بازدید 12845
اسماعیل کوثری موافق استیضاح در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

وزیر علوم به قول‌هایش در قبال مجلس عمل نکرد

در آغاز بحث ۳۰۰۰ تن را مطرح کردند و بعد این عدد به بیش از ۱۰۰ تن تبدیل شد و تقلیل یافت. وقتی هم همین ۱۰۰ نفر‌ مطرح شد، چند تن از آن‌ها به خاطر فرزند شهید بودنشان، قانون به آن‌ها اجازه داده بود. یا چند فرزند نماینده که در لیست بودند، مشخص شد بورسیه فرزندانشان به نمایندگی پدرانشان هیچ ربطی ندارد.
کد خبر: ۴۲۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰ 19 August 2014
وزیر علوم  به قول‌هایش در قبال مجلس عمل نکردچندی پیش، زمزمه‌های استیضاح فرجی دانا، وزیر علوم و تحقیقات به گوش می‌رسید، تا اینکه پس از کشمکش‌های فراوان میان موافقان و مخالفان استیضاح، سرانجام نامه ۵۱ نماینده برای استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شد.

به گزارش «تابناک»، مخالفان عملکرد وزارت علوم در یک سال اخیر، دلایلی همچون «بازگرداندن دانشجویان ستاره دار، بازگشت به کار برخی استادان بازنشسته، تعیین گروه‌های مشورتی برای تغییرات مدیریتی در دانشگاه‌ها، انتصاب دو گزینه وزیر پیشنهادی رأی نیاورده را به عنوان معاون و مشاور وزیر و موضوع بورسیه‌ها» ذکر می‌کنند.

در همین ارتباط «تابناک» می‌خواهد با سلسله گفت‌و‌گوهایی با اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس، اصحاب دولت و کار‌شناسان بدون حمایت از مخالفان و موافقان استیضاح، صرفا نظریات دو گروه را برای آشنایی مخاطبان با استدلال دو طرف پوشش دهد.

در همین راستا، «تابناک» در گفت‌و‌گو با اسماعیل کوثری، نماینده مجلس و از امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم به گفت‌و‌گو پرداخته است.

این نماینده مجلس، نخست پیرامون ادعای مخالفان استیضاح مبنی بر سیاسی بودن استیضاح گفت: مخالفانی که می‌گویند استیضاح سیاسی است، روز استیضاح مشخص خواهد شد که کار ما سیاسی است یا نیست؟

کوثری ادامه داد:‌ اصلا این استیضاح سیاسی نیست. عملکرد آقای وزیر و وزارت علوم مناسب نبوده است؛ بنابراین، باعث شده‌ کار به اینجا برسد.

وی در ادامه، کارکرد وزارت علوم در مورد بورسیه‌ها را نادرست خواند و افزود: اینکه نخست بحث ۳۰۰۰ تن را مطرح کردند و بعد این عدد به بیش از ۱۰۰ ‌تن کاهش یافت. وقتی هم همین ۱۰۰ نفر مطرح شد، چند تن از آن‌ها به خاطر فرزند شهید بودنشان، قانون به آن‌ها اجازه داده بود. یا چند فرزند نماینده که در لیست بودند، مشخص شد بورسیه فرزندانشان به نمایندگی پدرانشان هیچ ربطی ندارد.

نحوه برخورد هیأت جذب نیز در دوران اخیر بر خلاف روال عادی بوده ‌و به گروه‌هایی که مسائل تجزیه طلبی داشتند، اجازه فعالیت داده است. در واقع وزارت علوم از جریان‌های مشکل دار در دوران اخیر حمایت کرده است.

یا استعلام امنیتی درباره مسئولینی از جمله رؤسای دانشگاه‌ها و یا مثلا معاونت و تعدادی اصلا انجام نشده و همینطوری منصوب شده‌اند.

کوثری همچنین گفت: در این ‌یک سال‌، رده علمی ایران در سطح جهان، دو یا سه رده پایین آمده است که در روز استیضاح مستندات ارائه خواهد شد.

این نماینده مجلس با یادآوری اینکه همین مجلس به آقای فرجی دانا رأی داده است، گفت؛ اما ایشان به آن چیزهایی که قول داده بودند، عمل نکرد و در همین یک ماه اخیر ـ که قول داده بودند اقداماتی را انجام بدهند ـ هیچ کاری انجام نشد. این عوامل باعث شد که سرانجام استیضاح ایشان قطعی شد، وگرنه اگر مواردی بود که می‌شد چشم پوشی کرد، مجلس این کار را انجام می‌داد.

کوثری در پایان گفت: از این موارد بسیار وجود دارد. این‌ها باعث شده موضوع به اینجا کشیده ‌و بحث استیضاح قطعی شود. البته موضوعات دیگری نیز هست که در روز استیضاح مطرح خواهد شد. هم‌اکنون مناسب نیست که آن را بیان کنیم؛ گویا با توجه به وضعیت موجود، استیضاح در مجلس رأی می‌آورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل