بازدید 2315

دور معیوب استرس و خوردن

کد خبر: ۴۲۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱ 21 August 2014
رئیس انستیتو روانپزشکی تهران گفت: معمولاً مغز موقع هیجانات با خوردن به خود آرامش موقتی می‌دهد. به این ترتیب تقویت و شرطی می‌شود و موقع عصبانیت، نگرانی، استرس و افسردگی به خوردن پناه می‌برد.

به گزارش فارس، جعفر بوالهری با بیان «خوردن» به عنوان واکنش رفتاری به استرس اظهار داشت: بسیاری از مبتلایان به اختلالات روانی که استرس، اضطراب، نگرانی و ترس عامل بروز اختلال آنها است، از خوردن به عنوان فعالیتی آرام‌بخش و توام با لذت برای کاهش تنش روانی استفاده می‌کنند.

وی افزود: مبتلایان به افسردگی و اختلالات اضطرابی فعالیت‌های افراطی جنسی، رفتاری، بی‌قراری اجتماعی و خوردن را انجام می‌دهند.

این متخصص حوزه بهداشت روان، چاقی را نتیجه افراط در خوردن به ویژه ریزه‌خواری دانست و ادامه داد: خوردن افراطی و افزایش وزن پیامدهای جسمانی و روانی فراوانی دارد که دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، درد مفاصل و ... جزو این پیامدها است.

رئیس انستیتو روانپزشکی تهران تصریح کرد: برخی افراد وقتی نگران و کم خواب هستند با خوردن شروع به تسکین و آرامش خود می‌کنند. پس از این رفتار فرد دچار عذاب وجدان شده که این موضوع بر میزان تنش روانی آنها خواهد افزود و فرد مبتلا را در دور معیوبی قرار می‌دهد که به واسطه آن دوباره به رفتار افراطی خوردن برای آرامش نسبی ناشی از عذاب وجدان روی می‌آورند.

وی با بیان راهکار سازنده در کاهش این رفتار گفت: فضای خانه را طوری طراحی کنید تا موقع استرس به سمت یخچال نروید. از طرفی از خرید مواد پرکالری مانند نوشابه، شیرینی، و غذاهای آماده بپرهیزید، همچنین این مواد را دم دست خود قرار ندهید.

این روانپزشک با توصیه به خلاقیت زنان در سفره‌آرایی با مواد مغذی و سالم مانند سبزی‌ها اظهار داشت: سبزی‌ها، میوه‌های تازه و مواد مغذی را با سلیقه خود تزئین کنید تا افراد با میل و رغبت بیشتری آنها را مصرف کنند. این هنری است که زنان می‌توانند آن را برای کاهش وزن خود و افراد خانواده‌شان به کار گیرند.

وی افزود: زنان نقش موثری در برنامه‌ریزی غذایی و مدیریت خانه دارند و نوع خرید آنها و نحوه پخت و تزئین انواع غذاها می‌تواند خانواده سالمی را شکل دهد.

رئیس انستیتو روانپزشکی تهران تأکید کرد: بهتر است سامانه یا تلفن گویایی در اختیار عموم جامعه قرار داده شود تا موقع استرس با آن تماس بگیرند و با مداخله در بحران متخصصان حوزه بهداشت روان افراد از واکنش‌های هیجانی شدید بپرهیزند.

وی افزود: فعالیتهای فیزیکی، اجتماعی و هنری روش‌هایی هستند که فرد را از ابتلا به اختلالاتی که منشا آن استرس است مصون نه می‌دارد.

رئیس انستیتو روانپزشکی تهران خاطرنشان کرد: معمولاً مغز موقع هیجانات با خوردن به خود آرامش موقتی می‌دهد، بنابراین در این راستا تقویت و شرطی می‌شود و موقع عصبانیت، نگرانی، استرس و افسردگی به خوردن پناه می‌برد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار