بازدید 17000
۶

تسهیلات ۶۰۰۰ میلیارد تومانی، قرار بود به کدام خبرنگاران برسد؟!

اگر فرض را بر این بگذاریم که آمار معاون مطبوعاتی وزرات فرهنگ و ارشاد، مبنی بر وجود حدود شش هزار خبرنگار واقعی در کشور درست باشد و همین عدد ۶ هزار میلیارد تومان را تقسیم بر این تعداد کنیم، آیا قرار بوده برای هر خبرنگار‌ به طور میانگین یک میلیارد تومان هزینه ساخت مسکن صورت پذیرد؟!
کد خبر: ۴۲۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲ 20 August 2014
انتشار متن یکی از مصوبات دولت پیشین درباره اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن تا سقف شش هزار میلیارد تومان ـ که تاکنون حتی اهالی رسانه نیز از آن بی‌اطلاع بودند ـ این پرسش را پیش آورده که قرار بود این حجم نقدینگی که معادل ۱.‌۹ میلیارد دلار است، ‌به کدام قشر از خبرنگاران داخلی در قالب مسکن داده شود؟!

به گزارش «تابناک»، به تازگی مطالباتی برای اجرایی شدن یکی از مصوبات سال ۱۳۹۱ قوه مجریه درباره خبرنگاران مطرح ‌و از بانک مرکزی خواسته شد تا نه تنها این مصوبه را اجرایی کند، بلکه از راه کانال مصوب‌کننده این تصمیمات، متناسب با تورم بر این رقم نیز افزوده شود؛ مصوبه‌ای که درباره اعطای تسهیلات مسکن به خبرنگاران بود‌ و در آغاز حتی مسئولان موظف به اجرای این مصوبه نیز از آن بی‌خبر بودند.

ولی‌الله سیف در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده وام مسکن خبرنگاران در شورای پول و اعتبار گفته بود: «نخستین بار است ‌چنین موضوعی را می‌شنوم و هیچ نامه‌ای هم در این زمینه دریافت نکرده‌ام. یک سال است ‌در بانک مرکزی حضور دارم و برای اولین بار است که چنین مطلبی را می‌شنوم... اصلا چنین چیزی مطرح نبوده است، اگر مورد جدیدی می‌خواهید مطرح کنید، بفرستید ما بررسی می‌کنیم. اما من مصوبه‌ای در این باره ندیده‌ام‌».

پس از این گفته‌ها بود که مصوبه مربوطه منتشر شد؛ البته این مصوبه از سوی نمایندگان رئیس دولت هم حسب اصل ۱۲۷ قانون اساسی به تصویب رسیده بوده و تعهدی سنگین و عجیب را برای بانک مرکزی تعریف کرده بوده است.

اصل ۱۲۷ قانون اساسی تأکید دارد: «رئیس جمهور می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت با تصویب هیأت وزیران نماینده‌ یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین نماید. در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس‌جمهور و هیأت وزیران خواهد بود».


بر پایه آنچه منتشر شده، نمایندگان رئیس‌جمهور سابق، مصوبه‌ای به شماره ۳۸۵۹۰ ت ۴۸۱۱۰ ن در مورخ ۲۱ /۲/ ۱۳۹۱ در کارگروه مسکن داشته که مطابق با آن، پرداخت ۵۰۰۰ فقره تسهیلات ساخت و خرید مسکن به خبرنگاران با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین تخصیص رقم ۶ هزار میلیارد تومان معادل ۱.‌۹ میلیارد دلار برای ساخت مسکن برای خبرنگاران بوده که البته این مصوبات و این اعداد تا زمان جنجالی شدن ماجرا مشخص نبود.

پرسشی که در این میان مطرح است، اینکه حجم خبرنگاران کشور چه میزان است که قرار بوده، علاوه بر اهدای ۵۰۰۰ فقره وام ۳۰ و ۴۵ میلیونی، برای گروهی دیگر از ایشان یا‌‌ همان گروه وام گیرنده، با بودجه‌ای ۶۰۰۰ میلیارد تومانی مسکن ساخته شود؟! آیا واقعاً چنین ابعاد‌ عظیمی از خبرنگاران فاقد مسکن‌ و چنین رقم عظیمی بودجه برای صاحب مسکن کردن جمعیت مشخص خبرنگاران وجود دارد، یا این مصوبه نیز همچون بسیاری از مصوبات بوده که بدون نیم‌نگاهی به اعتبارات در اختیار بانک مرکزی و حجم خبرنگاران در راستای حرکت‌های تبلیغاتی مصوب ‌بوده است؟

اگر فرض را بر این بگذاریم که آمار معاون مطبوعاتی وزرات فرهنگ و ارشاد مبنی بر وجود حدود شش هزار خبرنگار واقعی در کشور درست باشد و همین عدد ۶ هزار میلیارد تومان را تقسیم بر این تعداد کنیم، آیا قرار بوده برای هر خبرنگاری به طور میانگین یک میلیارد تومان هزینه ساخت مسکن صورت پذیرد؟!

حتی اگر آمار ۲۰ هزار خبرنگار را که به گفته انتظامی عدد کاذبی است و به واسطه سیاست‌های چند سال اخیر شکل گرفته‌ بپذیریم، آیا قرار بوده تسهیلات ۳۰۰ میلیونی مسکن به هر خبرنگار برسد؟! البته اگر چنین شود، همه خبرنگاران استقبال می‌کنند اما آیا چنین اتفاقی ‌باور کردنی است یا باید بپذیریم با مصوبه‌ای تخیلی روبه‌رو هستیم؟

سوای این رقم بزرگ، مسأله دیگری محل ابهام است، علت عدم پیگیری این مصوبه در‌‌ همان دوران است و اینکه چرا پیگیری این مصوبه و رسانه‌ای شدن متن مصوبه تا سال ۹۳ پوشیده ‌مانده و ‌حتی بخش اعظم اهالی رسانه نیز از چنین لقمه‌ بزرگی که برای آن‌ها گرفته شده تاکنون خبر نداشتند و دو سال پس از تصویب، چنین مسأله مهمی رسانه‌ای شده است؟!

‌ای کاش به این ابهام‌ها پاسخ‌های منطقی داده شود!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۶
آقو این مخ ما سوت کشید !!!!
هنو هم ول نمی کنه ....
من هم يك خبرنگارم ... آيا ما حق نداريم مسكن 1 ميلياردي داشته باشيم ؟؟؟ به نظر من بيشتر از اين ها حق ما هست
اون بحث خبرنگاران از بحث 60 هزارمیلیارد جداست!
داداستان همان داستان معروف به نام دیگران وبه کام خودی است
داداش توایران یک میلیون معلم داریم و6000 هزار میلیارد قرار بود به هرمعلم 6 نیلیون وام بدهند تا به ندگیشان سر وسامان بدهند ودنبال راتتدگی در تاکسی تلفنی ها نباشند که اشتباهاً در روز معلم گفته شد که به خبرنگاران می دهند ولی پول نه دست شما خبرنگاران را گرفت ونه ما معلم ها را بلکه پول دادند اهبر(اکبر) برایمان نگه دارد تا در موقع مناسب که بزرگ شدیم وخوب وبد را فهمیدیم به ما بدهند
افتاد!!!!
مگر خبر نگاران از کره مریخ امده اند چه فرقی با دیگر اقشار جامعه دارند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر