بازدید 14038
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

ادعای حمله سایبری گسترده ایران علیه رژیم اسرائیل

اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با مقامات ایرانی، تأکید رئیس‌جمهور ایران بر موضوعیت نداشتن برنامه موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای و ضرورت حفظ بی‌طرفی آژانس در قبال ایران، ادعای حملات سایبری گسترده ایران علیه رژیم اسرائیل و برنامه ایران برای افزایش صادرات گاز به ترکیه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۲۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 18 August 2014
اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با مقامات ایرانی، تأکید رئیس‌جمهور ایران بر موضوعیت نداشتن برنامه موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای و ضرورت حفظ بی‌طرفی آژانس در قبال ایران، ادعای حملات سایبری گسترده ایران علیه رژیم اسرائیل و برنامه ایران برای افزایش صادرات گاز به ترکیه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به نتایج سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، مهم‌ترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شماری از مطبوعات بین‌المللی قرار گرفته است.

خبرگزاری «رویترز» در این زمینه می‌نویسد، یوکیا آمانو گفته از اینکه در جریان دیدارهای خود با مقامات ایرانی، تعهد محکمی را از سوی ایران برای حل و فصل موضوعات مطرح در بحث هسته‌ای دیده، بسیار خرسند است.

وی همچنین دیدارهای خود در تهران را «مفید» خوانده و ‌در این زمینه گفته است: «این سفری کوتاه، اما مفید بود». آمانو در ادامه، عزم ایران برای عمل به مفاد توافق‌نامه با آژانس را ‌تأیید کرده است.

در طرف مقابل، سخنان رئیس‌جمهور ایران در دیدار با آمانو نیز در برخی ‌مطبوعات و رسانه‌ها بازتاب یافته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می‌نویسد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای، بر سر موضوع موشک‌های دوربرد خود به گفت‌و‌گو نخواهد پرداخت.

روحانی گفته: «توان موشکی ایران در هیچ سطحی و تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست». در عین حال، وی تأکید کرده ایران آماده است، در تحقیقات آژانس از جنبه‌های مختلف برنامه هسته‌ای خود، با این نهاد بین‌المللی ‌همکاری کند.

خبرگزاری «ریانووستی» روسیه نیز سخنان روحانی پس از دیدار با آمانو را مورد توجه قرار داده و می‌نویسد، رئیس جمهور ابراز امیدواری کرده آژانس در تلاش‌های خود برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران، اصل بی‌طرفی را رعایت کند.

به گفته روحانی، ایران انتظار دارد آژانس شهرت خود در حکم یک سازمان بی‌طرف را نگاه داشته ‌و در تضمین استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته‌ای، نقش مثبتی ایفا کند.

ریانووستی در ادامه به نقل از روحانی می‌نویسد، ایران مذاکرات با گروه ۱+ ۵ و همچنین آژانس را با جدیت تمام پیگیری کرده و هدف اصلی ایران در این مذاکرات، تضمین حقوق مشروع خود، از جمله حق غنی‌سازی برای مصارف صلح‌آمیز است.

اما در میان دیگر مطالب، از شب گذشته تاکنون مطبوعات رژیم اسرائیل ادعاهایی ‌درباره انجام حملات سایبری از سوی ایران علیه این رژیم منتشر کرده‌اند. روزنامه «تایمز اسرائیل» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، به گفته مقامات امنیتی اسرائیلی، در جریان تهاجم اخیر رژیم اسرائیل به غزه، حملات سایبری بی‌سابقه‌ای از سوی ایران علیه این رژیم صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به هک شدن موقت حساب توئیتر وزارت جنگ این رژیم اشاره کرد.

با این حال، این مقامات مدعی شده‌اند، بیشتر این حملات‌‌ علیه وب‌سایت‌ها و سیستم‌های غیرنظامی انجام گرفته و شبکه‌های زیرساختی و نظامی رژیم اسرائیل آسیبی از آن ندیده‌اند.

در پایان، در مطلبی اقتصادی، روزنامه «حریت» ترکیه از برنامه ایران برای افزایش صادرات گاز به این کشور خبر داده است. به نوشته این روزنامه، ایران می‌خواهد با افزایش فشار گاز در تأسیسات مربوطه در تبریز، حجم صادرات خود به ترکیه را افزایش دهد.

عبدالحسین ثمری، معاون شرکت ملی گاز ایران گفته، بنا بر طرح‌های موجود، قرار است پس از نصب تأسیسات جدید، حجم انتقال گاز روزانه ایران به ترکیه، از ۳۶ میلیون متر مکعب به ۵۳ میلیون متر معکب افزایش یابد.

حریت بر این باور است که این تحولات با سفر ماه ژوئن حسن روحانی به ترکیه و دیدارهای وی با مقامات ارشد این کشور ارتباط دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل