بازدید 2003

قتل رنگین‌پوستان نوعی بربریت در دوران معاصر است

کد خبر: ۴۲۶۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳ 19 August 2014
کشتار رنگین‌پوستان سابقه‌ای به اندازه کل تاریخ کشور نوپای آمریکا دارد؛ از جنبش‌های ضد رنگین پوستان مثل " کوکلاس کلان" که سیاه‌پوستان را زنده زنده در آتش می‌سوزاندند تا قتل‌های پراکنده رنگین پوستان و تبعیض نژادی میان سیاهان و سفیدپوستان همگی صفحاتی تیره از کارنامه آمریکا را رقم می‌زنند.

طی یک هفته گذشته ایالت میسوری آمریکا صحنه اعتراضات مردمی در واکنش به کشته شدن یک نوجوان سیاه پوستبه دست یک افسرپلیس بوده است. این ایالت از روز یکشنبه 19 مردادماه سال جاری ناآرام است که دلیل آن کشته شدن یک نوجوان به نام " مایکل براون" دربخش سنت لوئیزمنطقه فرگوسن میسوری است. این نوجوان هجده ساله که طبق شهادت شاهدان صحنه قتل غیرمسلح نیز بوده بدست یک افسر پلیس ایالتی با هشت گلوله کشته شده است.

شدت اعتراضات در واکنش به قتل این نوجوان سیاه پوست به اندازه‌ای بود که "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا شخصا" از بروز چنین حوادثی ابراز تاسف کرد و قول داد که وزارت دادگستری آمریکاتحقیقات گسترده ای را درباره این قتل انجام خواهد داد.

برای تکمیل پازل این عوام فریبی، پلیس آمریکا هویت افسری که این نوجوان را به قتل رسانده فاش کرد تا بدنه پلیس را از این اتهام مبرا کرده و مسئولیت این اقدام را به گردن یک فرد بیندازد تا نه پلیس و نه نظام سیاسی آمریکا صدمه‌ای از این اعتراضات نبیند.

این نوع حوادث سابقه‌ای به اندازه کل تاریخ کشور نوپای آمریکا دارد؛ از جنبش‌های ضد رنگین پوستان مثل " کوکلاس کلان" که سیاه‌پوستان را زنده زنده در آتش می‌سوزاندند تا قتل‌های پراکنده رنگین پوستان و تبعیض نژادی میان سیاهان و سفیدپوستان همگی صفحاتی تیره از کارنامه آمریکا را رقم می‌زنند.

با قتل نوجوان سیاه‌پوست ناکارآمدی نظام مدعی حقوق بشر آمریکا آشکار شد

سید‌حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه قتل نوجوان سیاه‌پوست ناکارآمدی نظام مدعی حقوق بشر آمریکا را آشکار کرد، گفت: امروز با به قتل رسیدن جوان رنگین پوست در آمریکا چهره واقعی کشوری که به نام حقوق بشر و دموکراسی به کشورهای دیگر تجاوز می‌کند آشکار شد.

نماینده مردم ورامین، پیشوا، قرچک و جوادآباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: نظام سیاسی آمریکا در رعایت الفبای حقوق بشر و حقوق شهروندی با مشکل مواجه است و از این رو رنگین‌پوستان هچنان شهروندانی درجه دوم محسوب می‌شوند که همواره مورد ظلم قرار می‌گیرند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم با بیان اینکه قتل نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی حکایت از نوعی آپارتاید پنهان دارد، ادامه داد: امروز شاهدیم که دولت آمریکا با بی‌شرمی تمام نه تنها عاملین این جنایت را مجازات نمی‌کند بلکه با اعمال مقررات آمد و شد سعی در سرکوب اعتراضات مردمی دارد.

سحنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نظام دموکراسی آمریکا، نظامی دروغین است که از حربه حقوق بشر و دموکراسی صرفاً برای اعلام جرم ضد دیگران و تجاوزطلبی استفاده می‌کند.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی در مورد شرایط سیاه‌پوستان در آمریکا آماری تامل‌برانگیز را منعکس‌ می‌کند؛ طبق این آمار سیاه‌پوستان که تنها 12 درصد از جمعیت کشور آمریکا را تشکیل می‌دهند  50 درصد قربانیان قتل وآدم کشی دراین کشوررا در بر می‌گیرند. در ادامه این گزارش آمده که تعداد سیاه‌پوستانی که با اسلحه گرم کشته می‌شوند هفت برابر سفید‌پوستان است. طبق گزارش اداره زندان‌های آمریکا نیز اقلیت 39 میلیون نفری سیاه‌پوستان 37 درصد ازکل زندانی‌های آمریکا راتشکیل می‌دهند این آمار در کنار نرخ بی‌کاری، آموزش بهینه، مسکن، عدم بهره‌مندی از بیمه سلامت و همچنین عدم برخورداری از پرستیژ اجتماعی مجموعه‌ای از تبعیضات نژادی را سامان می‌دهد که نشانگر نوعی تبعیض سازماندهی شده از سوی نظام سیاسی آمریکاست.

"انجمن ملی تلاش برای بهبود وضعیت غیرسفیدپوستان" که قدیمی ترین سازمان در زمینه دفاع ازاقلیت‌ها درآمریکا است فاش کرد که نرخ بیکاری درمیان سیاه‌پوستان سه برابر بیشترازبیکاری درمیان سفیدپوستان است، درزمینه آموزش نیز60 درصد ازجوانان سیاه پوست در این کشور امکان رفتن به مدرسه و ادامه تحصیلات را ندارند.

آمریکا بیش از دویست سال قبل یعنی در 1860 درگیر یک جنگ داخلی بر سر براندازی نظام برده‌داری که که در حدود ششصد هزار کشته بر جا گذاشت، شد ولی به رغم پیروزی ظاهری طرفداران لغو برده‌داری، تبعیض نژادی همچنان به عنوان عمده‌ترین و ناگوارترین قانون نانوشته آمریکا باقی مانده و رخ می‌نمایاند.

در این بین اوباما نیز با توجه به اینکه خود از جمله این اقلیت سیاه‌پوستان مورد ظلم است تا کنون در دوره ریاست جمهوری خود تلاشی برای کاهش بی‌عدالتی و رفع تبعیض نژادی نکرده است از این رو می‌توان گفت اوباما نیز در سیستم و ساختار سیاسی تبعیض‌گر آمریکا هضم و جذب شده است.

در آمریکا قانون جنگل حکفرماست

نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان اینکه قتل نوجوان رنگین پوست حکایت از حکفرمایی قانون جنگل در آمریکا دارد، گفت:  این نوع حوادث در آمریکا نشان می‌دهد که حکمرانان و دولتمردان این کشور هیچ اعتقادی به قانون و حقوق بشر مورد ادعای خود ندارند.

نماینده مردم بم، فهرج، ریگان و نرمانشیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه نگاه نظام سیاسی آمریکا نسبت به رنگین پوستان مغرضانه و نژادپرستانه است، افزود: دولت آمریکا به جای اینکه به اعتراضات مردم و خواسته‌های آنان که همانا مجازات مجرمین است، پاسخ دهد اعتراضات شهروندان را سرکوب می‌کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم، ادامه داد: رسانه‌های آمریکا اجازه انعکاس چنین حوادثی را در جامعه نمی دهند چرا که اگر این امکان وجود داشت این اعتراضات سراسر جامعه آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌داد.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس نهم با بیان اینکه مردمی که در این تظاهرات‌ها شرکت می‌کنند از جان خود گذشته اند، گفت: نظام سیاسی آمریکا برای حفظ مصالح و منافع استثماری خود بدون هیچ ابایی افراد را می‌کشد و این بار نیز شاهدیم که برای سرکوب اعتراضات مردمی از شدیدترین روش‌ها استفاده می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس افزود: دولت آمریکا با اعلام وضعیت فوق‌العاده قصد دارد تا این اعتراضات را نیز همانند جنبش ضد وال استریت سرکوب کند ولی حتی اگر این اتفاق نیز بیفتد مردم آمریکا ددمنشی دولتشان را از یاد نخواهند برد.

تبعیض نژادی نسبت به سیاه پوستان و رنگین پوستان صرف آمریکا نیست بلکه دیگر کشورهای غربی نیز ید طولای در این حوزه دارند.

درکانادا مردم بومی تحت تبعیض شدیدی قرار دارند وسطح زندگی این افراد درمقایسه با سایر افراد بسیار پائین تراست؛خشونت علیه زنان بومی و دورگه بسیار رایج است و زنان بومی قربانی خشونت پلیس وتجاوزهستند. بومیان کانادا علارغم اینکه ساکنان اولیه این سرزمین بوده اند از امکان ادامه تحصیل بهره‌مند نیستند و در زمینه کسب شغل مناسب نیز از دشواری فراوانی رنج می‌برند. دامنه این تبعیض‌ها تا به جایی بوده که اخیرا "جیمزآنایا" گزارشگر ویژه حقوق بشرسازمان ملل با انتقاد ازسیاست‌های تبعیض آمیزحکومت کانادا علیه بومیان ورنگین پوستان از دولت کانادا خواست که صدای اعتراض مردم بومی کشور را شنیده وبا رهبران معترض وارد گفتگو شود.

فرانسه نیز با وجود اینکه خود را مهد دموکراسی و حقوق بشر می‌داند ولی نسبت به اقلیت‌های مختلفی که در این کشور زندگی‌ می‌کنند هیچ احساس تعهدی ندارد و شهرهای این کشور هر ساله شاهد تظاهرات‌های فراوانی در واکنش به بدرفتاری نسبت به رنگین‌پوستان هستند.

"آلوارو ژیلرابلز" کمیسرحقوق بشراتحادیه اروپا با ارائه گزارشی تحت عنوان «وضعیت نامطلوب احترام به حقوق بشر در فرانسه در سال 2005» اعلام کرد که فرانسه همواره یکی ازسه عضو اتحادیه اروپا بوده است که توسط دادگاه اروپایی حقوق بشر در ارتباط با شکایت اتباع فرانسه محکوم شده واین روند ازسال 1999 روبه افزایش بوده است.

دیگر کشورهای غربی نیز وضعیتی بهتر ندارند و در حال حاضر مجالی برای پرداختن به آنها نیست. نکته قابل ذکر این است که معضل و یا مسئله رنگین پوستان هیچ گاه برای دولتمردان غربی حل نشده و آنها به دلیل غرور و تکبر ذاتی خود که منتج از روحیه استثماری آنهاست، نتوانسته انداین نگاه فردودستی نسبت به رنگین پوستان را برای خود حل کنند و تا زمای که این نگاه در جوامع غربی حاکم است رنگین پوستان و قربانی گلوله‌های سفیدپوستانی می‌شوند که ابایی از کشتار غیر سفیدپوستان ندارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار