بازدید 3684

کاهش قیمت داروهای خارجی

کد خبر: ۴۲۷۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۶ 20 August 2014
رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت ضمن اعلام آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با شناسایی محصولات متخلف در ارتباط با مصرف پالم، اقدامات انجام شده در زمینه افزایش دسترسی بیماران به دارو و همچنین کاهش قیمت داروهای وارداتی را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر رسول دیناروند، معاون وزیربهداشت درباره حمایت‌های صورت گرفته از بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت:‌ دولت و وزارت بهداشت ضمن حمایت از تولید داخل، داروهای بیماران خاص و صعب العلاج را بدون تعرفه وارد کرده و با اختصاص یارانه و همچنین حمایت سازمان‌های بیمه‌گر تلاش بر آن است که هزینه پرداختی بیماران را تاحد امکان کاهش دهیم.

وی درادامه افزود: سازمان‌های بیمه‌گر در پوشش بیمه‌ای یک دارو، ارزان‌ترین قیمت موجود دربازار را معیار انتخاب خود جهت پوشش بیمه‌ای آن دارو، قرارمی‌دهند. به همین دلیل داروهایی که مشابه گران‌ترشان در بازار موجود باشد از پوشش بیمه‌ای کمتری برخوردارشده و سهم پرداختی بیماران برای خرید داروهای گران‌تر بیشتر می‌شود.

دیناروند افزود: در حال حاضر با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و همچنین سازمان‌های بیمه‌گر، مبلغ 1800 میلیارد تومان از محل مابه التفاوت نرخ ارز جهت پوشش داروهای بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص داده شده است. بر این اساس اکنون 285 قلم دارو تحت پوشش بیمه بوده و از یارانه برخوردارند. طبق این تفاهم نامه در حال حاضر 1100 میلیارد تومان یعنی 35 درصد رقم مذکور به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شده و مابقی هم درآینده به تدریج پرداخت می‌شود.

وضعیت داروهای خاص و صعب‌العلاج به روایت معاون وزیر بهداشت

رییس سازمان غذا و دارو درادامه سخنانش ضمن محاسبه سهم بیماران در پرداخت هزینه‌های دارو گفت: درصورت نبود حمایت وزارت بهداشت، سهم پرداختی بیماران به بیش از 45 درصد می‌رسد اما درحال حاضر به طور متوسط تنها حدود 15 درصد هزینه‌ها را بیماران پرداخت می‌کنند؛ به عبارت دیگر 400 میلیون تومان را مردم، 1100 میلیارد تومان وزارت بهداشت و 250 میلیارد تومان نیز سازمان‌های بیمه‌گر می‌پردازند.

وی درادامه گفت: البته بخشی از داروها هم رایگان است و سهم پرداختی بیماران برای برخی داروها 2تا3 درصد است. اما در مجموع وزارت بهداشت حتی داروهای گران قیمت را نیز حمایت می‌کند .

کاهش قیمت داروهای وارداتی

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برخی خبرها مبنی بر افزایش قیمت دارو اظهارکرد: طبق اعلام بانک مرکزی، تورم مربوط به داور و لوازم پزشکی در چهار ماهه اخیر حداقل بوده است. ما درزمینه تولید داروهای داخلی افزایش قیمت نداشته و درمورد داروهای وارداتی کاهش قیمت داشته‌ایم.

اولتیماتوم به بیمارستان‌ها

وی که در یک برنامه تلویزیونی پاسخگوی سوالات بینندگان بود، درباره دسترسی بیماران به دارو در بیمارستان‌ها گفت: به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت، هیچ یک از بیمارستان‌های دولتی (تحت پوشش وزارت بهداشت) حق ندارند تهیه دارو را به مردم واگذار کنند و این کار تخلف است. درخواستم آن است که مردم هرجا با چنین موردی برخورد کردند، موارد را به ما گزارش کنند.

آخرین اخبار از حق فنی داروخانه‌ها

دیناروند درباره حق فنی داروخانه‌ها گفت: دیوان عدالت اداری بند مربوط به تعرفه پرداخت خدمات دارویی در داروخانه‌ها را ابطال کرد. مصوبه دولت در زمینه پرداخت خدمات دارویی از سوی وزارت بهداشت اصلاح و به داروخانه‌ها ابلاغ شد و بر این اساس داروخانه‌ها مجازند مبلغ تعیین شده را دریافت کنند. البته دیوان هنوز در رابطه با بخشنامه جدید واکنشی نداشته است.

شناسایی 33 فرآورده متخلف در ارتباط با "پالم"

محصولات موجود در بازار سالمند


رییس سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت‌هایش درباره سلامت مواد غذایی و مباحث اخیر درباره روغن پالم گفت: "پالم"، روغنی گیاهی است که بیشتر در آسیای شرقی کشت می‌شود و نسبت به دیگر روغن‌ها دیرتر منجمد و ذوب می‌شود. همین ویژگی باعث شده که این نوع از روغن بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: البته از آنجا که این روغن نسبت به دیگر روغن‌های موجود در بازار ارزان‌تر است، یک سوم روغن مصرفی دنیا را تامین می‌کند. این درحالیست که از درصد بالایی از اسیدهای چرب اشباع برخوردار است.

دیناروند ادامه داد: از سال 1389 مصرف این روغن درصنایع خوراکی ایران از سوی سازمان استاندارد و وزارت بهداشت مجوز گرفت. ‌استفاده از روغن پالم در سراسر جهان به اندازه مجاز دربخش صنایع خوراکی و هرجای که پیش از این روغن‌های جامد مورد استفاده قرارمی‌گرفت، رایج است. اما قیمت ارزان این روغن باعث شده که گاه درمورادی که مجوز ندارند هم آن را استفاده کنند؛ مانند ماست پرچرب، پنیر خامه‌ای، خامه‌های حیوانی و ...

وی در این باره تاکید کرد: متاسفانه 50 درصد روغن وارداتی ایران نیز روغن پالم است. بر اساس مصوبه دولت امسال 30 درصد از واردات روغن پالم کاسته می‌شود.

دینارورند درپاسخ به این سوال که از چه زمانی این تخلفات انجام می‌شده، گفت: تخلفات به صورت محدود وجود داشته و درسال گذشته سازمان استاندارد با ارزیابی چند نمونه، یک نمونه متخلف را شناسایی کرد.

وی ضمن اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در جهت شناسایی موارد تخلف استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی، گفت: طی دو هفته گذشته نمونه‌برداری‌های وسیع از سراسر کشور انجام و انبار‌ها کنترل شده است، لیست خرید تولیدکننده‌های محصولات لبنی نیز بررسی شده است. به دنبال این اقدامات 33 فرآورده را به عنوان متخلف شناسایی کردیم و در خامه حیوانی، ماست پرچرب و پنیرها تخلفاتی آشکار شد.

دیناروند تمام محصولات فعلی که دربازار موجو است را سالم دانست و تصریح کرد:‌ تمام نمونه‌هایی که در آزمایشگاه‌ها موردبررسی قرارگرفته‌اند، سالم هستند.

او همچنین درپاسخ به سوالی درباره زمان اعلام اسامی شرکت‌های تولیدی متخلف، گفت: ‌وزارت بهداشت اسامی متخلفان را به سازمان‌های مسئول اعلام کرده و این سازمان‌ها باید جهت اعلام اسامی آنها تصمیم بگیرند.

رییس سازمان غذا و دارو در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه زندگی درجامعه صنعتی مضراتی دارد، گفت: متاسفانه عده‌ای برای افزایش سهم خود در تولیدات کشاورزی با استفاده از مواد شیمیایی غیرمجاز تخلفاتی مرتکب می‌شوند. دولت یازدهم برای سلامت افراد اهمیت زیادی قائل است. به همین دلیل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان یک دستگاه نظارتی تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مواد غذایی موجود دربازار سالم و قابل مصرف باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل