بازدید 2880

ایران پیش‌رو در به عقب راندن بیابان‌زایی

کد خبر: ۴۲۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹ 20 August 2014
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: ایران در عقب راندن بیابان‌زایی پیش‌رو است.

به گزارش ایسنا، گری لوییس در جلسه هم‌اندیشی پروژه‌های بین‌المللی احیای منابع طبیعی جامعه‌محور که با حضور معاون وزیر کشاورزی و مسئولان استان در مهمان‌شهر افاغنه شهید ناصری ساوه برگزار شد، اظهار کرد: کره زمین رفته رفته به سمت گرمی و خشکی سوق پیدا کرده است و محافظت از آب و زمین از الزاماتی است که جمهوری اسلامی در این مسیر پیش‌رو قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه روند بیابان‌زایی که به تعبیر مسئولان زلرله خاموش قرن است در حال انجام است، افزود: به همان اندازه که آب را در دریاچه ارومیه از دست می‌دهیم جنگل‌ها و مراتع نیز به طور تدریجی در حال از دست دادن رفتن هستند.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه معکوس کردن روند بیابان‌زایی دیر نشده، تصریح کرد: خشک شدن دریاچه‌ها و هامون‌ها طرحی است که جمهوری اسلامی ایران روند معکوس آن را در پیش گرفته و باید در حوزه بیابان‌زدایی نیز این موضوع را الگوی خویش قرار دهد.

وی معکوس کردن روند بیابان‌زایی را عاملی در کاهش تهدیدات زیستگاهی عنوان کرد و گفت: این پروژه که به عنوان طرح "ترسیب کربن" نامگذاری شده با کاشت نهال و با کمک اعضای جامعه محقق می‌شود و یک راه و روش صحیح و علمی در مقابله با بیابان‌زایی است.

لوئیس خواستار گسترش طرح ترسیب کربن در استان‌هایی نظیر البرز، سمنان و بوشهر شد تا بتوان کاشت نهال را در کشور به دو میلیون هکتار افزایش داد.

لوئیس با اشاره به اینکه ادامه این روند بدون بها نخواهد بود، افزود: باید اعتبارات خاصی برای مقابله با بیابان‌زایی اختصاص داد و با تخصیص این اعتبارات این روند شتاب خواهد گرفت. زمانی به صورت کامل این اقدام محقق می‌شود که در معکوس کردن بیابان‌زایی موفق عمل کرده باشیم.

وی تأکید کرد: نباید اجازه دهیم طبیعت با زلزله خاموش مواجه شود باید دست به دست هم دهیم و مقابله با بیابان‌زایی را عینیت بخشیم.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به حضور پناهندگان افغانی در جمهوری اسلامی گفت: ایران یکی از دو کشور مهم جهان است که شمار زیادی از پناهندگان را در خود جای داده است. سازمان ملل با قدردانی از عملکرد ایران در این راستا همواره شاهد اقدامات ارزشمند آموزشی و بهره‌مندی از امکانات بهداشتی و اشتغال پناهندگان توسط ایران بوده است.

لوئیس افزود: به نمایندگی از سازمان ملل حمایت خود را از اقدامات انجام شده در خصوص پناهندگان افاغنه در ایران اعلام می‌کنم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر