بازدید 2323

نزاع‌ والدین باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود

کد خبر: ۴۲۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸ 19 August 2014
یک روانشناس، رویکرد فرهنگی غالب، عدم جذابیت کتاب‌های درسی، نظارت کم والدین، مشکلات حاشیه‌ای و اختلالات روانی مانند بلوغ، طلاق روانی پدر و مادر، درآمد پایین آنها و نزاع‌های والدین را جزو دلایل افت تحصیلی عنوان کرد.

به گزارش فارس، حجت‌اله فراهانی در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره دلایل افت تحصیلی در کودکان و نوجوانان اظهار داشت: افت تحصیلی در همه کشورهای دنیا وجود دارد و در مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است، متأسفانه امروز با افت تحصیلی کیفی مواجه هستیم مثلاً در حال حاضر دانشجویانی هستند که به لحاظ کیفی دچار مشکل هستند و عمده‌ترین دلیل آن نیز فشار جامعه برای وارد شدن در دانشگاه با وجود بی‌علاقگی است.

وی افزود: برخی دانش‌آموزان در ظاهر واحدهای درسی را پاس می‌کنند، اما کیفیت پایینی در اطلاعات آنها وجود دارد.

این متخصص حوزه بهداشت روان یکی از دلایل افت تحصیلی را رویکرد فرهنگی غالب دانست که بر اساس آن دانش‌آموزان ارزیابی مقایسه‌ای میان افراد تحصیلکرده با شرایط اجتماعی و اقتصادی پایین نسبت به افراد تحصیل نکرده ثروتمند دارند.

وی ادامه داد: برخی دانش‌آموزان دچار درماندگی آموخته شده مشاهده‌ای می‌شوند یعنی افراد درس خوانده‌ای که در امور زندگی خود دچار مشکل هستند را با افرادی که تحصیل نکرده اما ثروت زیادی دارند مقایسه می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که ادامه تحصیل آنها را به رفاه و ثروت نمی‌رساند.

این روانشناس تأکید کرد: نسل جدید ممکن است تحصیل را مسئله‌ای فرسایشی تلقی کنند بنابراین انگیزه‌ای برای درس خواندن نداشته باشند.

وی با اشاره به فقدان جذابیت کتاب‌های درسی گفت: دلیل دوم نبود جذابیتی است که در طراحی کتاب‌های درسی و محتوای آنها وجود دارد. هر قدر محتوای کتب تحصیلی پیوند قوی‌تری با دنیای واقعی داشته باشد جذابیت بیشتری برای دانش‌آموز ایجاد می‌کند.

این متخصص حوزه بهداشت روان، نظارت کم والدین را دلیل سوم افت تحصیلی عنوان کرد و افزود: متأسفانه در حال حاضر نظارت والدین سازنده نیست. والدین بیشتر دنبال حواشی هستند و درصدد پیدا کردن مدرسه‌ای اسم و رسم‌دار برای فرزندان خود هستند اما بر نحوه تحصیلی آنها نظارت نمی‌کنند. یکی از این موارد بررسی تعداد غیبت‌ها و علت آنها است.

وی اذعان داشت: چنانچه با افت تحصلی فرزند خود مواجه شدید شخصیت او را تحت تأثیر قرار ندهید زیرا موجب استرس بیشتری در او شده و این موضوع بر افت تحصیلی خواهد افزود.

این روانشناس برنامه‌ریزی مرحله به مرحله توسط مشاوران تربیتی را امری نادرست تلقی کرد و اظهار داشت: دانش‌آموزان باید برای خود برنامه‌ریزی کنند زیرا مشاور از شرایط زندگی آنها باخبر نیست. برنامه‌ریزی قدم به قدم باید توسط دانش‌آموز انجام شود و مشاور به رهنمودهای کلی بسنده کند.

وی خاطر نشان کرد: گاهی علت افت تحصیلی مشکلات حاشیه‌ای و اختلالات روانی مانند بیش‌فعالی و کمبود توجه، بلوغ، جابه‌جایی محل زندگی و مدرسه، تغییر مقطع تحصیلی، طلاق روانی پدر و مادر، درآمد پایین آنها و نزاع‌های والدین است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل