بازدید 2944

مصباح: روحانیون باید پاسخگوی شبهات باشند

وظیفه داریم در برابر حرکات دشمنان، شبهات را پاسخ دهیم و نگذاریم در اذهان مردم نفوذ کند.
کد خبر: ۴۲۷۶۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۹ 21 August 2014
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بسیاری از شبهات از سوی مخالفان اسلام و تشیع مطرح می شود که طلاب و روحانیون باید پاسخگوی آنها باشند.

به گزارش ایرنا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی عصر چهارشنبه در دیدار جمعی از روحانیون سطوح عالی حوزه و گروه های جهاد علمی – فرهنگی در قم افزود: وظیفه داریم در برابر حرکات دشمنان، شبهات را پاسخ دهیم و نگذاریم در اذهان مردم نفوذ کند.

وی تصریح کرد: از جمله برکات نهضت مقدس امام خمینی(ره) و تلاش های جانشین شایسته ایشان، توجه طلاب به ذخائر علمی ، معنوی و فرهنگی خودمان است اما متاسفانه آن طور که باید و شاید قدر این ذخائر را نمی دانیم.

وی اظهار داشت: نهج البلاغه و صحیفه سجادیه گنج رایگانی است که خداوند نصیب ما کرده است ولی گذشته استفاده از این کتاب ها در حوزه های علمیه چندان درخشان نیست.

آیت الله مصباح یزدی گفت: در گذشته ها در برخی از حوزه های بزرگ علمیه چون حوزه اصفهان ،بزرگانی در تدریس نهج البلاغه تخصص داشتند و تدریس پیرامون نهج البلاغه توفیق بسیار بزرگی برای طلاب برشمرده می شد.

وی افزود: باید به اندازه لازم و به حدی که ضرورت دارد طلاب با نهج البلاغه به خوبی آشنا شوند و شاهد تامل و تدبر در متن این کتاب شریف توسط طلاب باشیم.

وی بیان داشت: طلاب باید با شروح نهج البلاغه آشنا باشند و این در حالی است که راجع به صحیفه سجادیه نیز شرح های خوبی نوشته شده است که لازم است طلاب حوزه های علمیه آن شرح ها را حتما مطالعه کنند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که نهج البلاغه دایره المعارفی از عمیق ترین مباحث توحیدی تا مهم ترین مسائل سیاسی و اجتماعی و مسائل فردی و اجتماعی است گفت: با توجه به نیاز جامعه باید مطالبی گلچین و برای مردم تبیین شود.

وی با اشاره به مصائب امام علی(ع) در دوران حکومت ایشان افزود: برخی در آن زمان به دنبال صلح بودند و می گفتند با شمشیر کاری پیش نمی رود، اما امام در دو خطبه نهج البلاغه می فرمایند که در این باره با دقت فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که یا با دشمنان بجنگم یا از دین محمد(ص) خارج شوم.

وی ادامه داد: این تفکر امام علی(ع) یک پیام اجتماعی دارد و گاهی نجنگیدن با دشمنان به منزله خروج از دین اسلام است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: این که اسلام دین صلح و آشتی است و باید آرامش جامعه را حفظ کرد و به فکر نان مردم نیز بود، مطرح است اما اسلام در برخی موقعیتها جنگ را بر صلح مقدم می دارد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) می گفت اگر با این دشمنان نجنگم باید از دین اسلام خارج شوم و این مساله از مسائلی است که با زندگی روزمره ما ارتباط دارد و مدرسان نهج البلاغه و دانشجویان اهل مطالعه و سیاستمداران باید با آن آشنا باشند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نقش مردم در حکومت و نقش بیعت در حکومت در نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفته است و باید توسط همگان مورد توجه قرار گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی