن علنی مجلس بر خلاف آنچه انتظار می رفت، بسیار خوب بود، گفت: نمایندگان معمولا نگاه های دیگری هم دارند و بعضا بحث قانع شدن با نشدن مطرح نیست.

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی افزود: عدم حضور رئیس جمهور در جلسه امروز بررسی طرح استیضاح فرجی دانا وزیر علوم دولت یازدهم در صحن علنی مجلس در تصمیم گیری نهایی و رای نمایندگان تاثیر گذار بود.

وی گفت: نوع تغییر در ارائه دفاعیات نیز در نتیجه نهایی موثر بود چرا که در گذشته نمایندگان موافق و مخالف ثبت نام می کردند ولی اینبار آئین نامه تغییر کرده بود و وزیر فقط می توانست به دو نفر از موافقان فرصت دفاع دهد که این موضوع نیز بر نتیجه نهایی بی تاثیر نبود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل