بازدید 3512
معاون فرهنگی و آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان خبر داد

تدوین ضوابط حضور زنان در ورزشگاه‌ها

کد خبر: ۴۲۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰ 20 August 2014
معاون فرهنگی و آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان گفت: تصمیم‌گیری برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها فقط مربوط به وزارت ورزش و جوانان نیست بنابراین با سایر نهادهای مسوول در حال تدوین ضوابط مربوط به این موضوع هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالحمید احمدی در نشست خبری امروز که در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار کرد: با تنظیم و تصویب آیین‌نامه‌ها و ضوابط لازم تکلیف حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشخص می‌شود تا آنان بتوانند در ورزشگاه‌های برگزارکننده مسابقاتی که حضور بانوان در آنها مغایرتی با ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی ما ندارند، حاضر شوند. در حال حاضر زمینه‌های امور بانوان در ورزشگاه‌ها مهیا نیست. این موضوع نیازمند تنظیم دستورالعمل‌ها و مقرراتی است.

معاون فرهنگی و آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه یکی از مشکلات ما ضعف حقوقی و قانونی است، تصریح کرد: نهادهای مسوول ورزش نتوانستند همپای توسعه نیازها محیط حقوقی مناسب فراهم آورند و یکی از بحث‌های مهم خلاءهای قانونی و ضوابط است که باید آنها را در کوتاه‌مدت جبران کنیم.

احمدی با بیان اینکه خوشبختانه یکی از دغدغه‌های وزارت ورزش و جوانان توسعه فرهنگ ورزش است، اظهار کرد: لازم است که بتوانیم فرهنگ حضور در فعالیت‌های ورزشی را در میان همه مردم گسترش دهیم. همه برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و رسانه‌ها هم می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

وی افزود: توسعه فرهنگ ورزش بسیار اهمیت دارد و در حال حاضر حدود 10 تا 20 درصد از مردم ورزش را در برنامه روزانه خود گنجانده‌اند بنابراین در قیاس با بسیاری از کشورها که در آنها ورزش همگانی گسترش یافته، ما بسیار عقب هستیم بنابراین با تعامل جمعی و به کارگیری ظرفیت‌های ورزش و فرهنگسازی می‌توانیم زمینه گسترش ورزش همگانی را فراهم کنیم.

معاون فرهنگی و آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه نگاه ما به فرهنگ، مدیریتی است، تصریح کرد: لازم است مسائل فرهنگی در همه شئون ورزش از جمله تصمیم‌گیری، انتصاب و... در اولویت باشد. اگر بتوانیم اینگونه عمل کنیم به سمت برخورداری از ورزش فرهنگی می‌رویم و مغایرتی با ورزش قهرمانی در رده‌های بالایی جهانی ندارد، چون ورزش قهرمانی با رویکرد فرهنگی در بعد داخلی و بین‌المللی می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

احمدی افزود: اداره کل وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون‌ها و... پیش از آنکه ورزشی باشند، فرهنگی هستند چراکه ورزش از جمله نهادهای ورزشی محسوب می‌شود و همه ما باید مراقب باشیم.

وی با بیان اینکه رویکردهای نهادهای ورزشی تاثیرگذاری فرهنگی دارد، تاکید کرد: شاهد تاثیرگذاری فرهنگی ورزشکاران، مربیان و باشگاه‌های مشهور در سطح جهان هستیم. عملکرد آنان بار فرهنگی بسیار پررنگی دارد و ما امیدواریم همه افرادی که در زمینه ورزش مسوولیت دارند، به مسوولیت فرهنگی خودشان نیز توجه کافی داشته باشند.

معاون فرهنگی و آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: از بالاترین مسوول فرهنگی یعنی وزیر ورزش و جوانان گرفته تا مربیان، روسای باشگاه‌ها و... باید به مسوولیت فرهنگی خود بیش از پیش واقف باشند و در این زمینه عمل کنند.

احمدی با اشاره به باور مسوولان اظهار کرد: اگر آنان باور داشته باشند که تصمیم‌گیری، صحبت و اقدام آنان تبعات فرهنگی دارد، به این موارد بیشتر توجه می‌کند. در واقع توجه به این مساله از مهم‌ترین اقدامات است که نباید از آن غفلت شود. اگر چنین باوری را نداشته باشیم، شاهد دوپینگ، تبانی، خشونت رفتاری و کلامی در ورزش کشور می‌شویم بنابراین لازم است باور مسوولان را در زمینه تبعات فرهنگی، تصمیم، صحبت و اقداماتشان تقویت کنیم.

معاون فرهنگی و آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان افزود: این کار نیاز به آموزش دارد. این در حالی است که در زمینه آموزش‌های فرهنگی خلاءهای جدی داریم و بسیاری از آموزش‌ها یک بعدی است. به گونه‌ای که فقط به دنبال آموزش فن، تاکتیک و تکنیک به ورزشکاران هستیم. برای همه فدراسیون‌ها، برگزاری آموزش‌های فرهنگی را آغاز کرده‌ایم و باید چنین آموزش‌هایی در برنامه کاری فدراسیون‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مربیان و مدیران ورزشی دو قشر مهم و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ ورزش هستند، تاکید کرد: اگر این دو گروه از کیفیت لازم در حوزه فرهنگ ورزش برخوردار باشند، بخشی از مسائل مهم حل می‌شود. در همین جهت نشست‌های زیادی با بخش‌های مختلف مسوولان در ورزش برگزار کرده‌ایم. به عنوان نمونه پیش از آغاز برگزاری بازی‌های اسیایی نشست‌هایی را به منظور رعایت مسائل فرهنگی برگزار می‌کنیم و لازم است در دوره برگزاری این رقابت‌ها برنامه‌های فراغتی مناسب برای ورزشکاران برگزار شود. توجه به ارزش‌ها و اصول در عمل و رعایت آنها بسیار مهم است.

معاون فرهنگی و آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: در مناسبت‌های فرهنگی، برنامه‌های زیادی را برگزار کرده‌ایم. به عنوان نمونه در روز فرهنگ پهلوانی، فعالیت‌های زیادی مانند برگزاری مراسم همبستگی جامعه ورزش با مردم غزه را داشته‌ایم.

احمدی با اشاره به بسته‌های وزارت ورزش و جوانان گفت: بسته‌هایی را در زمینه آموزش اصول اخلاق حرفه‌ای آماده‌ کرده‌ایم که به زودی اعلام می‌شود. علاوه بر آن نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای را تدوین و پیوست فرهنگی را نهایی کردیم.

وی در پاسخ به پرسش سوالی در زمینه نحوه رفتار مربیان تیم‌های بزرگ اظهار کرد: مسوولیت‌ تیم‌های بزرگ و افراد فعال در این تیم‌ها فراتر از دیگران است. نقش مربیان یکی از موضوعاتی است که روی آن تاکید می‌کنیم. براساس یکی از پژوهش‌های انجام شده 70 درصد از مردم معتقدند مربیان به ویژه مربیان تیم‌های بزرگ در ایجاد آرامش در ورزشگاه‌ها نقش مهمی دارند. این مسوولیت آنها را سنگین‌تر می‌کند بنابراین باید خوددار باشند.

وی با اشاره به نقش صداوسیما در فرهنگسازی در حوزه ورزش اظهار کرد: نقش این سازمان با توجه به تعدد و گستردگی دایره مخاطبان آن بسیار مهم است بنابراین بهتر است در این رسانه کمتر به حاشیه‌های ورزش بپردازیم و بیشتر در زمینه موضوعات تاثیرگذار در توسعه فرهنگ بپردازیم.

معاون فرهنگی و آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند ذائقه مخاطبان را ایجاد و آن را تغییر دهند، اظهار کرد: نوع نگاه به ورزش و درجه اهمیت آن را رسانه‌های بزرگ تعیین می‌کنند و اگر رسانه‌ها به این موضوع توجه نکنند ممکن است عملکرد آنها پیامد منفی داشته باشد.

احمدی با اشاره به جلسات خود با رییس سازمان صداوسیما گفت: جلسات کاری خوبی داشتیم و این رسانه حامی بسیار جدی ورزش‌ها در همه بخش‌ها بوده و سبه متولیان و مجریان ورزش کمک کرده‌اند و به علاقه مردم به ورزش نیز پاسخ داده است. در زمینه آموزشی که به ارتقای دانش، بینش و شناخت مردم بی‌انجامد نیازمند کار بیشتری هستیم و باید تعامل بیشتری بین وزارت ورزش و جوانان و برنامه‌سازان صداوسیما باشد و از ظرفیت این سازمان در جهت قرار گرفتن ورزش در مسیر صحیح خود بهره ببریم.

معاون فرهنگی و آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که چه نظری درباره مطرح شدن حواشی ورزش در برنامه 90 داریم، اظهار کرد: دیدگاه‌های مدیران رسمی صداوسیما مانند آقای ضرغامی و مدیران شبکه‌ها و خروجی برنامه‌ها فاصله قابل توجهی وجود دارد.

احمدی در ادامه صحبت‌های خود در زمینه ضرورت توجه به آموزش فرهنگ صحیح ورزش به افراد از کودکی و نوجوانی اظهار کرد: توسعه فرهنگ ورزش جزو برنامه‌های ماست. بنابراین تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش منعقد کرده‌ایم تا در اقدام مشترکی در جهت توسعه فرهنگ ورزش بین دانش‌آموزان بکوشیم. اگر بتوانیم موضوع فرهنگ ورزش را در بین دانش‌آموزان نهادینه کنیم، در سال‌های آینده توفیقات بیشتری در این زمینه خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: یکی از ضعف‌های ما این است که در سنین پایه کمتر توانسته‌ایم فرهنگ مطلوب را نهادینه کنیم و همین وضعیت ما را در سال‌های بعد دچار مشکل می‌کند. در فرهنگ‌سازی ضعف داریم که یک بخش آن مربوط به متولیان ورزش و بخش دیگری مربوط به نهادهای ورزشی است. یکی از معضلات ما این است که باشگاه‌ها مسوولیت فرهنگی و آموزشی خود را در قبال افراد فعال در باشگاه و حتی ورزشکاران انجام نمی‌دهند. این در حالی است که مسوولیت حقوقی نسبت به همه عوامل خود دارد.

احمدی در پایان اذعان کرد: نتوانسته‌ایم همپای رشد فعالیت‌های ورزشی قانون را روزآمد کنیم و نبود قانون به روز باعث رخ دادن بسیاری از اتفاقات شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار