بازدید 8787
سخنگوی دستگاه قضا خبر داد؛

بازداشتی های پرونده بابک زنجانی بیشتر شده‌اند

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر رسیدگی به پرونده متهمان داخلی کرسنت، گفت: پرونده در دستگاه قضایی است و درخواست اعمال ماده 18 شده و در دیوان عالی کشور موضوع اعمال ماده 18 بررسی می‌شود و در حقیقت این پرونده در مرحله اعمال ماده 18 قرار دارد.
کد خبر: ۴۲۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶ 18 August 2014
تغییرات در قوه قضائیه شاید داغ ترین خبری بود که سخنگوی دستگاه قضا با خود به نشست خبری آورده بود؛ در روزی که خبرنگاران بسیار مشتاق بودند نظر دستگاه قضا درباره افشاگری ها پیرامون بورسیه های غیر قانونی، تبعات حقوقی افزودن پالم به محصولات لبنی برای شرکت های لبنی، جزئیات پرونده مهدی هاشمی و... از زبان سخنگوی این دستگاه بشنوند.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری‌ها، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در شصت و هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در حالی در جمع خبرنگاران حضور یافته بود که چند روزی از تمدید ماموریت آملی لاریجانی در جایگاه ریاست قوه قضائیه نگذشته بود؛ ابقایی که با تغییرات در مدیران این قوه همراه خواهد شد.

از تشکر از رهبر انقلاب تا تغییرات در دستگاه قضا

اژه‌ای ضمن گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به کشور به تمدید دوره ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در حکمی که صادر کرده بودند و همچنین در دیداری که با مسئولین قوه قضاییه برگزار شد نسبت به شخص رییس قوه قضاییه و دستگاه قضایی عنایاتی داشتند که من به سهم خودم از ایشان تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: قوه قضاییه اهتمام جدی داشته و خواهد داشت که آنچه مدنظر مقام معظم رهبری است با سعی و تلاش جدی در دوره بعدی محقق شود.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: قوه قضاییه و ریاست محترم این دستگاه تلاش دارند در 5 سال آینده اقدامات جدی‌تری در جهت رضایتمندی مردم، تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با اشکال مختلف مفاسد اقدامات بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: به طور طبیعی ممکن است در روزهای آینده بعضی سیاست‌های جدید و تغییرات مدیریتی در قوه قضاییه داشته باشیم که ان‌شاالله بعدا راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

بسیاری از جرایمی که واقع می‌شود فرع بر مواد مخدر است

محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه با اشاره به مشکلات ناشی از مواد مخدر در کشور گفت: بسیاری از جرایمی که امروزه واقع می‌شود فرع بر مواد مخدر است به طوری‌که خیلی از مجرمین در زندان‌ها با موضوع مواد مخدر مرتبط هستند.

وی گفت: دستگاه قضایی به همراه نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی در مقام پیگیری و تعقیب سران باندهای قاچاق مواد مخدر هستند و در همین راستا در هفته‌های اخیر به چند باند مواد مخدر ضربه زدند.

وی افزود: در همین زمینه اداره اطلاعات اصفهان و دادستانی این شهر اقداماتی داشتند و از یک باند قاچاق مواد مخدر 915 کیلو هروئین و چند قبضه اسلحه گرم و اشیای ممنوعه دیگر کشف شد.

محسنی اژه‌ای گفت: بدیهی است که دستگاه قضایی بدون هیچ‌گونه اغماضی با این افراد برخورد می‌کند و هرکدام که جرمشان ثابت شد به اشد مجازات که اعدام است می‌رسند، چنانچه‌ در هفته‌های اخیر احکامی که قطعی شده بودند به اجرا درآمدند.

دستگیری یک باند بزرگ جعل

محسنی‌اژه‌ای از دستگیری یک باند بزرگ جعل خبر داد و افزود: من چند بار در خصوص کسانی که جعل عنوان می‌کنند تذکر داده‌ام. در همین هفته گذشته یک باند جعل را دستگیر کردند که متاسفانه بیش از 50 مهر جعلی از دستگاه‌های مختلف از آن‌ها کشف شد.

وی با بیان اینکه نامه‌هایی با مهر جعلی به ادارات مختلف ارائه شده است گفت: خواهشم این است که همه مردم و دستگاه‌ها تامل بیشتری داشته باشند و همچنین به کسانی که این کار را می‌کنند هشدار می‌دهم دیر یا زود دستگیر می‌شوند و ضمن اینکه خود و خانواده و جامعه را به دردسر می‌اندازند به مجازات خود خواهند رسید.

محسنی‌اژه‌ای گفت: این پرونده در حال رسیدگی است و به بازپرس هم گفته شده سریع‌تر به آن رسیدگی کند و ان‌شاءالله نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.

بازداشت خبرنگار واشینگتن پست امنیتی است

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با بازداشت خبرنگار واشنگتن پست نیز گفت: قبلا هم گفتم سه نفر در رابطه با این موضوع بازداشت شده‌اند و مسائل آنها مالی نیست و امنیتی است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در برخی رسانه‌ها عنوان شده که اتهام خبرنگار واشنگتن پست جاسوسی است، آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: به لحاظ قانونی بنده از بیان جزئیات پرونده و اتهامات متهمان معذورم و مسلما قاضی اتهامات را به خود متهم اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: قبلا هم گفتم سه نفر در رابطه با این موضوع بازداشت شده‌اند و مسائل آنها مالی نیست و امنیتی است و اکنون پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

از توزیع شب نامه علیه رئیس جمهور تا انتشار اسامی بورسیه های غیرقانونی

محسنی‌اژه‌ای درباره توزیع شب‌نامه در مجلس علیه رئیس‌جمهور که سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود، گفت:‌ مسلما هر کسی که به صورت مکتوب یا غیرمکتوب نسبت به مقامات که رئیس جمهور نیز جزو آن است توهین کند، مدعی‌العموم بدون شکایت خصوصی می‌تواند وارد شود.

وی درباره اعلام اسامی دانشجویان در بورسیه‌های غیرقانونی و اینکه آیا این موضوع جرم است؟ اظهار کرد: اگر سندی طبقه‌بندی شده باشد، حق انتشار آن نیست و اگر لطمه‌ای به کسی وارد شود آن فرد می‌تواند شکایت کند.

خبرنگاری پرسید آیا قوه قضاییه با توجه به تضییع حقوق بیت‌المال در ارتباط با موضوع بورسیه‌ها به قضیه ورود نمی‌کند؟ محسنی اژه‌ای گفت: ابتدا باید ماهیت قضیه روشن شود و تا زمانی که موضوع روشن نشود نمی‌توان اظهار نظر کرد.

آیا استفاده از روغن پالم در لبنیات جرم مشهود نیست؟

سخنگوی قوه قضائیه درباره استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی و آیا این موضوع جزو جرایم مشهود است؟ گفت: موضوع سلامت مردم مهم است و بحمدالله وزارت مربوطه به موضوع وارد شده و از لحاظ کارشناسی نظر خواهد داد.

وی ادامه داد: دادستانی تهران اگر در این زمینه از مراجع رسمی مواردی به دستش برسد، به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود و اگر تشخیص دهند که روغن پالم مضر است و نیاز باشد دستگاه قضایی به آن وارد شود، قوه قضائیه به موضوع ورود پیدا می‌کند و اگر مواردی نیز از وزارت ذیربط که موضوع را دنبال می‌کند به دستگاه قضایی برسد، حتما قوه قضائیه آن را دنبال خواهد کرد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر رسیدگی به پرونده متهمان داخلی کرسنت، گفت: پرونده در دستگاه قضایی است و درخواست اعمال ماده 18 شده و در دیوان عالی کشور موضوع اعمال ماده 18 بررسی می‌شود و در حقیقت این پرونده در مرحله اعمال ماده 18 قرار دارد.

طبعا جابجایی مدیران خواهیم داشت

سخنگوی قوه قضاییه درباره این‌که آیا با دوره جدید ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی، تغییری در مسئولیت‌های مسئولان عالی قضایی صورت می‌گیرد؟ گفت: به طور طبیعی در دوره جدید قرار است اقدامات بیشتری در بعضی از حوزه‌ها شود، طبعا یکی از مسائل هم جابجایی مدیران است که به نظر رئیس قوه قضائیه بستگی دارد.

وی افزود: بنده فعلا موضوع تغییر سمت مسئولان را نشنیده‌ام و در حد شایعات است. در روزهای آینده اگر مواردی را رئیس قوه قضائیه تایید کند و قطعی شود حتما ابلاغ می‌کنند و شما هم مطلع خواهید شد.

وی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به اتهامات مدیران عامل سابق بانک‌های ملی و صادرات در رابطه با پرونده 3 هزار میلیاردی، گفت: مدیران بانک‌های صادرات و ملی در این پرونده هنوز در دادگاه محاکمه نشده‌اند.

بازداشتی های پرونده بابک زنجانی بیشتر شده‌اند

محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و اینکه گفته می‌شود یکی از معاونان وی آزاد شده است؟ اظهار کرد: قبلا گفته بودم 5 نفر در ارتباط با پرونده بابک زنجانی بازداشت شده‌اند و اکنون بازداشتی‌ها در این پرونده بیشتر شده‌ است. یکی از افرادی که در ارتباط با این پرونده بازداشت شده، از مدیران نفتی بوده که در حال حاضر مسئولیت داشته است و حدود دو سه نفر دیگر در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند.

وی افزود: افرادی که به طور کلی در ارتباط با پرونده بابک زنجانی بازداشت شده‌اند، 7 نفر هستند که ارتباط مستقیمی با موضوع پول در پرونده نداشته‌اند، ولی به هر حال مرتبط با پرونده بودند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده ستاد سوخت و اینکه روز گذشته دو نفر از افراد متهم در این پرونده در مراسمی دیده شده‌اند؟ گفت: به طور طبیعی اگر نیاز به بازداشت متهم نباشد، متهم آزاد می‌شود. اخیرا دو نفر در این پرونده بازداشت شده‌اند و پرونده در حال رسیدگی است، ولی کیفرخواست آن صادر نشده و پرونده به دادگاه نرفته است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که وزیر دادگستری با حضور در یک کارخانه صنعتی در استان البرز، گفته که حکم پرونده کرسنت صادر شده است، آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟ گفت: خیر؛ طبیعی است دولت در مقام اعتراض نسبت به این موضوع است و آن را انجام می‌دهد.

از مرگ یک دستفروش با حمله ماموران شهرداری خبر ندارم

خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که اخیرا در یکی از مناطق تهران ماموران شهرداری در درگیری با دست‌فروشان از پنجه بوکس استفاده کرده‌اند و یکی از کارگران را به قتل رسانده‌اند، آیا مأموران شهرداری اجازه حمل چنین لوازمی را دارند که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم.

مجددا از سخنگوی قوه قضائیه درباره تغییر سمت مسئولان دستگاه قضایی سوال شد که وی اعلام کرد بنده از آن اطلاعی ندارم.

اگر «ح-ب.د» حضور نیابد، جلب خواهد شد

خبرنگار دیگری از سخنگوی قوه قضائیه پرسید که یکی از متهمان بانکی کشور در سال 85 که محکومیت داشت مجددا در سال 91 بازداشت شد و اخیرا شنیده شده که «ح- ب.د» در پرونده نفتی جی در اصفهان اتهامی داشته است؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: فردی که شما از آن با عنوان «ح- ب.د» یاد کردید قبلا پرونده‌ای داشت که حکم وی صادر، قطعی و اجرا شد. همچنین وی پرونده مفتوحی در تهران داشت که سازمان بازرسی کل کشور موضوع را در اصفهان گزارش داد بود و اصفهان برای حضور متهم به تهران نیابت داده بود و در صورتی که وی حضور نیابد دستور جلب داده خواهد شد.

وی افزود: البته وی قبل از احضار، پرونده‌ دیگری داشت که این موضوع وقفه‌ای در اقدام نیابت از سوی اصفهان به تهران ایجاد نمی‌کند، البته پرونده وی هنوز به مرحله دستور جلب نرسیده است. ناگفته نماند که اتهام وی مالی است و بیشتر از این نمی‌توانم توضیح دهم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا اعدام قاچاقچیان مواد مخدر بعد از تمدید حکم رئیس قوه قضاییه انجام شده است، گفت: هیچ ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد.

در تلاشند حکم پرونده محمدرضا رحیمی زودتر صادر شود

وی درباره‌ پرونده محمدرضا رحیمی و اینکه گفته می‌شود تا پایان ماه جاری حکم او صادر خواهد شد، گفت: من نمی‌دانم شما زمان را از کجا نقل می‌کنید ولی دادگاه برگزار شده و حکم هم صادر می‌شود. من با قاضی دادگاه صحبت کردم و گفتند تلاش می‌کنیم زودتر حکم صادر شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره‌ پرونده‌ کلاهبرداری شرکت سایه گستران و این که آیا دادستانی ورود کرده است یا خیر؟ گفت: کلاهبرداری دو جنبه دارد. از جنبه عمومی دادستان وارد می‌شود، ولی از لحاظ جنبه‌ خصوصی شاکی باید شکایت کند.

درباره پرونده مرتضوی اتفاق جدیدی رخ نداده

محسنی اژه‌ای درباره‌ پرونده مرتضوی دادستان سابق تهران نیز گفت: در این رابطه اتفاق جدیدی نیفتاده است. حکم پرونده‌ای که در دیوان عالی کشور است نهایی نشده و پرونده دادسرا هم هنوز به مرحله کیفرخواست نرسیده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا پرونده‌هایی مانند ستار بهشتی و زهرا کاظمی مشمول مرور زمان می‌شوند گفت: هیچ کدام از دو پرونده‌ای که به آنها اشاره کردید مشمول مرور زمان نشد بلکه به هر دوی آنها با جدیت و وسواس رسیدگی شد.

خبرنگاری پرسید اگر پای مسئولان دولت قبل در رابطه با سقوط هواپیما در میان باشد آیا قوه قضاییه رسیدگی می‌کند؟ که محسنی اژه‌ای گفت: در این باره پروند‌ه‌ای تشکیل شده و در حال رسیدگی است و فرقی نمی‌کند. اگر تشخیص داده شد کسی مقصر است رسیدگی می‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره‌ علنی یا غیرعلنی برگزار شدن دادگاه مهدی هاشمی گفت: در قانون پیش بینی شده چه مواردی علنی و چه مواردی غیر علنی است. اصل بر علنی بودن دادگاه‌هاست مگر این که قاضی تشخیص دهد که دادگاه باید غیر علنی برگزار شود.

خبرنگاری درباره‌ی عفو زندانیان و محکومین مالی سوال کرد که محسنی اژه‌ای در این باره گفت: دو نوع عفو وجود دارد که در یک مورد آن اسم افراد مشخص است و در مورد دیگر معیارهایی برای عفو وجود دارد. ولی استثنائاتی هم وجود دارد، به این معنا که ممکن است افرادی مشمول عفو نشوند.

چرا به ماجرای دختران شین آبادی ورود نمی کنید؟

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا دادستانی در رابطه با پرونده دختران شین آبادی ورود نمی‌کند گفت: قوه قضاییه این موضوع را پیگیری می‌کند که ان‌شاء الله زودتر انجام شود.

خبرنگار دیگری به صحبت‌های جهرمی رئیس سابق بانک صادرات اشاره کرد و پرسید آیا در این رابطه تفهیم اتهام انجام نشده است که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: خیر این طور نیست تا زمانی که اتهام تفهیم و دفاع اخذ نشود کیفرخواست صادر نمی‌شود.

معلوم نیست مدیران بانک های ملی، صادرات و مسکن چه زمان محاکمه می شوند

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اعزام هیاتی از ایران به ترکیه در ارتباط با پرونده‌ زنجانی و ضراب صحت دارد و این که آیا قوه قضاییه در این هیات نماینده دارد یا خیر؟ گفت: بله. تاکنون هیات‌هایی مرکب از نمایندگان بانک مرکزی، دولت و قوه قضاییه برای پیگیری این پرونده به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند.

خبرنگاری خطاب به اژه‌ای گفت که شما سال گذشته از محاکمه مدیران عامل بانک‌های ملی، صادرات و مسکن در آینده‌ای نزدیک خبر دادید، آیا زمان رسیدگی به اتهام این افراد فرا نرسیده است؟ که محسنی‌اژه‌ای گفت: خیر زمان مشخص نیست و یکی از دلایل آن هم این بود که قاضی پرونده تغییر کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان