بازدید 108906
حاشیه‌های جلسه استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛

شیطنت‌ها و خوشحالی رسایی پس از رأی عدم اعتماد!

حسن روحانی، رئیس‌جمهور به دلیل سفر استانی به خطه اردبیل در جلسه استیضاح حضور نیافت؛ اما به غیر از وزرای راه و شهرسازی، صنعت و معدن و جهاد کشاورزی، همه وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در جلسه حضور داشتند.
کد خبر: ۴۲۷۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹ 20 August 2014
اظهارات تکان دهنده یک نماینده از واقعیت‌های خودروسازی‌ها!جلسه امروز مجلس شورای اسلامی که برای استیضاح نخستین وزیر کابینه روحانی تشکیل شده بود با حاشیه‌هایی همراه بود که ذکر برخی از آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، جلسه ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه صبح و با خواندن آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد و در حین قرائت قرآن اعضای هیأت دولت به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شدند.

بیژن زنگنه وزیر نفت، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، حمید گودرزی وزیر ورزش و جوانان، هاشمی، صالحی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سلطانی‌فر، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز به همراه جهانگیری و فرجی‌دانا در صحن علنی مجلس حضور پیدا کردند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور به دلیل سفر استانی به خطه اردبیل در نشست استیضاح حضور نیافت اما به غیر از وزرای راه و شهرسازی، صنعت و معدن و جهاد کشاورزی تمام وزرا و معاونین رئیس‌جمهور در جلسه حضور داشتند.

از‌‌ همان آغاز ورود وزرا و استقرار آنان در صندلی‌های مجلس، شمار بسیاری از نمایندگان با مراجعه به وزرا در حال صحبت با آنان بودند که لاریجانی، رئیس جلسه علنی مجلس چندین ‌بار از آنان ‌خواست ‌برای رعایت نظم و آغاز جلسه استیضاح نمایندگان بر سر جای خود بنشینند.

در طول نطق نخستین مخالف که زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود، بار‌ها فریاد احسنت از سوی نمایندگان بلند شد.



پخش فیلم توفیقی ‌علیه وزیر علوم

سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز پارلمان که به بررسی طرح استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشت، در حکم یکی از موافقان استیضاح صحبت کرد.

وی در میان سخنان ‌خود، فیلمی ‌به نمایش گذاشت که در آن برخی ‌معاونان کنونی وزارت علوم و یکی از رؤسای دانشگاه‌ها در جمع معترضان ۸۸ حضور داشتند.

این فیلم از نشست تشکل‌های دانشجویی با رضا فرجی‌دانا در سوم تیرماه سال جاری گرفته شده و در آن دانشجویان، انتقاداتی را نسبت به انتصابات وزیر علوم در این وزارتخانه و برخی دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند.

در این فیلم، دانشجویان نسبت به وضعیت دانشگاه‌های شهید چمران اهواز و اصفهان انتقاد کرده سرپرست کنونی دانشگاه را از حامیان فتنه می‌دانند و می‌گویند، ‌در دانشگاه اصفهان تا شش ماه پس از رخدادهای ۸۸ با دستبند سبز در دانشگاه حضور می‌یافتند که وزیر هم در پاسخ به این دانشجویان می‌گوید: متأسفم که سیستم اطلاعاتی مملکت این‌قدر عقب مانده است!

گفته می‌شود، در بخشی از این فیلم، حضور رعایایی سرپرست کنونی دانشگاه شهید چمران اهواز ـ که در تجمعات اعتراض‌آمیز سال ۸۸ حضور داشته و بیانیه این تجمع را می‌خواند ـ دیده می‌شود.

در طول نطق‌های مخالفان و موافقان استیضاح، بار‌ها وزیر و برخی ‌نمایندگان نامه‌هایی ‌به لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان حکم ارائه کردند که لاریجانی به شوخی گفت، در جلو‌ میز من یک خروار کاغذ انباشته شده است.


پخش فیلم محمد رضا خاتمی در مجلس

در جریان بررسی طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری، موافقان استیضاح فیلم اظهارات محمد خاتمی را در دانشگاه تهران، به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو، پخش کردند.

در این فیلم خاتمی با مخاطب قرار دادن کسانی که آن‌ها را عامل حادثه ۱۸ تیر می‌داند، می‌گوید: «این‌ها زور دارند، پول دارند اما عقل ندارند، این‌ها بخش‌های کوچکی از جریانات سیاسی هستند که نباید اصولگرایان را با آن‌ها یکی کنیم».

مزه پراندن حداد به وزیر


رضا فرجی‌دانا در طول برگزاری استیضاح چندین ‌بار از واژه لوکوموتیو استفاده کرد که حدادعادل طی تذکری از وی خواستار استفاده از لفظ پیشران به جای این واژه شد.

در طول سخنرانی فرجی‌دانا یکی از نمایندگان با فرستادن صلوات از بقیه نمایندگان نیز خواست تا برای فرجی‌دانا صلواتی بفرستند که با استقبال تعدادی از نمایندگان روبه‌رو شد.

در طول سخنرانی نوباوه، نماینده مردم تهران که به عنوان مخالف استیضاح وزیر علوم صحبت می‌کرد با اعتراض پیرموذن نماینده مردم اردبیل، فضای مجلس لحظاتی متشنج شد که با وساطت سایر نمایندگان مسأله حل شد.

در جریان بررسی طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری، موافقان استیضاح فیلم اظهارات محمد خاتمی را در دانشگاه تهران که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو بود، پخش کردند.


لاریجانی برای مدت کوتاهی صحن علنی را ترک کرد و در طول برگزاری جلسه ساعتی حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ریاست جلسه را برعهده گرفت که بعد از مدتی لاریجانی بار دیگر به صندلی ریاست بازگشت.

گنجینه اسرار

ریاست مجلس شورای اسلامی پس از اینکه نادران هم کاغذی به وی داد، گفت: ما امروز گنجینه اصرار آقایان در مجلس شده‌ایم.

در هنگام سخنرانی نوباوه، فیلمی از شبکه‌های خبری غربی در صحن علنی مجلس پخش شد که لاریجانی آن را قطع کرد و از نوباوه خواست بدون پخش این فیلم به سخنان خود ادامه دهد، زیرا چنین فیلم‌هایی تنها یکسری مزخرفات است.

بیانیه گروهی برخی از نمایندگان مجلس

همچنین در خلال استیضاح برخی از گروه‌های مجلس از جمله جانبازان و روحانیان مجلس، بیانیه‌هایی را بر له و علیه وزیر صادر کردند‌ که ‌هیات رئیسه مجلس آن را خواند.

فراکسیون روحانیت مجلس از استیضاح فرجی‌دانا حمایت کرد

فراکسیون روحانیت مجلس در بیانیه‌ای اعلام کرد، اکثریت اعضای این فراکسیون از استیضاح وزیر علوم حمایت می‌کند.

‌بیانیه نمایندگان جانباز مجلس در حمایت از استیضاح فرجی‌دانا

نمایندگان جانباز مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای خواستار رأی قاطع مجلس به استیضاح رضا فرجی‌دانا شدند.

در متن این بیانیه آمده است: ما جانبازان انقلاب اسلامی که اکنون در کسوت نمایندگی مجلس خدمتگزار مردم هستیم، اعلام می‌کنیم که ادامه حضور آقای فرجی‌دانا در وزارت علوم به صلاح دولت محترم و مردم نیست و انتظار می‌رود نمایندگان محترم به استیضاح وزیر علوم رأی قاطع بدهند.

خروج اعضای هیأت دولت از صحن

پس از پایان سخنان فرجی‌دانا رئیس مجلس از وزیر علوم و سایر مقامات دولتی خواست تا صحن علنی مجلس را ترک کنند تا رأی‌گیری انجام شود.

در پایان سخنان فرجی‌دانا لاریجانی جملاتی را بیان کرد که برخی از نمایندگان آن را به نفع وزیر دانستند.

با جابجایی چند تن در وزارت علوم مشکل حل می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با جابجایی چند تن در وزارت علوم خدشه‌ای به عالم وارد نمی‌شود گفت: با جابجایی چند نفر در وزارت علوم مشکل حل می‌شود.

علی لاریجانی، رئیس شورای اسلامی پس از پایان اظهارات وزیر علوم و پیش از رأی‌گیری نسبت به استیضاح فرجی‌دانا طی سخنانی اظهار داشت: از همه نمایندگان استیضاح‌کننده و آقای فرجی‌دانا که خوب صحبت کردند و مطالب خود را در یک فضای آرامی مطرح کرد و دیگر اعضای هیأت دولت تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: شما مطالبی را به من فرستادید و گفتید فلانی نظر بدهد، من این مطالب را خواندم.

وزارت اطلاعات غیر از یک نفر باقی افراد را تأیید کرده، ‌لکن چون من را حکم قرار دادید به نکته‌ای که شما گفتید اشاره می‌کنم که در آن جلسه‌ای که موارد را جمع‌بندی کردیم به همه موارد پایبند باشید، از جمله اگر چند تن از برادران جابجا شوند در وزارت علوم ثلمه‌ای به عالم وارد نمی‌شود و فضا آرام‌تر می‌شود.

اگر نظر بنده من را بخواهید، نظرم این است که واقعا جابجایی این چند تن مشکل حل می‌شود و فضا آرام می‌شود.

لاریجانی در هنگامی که اعضای هیأت دولت از صحن علنی خارج می‌شدند، گفت: آقای جهانگیری به بنده پیغام داده ‌که به نظر شما احترام می‌گذاریم و به آن عمل می‌کنیم. پس از آن حجت الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیأت رئیسه مجلس از آقایان قادری، خانحمدی، محسنی‌ثانی، محجوب، پولادگر و غضنفرآبادی دعوت کرد تا پس از رأی دادن در جایگاه هیأت رئیسه برای شمارش آرا حضور یابند.

 امیدواریم فرجی‌دانا در جایگاه دیگری منشا برکات باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد اعلام عدم رأی اعتماد مجلس به فرجی‌دانا، گفت: برای آقای فرجی‌دانا آرزوی توفیق می‌کنیم و امیدواریم وی در جایگاه دیگری منشا برکات باشد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اعلام عدم رأی اعتماد مجلس به رضا فرجی‌دانا، طی سخنانی اظهار داشت: برای آقای فرجی‌دانا آرزوی توفیق می‌کنیم و امیدواریم وی در جایگاه دیگری منشا برکات باشد.

وی بر همین اساس از دولت خواست هرچه ‌زودتر وزیر پیشنهادی خود را برای تصدی وزرات علوم به مجلس معرفی کند.

پایان رأی‌گیری و اعلام آرا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رأی مجلس را برای ابقاء در پست خود کسب نکرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر علوم با ۱۱۰ رأی مخالف، ۱۴۵ رأی موافق و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ رأی به فرجی دانا اعتماد نکردند.


زمانی که فرجی‌دانا از وزارت عزل شد برخی از نمایندگان با فرستادن تکبیر به این مسأله واکنش نشان دادند.

شیطنت رسایی

در پایان جلسه حمید رسایی، نماینده مردم تهران کاغذی را بالای سر خود نگه داشته بود که بالای سر آن نوشته شده بود دوپینگ لاریجانی هم جواب نداد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی