بازدید 1588

سازمان ملل پیشنهاد نظارت بر بازسازی غزه را مطرح کرد

کد خبر: ۴۲۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴ 19 August 2014
فرستاده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه از بالا گرفتن درگیری‌ها میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها در نوار غزه ابراز نگرانی کرده و آن را مساله حال حاضر دانست.

به گزارش (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، رابرت سری، فرستاده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه در نشست دوره‌ای شورای امنیت اظهار کرد: غزه باید قبل از اینکه شرایط بدتر از این بشود آن را کنترل کند و هرچه سریعتر تحت حمایت و نظارت دولت توافق ملی قرار بگیرد.

وی افزود: امیدوارم که هرچه سریعتر مشکل آشتی و توافق ملی میان فلسطینیان حل شود.

رابرت سری خاطرنشان کرد: با وزیر خارجه فلسطین دیدار کردم تا جایی که وی تاکید کرد دولت فلسطین به برآورده کردن خواسته‌های خود اصرار دارد و به بازگرداندن غزه تحت نظارت دولت قانونی فلسطین پایبند است و متعهد شده که تغییرات مهمی را که غزه به آن نیاز دارد، ایجاد کند.

بعد از حدود هفت سال از دودستگی میان دو جنبش، فتح و حماس با یکدیگر توافق کردند تا به دودستگی و اختلافات میان خود پایان دهند و انتخابات پارلمانی، ریاست تشکیلات خودگردان را به طور همزمان برگزار کنند. در دهم ژوئن گذشته دولت توافق ملی فلسطین مقابل محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله سوگند یاد کرد و در دولت پنج وزیر از غزه حضور پیدا کردند.

سری در ادامه سخنان خود به هزینه سنگین حملات رژیم صهیونیستی به غزه اشاره کرد و افزود: هزینه بازسازی کنونی غزه سه برابر هزینه بازسازی حمله اسرائیل به غزه در ماه دسامبر 2008 و ژانویه 2009 است.

وی افزود: باید برای بازسازی غزه مصالح ساختمانی وارد غزه شود و سازمان ملل نیز آمادگی خود را برای ارائه کمک‌ها در این خصوص اعلام کرده است.

رابرت سری تصریح کرد: سازمان ملل آماده است تا برای تجهیزاتی که به منظور بازسازی وارد غزه می‌شوند اقدامات نظارتی را انجام دهد چرا که حجم ویرانی‌های ناشی از درگیری‌ها بسیار شدید بوده و به همین خاطر باید در روند بازسازی غزه تشکیلات خودگردان فلسطین و بخش ویژه با یکدیگر همکاری گسترده‌ای داشته باشند.

سری گفت: معادله اساسی باید پایان دادن به محاصره غزه و برقراری امنیتی قانونی برای اسرائیل باشد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه اعلام کرد که سازمان‌های بین‌المللی پیشنهاد می‌دهند تا به منظور سرعت بخشیدن در روند بازسازی غزه آن‌هم تحت نظارت کامل مصالح ساختمانی لازم وارد غزه شود.

سری مقابل شورای امنیت اظهار کرد: از سال‌ها پیش سازمان ملل بر مصالح ساختمانی که برای بازسازی در غزه استفاده می‌شده نظارت داشته و این سازمان اطمینان یافت که این کمک‌ها در راه مسالمت‌آمیز استفاده شده است.

سری تصریح کرد: سازمان ملل بر این امر نظارت می‌کند و اجازه نمی‌دهد این مواد برای ساخت و حفر تونل‌ها استفاده شود و باید قبل از اینکه نشست‌های کشورهای اهداکننده برگزار شود، اقدامات نظارتی در این خصوص صورت گیرد تا این کشورها اطمینان یابند که اموال و کمک‌های آنان در راه دیگری مصرف نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم در زمینه نظارت بر برنامه‌های بازسازی غزه با تمام طرف‌های ذی‌ربط گفتگو کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر