بازدید 2382

قطر از امضای گزارش پایان بحران با کشورهای خلیج فارس امتناع کرد

کد خبر: ۴۲۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۸ 21 August 2014
 مخالفت قطر با امضای گزارش پایانی کمیته رسیدگی به توافق ریاض مربوط به " پایان اختلاف آن با کشورهای عربی خلیج فارس"، موجب شد اختلافات قطر با شورای همکاری خلیج فارس همچنان به حال خود باقی بماند.

به گزارش تسنیم، روزنامه الشرق الاوسط عربستان با اشاره به اینکه در گزارش پایانی کمیته رسیدگی به توافق ریاض اعلام شده بود که دوحه در اجرای توافق ریاض جدی نیست، نوشت: قطر از امضای این گزارش خودداری کرد.

در پی مخالفت قطر، قرار است کمیته پیگیری توافق ریاض، گزارش خود را به شورای وزیران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ارجاع داده تا وزیران خارجه این شورا آن را در نشست ده روز آینده خود مورد بررسی قراردهند.

الشرق الاوسط به نقل از یک مسئول عرب بلند پایه نوشت: مسئولان قطری در جریان نشست های این کمیته تاکید کردند که  تمام چیزهایی را که از آنان انتظار می رفت، به اجرا در آوردند، اما عربستان، امارات متحده عربی و بحرین از آن خواستند برای تایید سخنان خود دلایل و اقدامات عملی ارائه دهد و به همین دلیل قطری ها خشمگین شده و از امضای گزارش مزبور خودداری کردند، هرچند پنج عضو دیگر شورای همکاری خلیج فارس این گزارش را امضا کردند.

قطر به اعطای تابعیت به بحرینی ها ادامه می دهد

در این میان این روزنامه به نقل از یک مسئول بحرینی نوشت: قطر تا این لحظه همچنان به اعطای تابعیت به شهروندان بحرینی ادامه داده است.

این مسئول بحرینی تهیه فهرست مجازات علیه قطر را تکذیب کرده و گفت: تاکنون حتی چنین مجازاتی مورد بررسی قرار نگرفته است، وی در عین حال گفت تا زمانی که قطر به این اقدام متناقض ادامه دهد، چه بسا در آینده گام هایی در این خصوص اتخاذ شود.

همچنین پایگاه خبری سبق عربستان به نقل از انور عشقی رئیس مرکز مطالعات راهبردی الشرق الاوسط با اشاره به اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از مواضع سیاسی منفی قطر، زیان دیده اند، نوشت: قطر برای بازگرداندن روابط خود با اعضای این شورا به روال طبیعی، نشانه های مثبتی ارائه نکرده است.

میزبانی قطر از مخالفان شورای همکاری خیلج فارس ضربه ای به اعضای این شورا است

به گفته عشقی، قطر حسن نیت خود را ثابت نکرده و میزبانی از برخی سران مخالف در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، همچنان به مثابه نیزه ای در پشت ائتلاف برادرانه ای است که مدتها پیش شکل گرفت بنابراین متوقف کردن سخنان قرضاوی و کاهش جنگ تبلیغاتی در رسانه های قطری، برای اثبات حسن نیت این کشور کافی نیست، بلکه اعضای خشمگین شورای همکاری از همسایه کوچک خود انتظار اقدامات گسترده تری را دارند.

این در حالی است که وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس هفته گذشته در جده توافقنامه ای را امضا کردند که بر اساس آن وظیفه کمیته پیگیری اجرای توافقنامه ریاض تسهیل می شود به این ترتیب که  تا در فاصله حداکثر دو هفته تمام مسائل مورد تصویب آن اجرایی شده و پایان یابد.

این نخستین بار است که در پی نشست های متعدد مربوط به اجرای توافقنامه مزبور، دوره زمانی مشخصی برای اجرای آن در نظر گرفته می شود.

در این نشست ها کویت توانست بین قطر و امارات متحده عربی ، بحرین و عربستان میانجیگری کند، آن هم در شرایطی که سه کشور مزبور سفیر خود را از دوحه فراخواندند.

اما در توافقنامه ای که در جده امضا شد، تاکید شده است که باید از هرگونه دخالت مستقیم و یا غیر مستقیم در مسائل داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و حمایت سیاسی یا تبلیغاتی و نیز امنیتی از افراد و یا نهادهایی که امنیت و ثبات این کشورها را در معرض تهدید قرار می دهند، خودداری شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان