بازدید 15507

دلایل دفاع‌نکردن هاشمی از عملکرد احمدی‌نژاد

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در دوم مهرماه 1387 در ديدار اعضاي ستاد نمازجمعه کشور ضمن بيان دلايل خود براي دفاع‌نکردن از عملکرد احمدي‌نژاد، از تريبون نمازجمعه تاکيد کرد: کار مثبتي در اين دولت نمي‌بينم. کارهايي را که اين‌قدر روي آنها تکيه مي‌کنند، قبول ندارم. شيرازه کشور را به‌هم‌ريختند. بعدا خواهيد ديد که چه اتفاقاتي مي‌افتد.
کد خبر: ۴۲۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۹ 18 August 2014
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در دوم مهرماه 1387 در ديدار اعضاي ستاد نمازجمعه کشور ضمن بيان دلايل خود براي دفاع‌نکردن از عملکرد احمدي‌نژاد، از تريبون نمازجمعه تاکيد کرد: کار مثبتي در اين دولت نمي‌بينم. کارهايي را که اين‌قدر روي آنها تکيه مي‌کنند، قبول ندارم. شيرازه کشور را به‌هم‌ريختند. بعدا خواهيد ديد که چه اتفاقاتي مي‌افتد.

به‌گزارش ايسنا، پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني متن کامل سخنان منتشرنشده اين ديدار را منتشر کرده که به صورت گفت‌وگو ميان حجت‌الاسلام تقوي رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه و آيت‌الله هاشمي است. بخشي از اين گفت‌وگو در پي مي‌آيد:

تقوي: همان‌گونه که خود حضرت‌عالي فرموديد، خيلي‌ها درباره عدم اشاره به دولت در خطبه‌هاي شما منتقد هستند. اما از ارکان نظام انتظار اين است که نکاتي را که مقام‌معظم‌رهبري به عنوان سياست‌هاي کلان در مورد قواي سه‌گانه مطرح مي‌کنند، ائمه جمعه به‌ويژه در تهران مثبتات را بگويند تا به کلي محو نشود. خود من هم در بسياري از موارد انتقاد دارم که در هفته دولت در نماز جمعه بودم و مردم تهران هيچ مطلبي از زبان شما درباره هفته دولت نشنيدند.

هاشمي: اشکالات به کارهاي دولت را خيلي جدي مي‌بينم.

تقوي: مثبتات را بگوييد.

هاشمي: مثبتاتي نمي‌بينم. کارهايي را که اينقدر روي آنها تکيه مي‌کنند، قبول ندارم. شيرازه کشور را به هم ريختند. بعدا خواهيد ديد که چه اتفاقاتي مي‌افتد. اينکه يک دفعه 30 شوراي‌عالي قانوني مثل شوراي‌عالي پول و اعتبار و غيره را منحل کنند، کار کوچکي نيست. سازمان برنامه را که محور همه چيز است، منحل کردند. الان مي‌گوييد بودجه ما را نمي‌دهند. اگر سازمان برنامه بود، اختصاص مي‌داد. آنها جاي اين سازمان نشستند و هر کاري را که دلشان مي‌خواهد، مي‌کنند. بانک مرکزي را اين‌گونه فلج کردند. بانک‌هاي کشور را به گونه‌اي کردند که الان همه آنها ورشکسته هستند. واقعا اگر الان کسي دقيقا از بانک‌ها حسابرسي کند، متوجه مي‌شود که همه ورشکسته هستند. همين سياست خارجي را ببينيد. من الان خيلي حرف نمي‌زنم ولي خيال مي‌کنم داريم مساله را با شعار حل مي‌کنيم. تا الان چهار قطعنامه عليه ما صادر شد که حذف هر کدام آنها هزينه‌هاي زيادي براي کشور دارد. چون آمريکا حق وتو دارد. اين‌گونه نيست که مي‌گويند. پايه کشور واقعا دارد مضمحل مي‌شود. فکر مي‌کنم اگر بعد از ايشان يک دولت حسابي بيايد و بخواهد کشور را اداره کند، مشکلات عجيب و غريبي را به ارث خواهد برد. من که اجرايي هستم و مسايل را مي‌دانم، نمي‌خواهم مردم را فريب بدهم. فريب دادن مردم گناه بزرگي است. به هر حال بحث‌هاي خاصي است که مطرح نمي‌کنم. درست هم نمي‌دانم مطرح کنم. خودم هم فکر مي‌کنم اين دولت بايد دوره خود را تمام کند. ولي براي خودم گناه مي‌دانم که برخلاف عقايدم حرف بزنم. حرف‌هايي را که در اين مدت با همه ضعف خود عليه روحانيت زدند، ببينيد. حتما در جريان مخالفت مراجع براي حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستيد. همين دولتي‌ها مي‌گفتند بگذاريد امام زمان بيايد تا گردن اين علما را بزند. چگونه مي‌توان به علما و مراجع اين حرف‌ها را زد؟ يعني علما و مراجع همان کساني هستند که وقتي امام زمان بيايد، آسياب با خون اينها مي‌گردد. اين حرف‌ها در روايات هست. همين گروهي که اخيرا تحت عنوان گروه پاليزدار و رفقايش در مجلس کشف شدند، خيلي حرف دارند. برويد با دستگاه قضايي صحبت کنيد. حقيقتا دنبال اين هستند که پايه روحانيت را بزنند. اينها از اطرافيان آقاي داود احمدي‌نژاد هستند. آبروي همه روحانيت را بردند. مثلا فرض کنيد فلان شخصيت ما موسسه‌اي براي معلولين دارد که گفتند دارد اختلاس مي‌کند. براي آقاي يزدي هم مسايل مختلفي گفتند. بدنام کردن همه روحانيت يعني چه؟ ادعاهايي درباره ارتباط با امام زمان مي‌کنند که آدم متعجب مي‌شود. فعلا بايد به خاطر سکوت ما راضي باشند که چيزي نگوييم.

تقوي: همه اين حرف‌هايي را که گفتند، يک‌هزارم حرف‌هايي نيست که جبهه مشارکت عليه شما، روحانيت و امام گفتند.

هاشمي: من در دوره آقاي خاتمي در تمام خطبه‌ها عليه مشارکت و دوستانشان حرف مي‌زدم. يکي از حرف‌هاي مهم من اين بود که اينها آمده‌اند به ما درس مردم‌سالاري بدهند، در حالي که مردم‌سالاري از انقلاب شروع شد. مي‌گفتم مي‌خواهيد اصلاحات کنيد، در حالي که اصلاحات در ذات انقلاب است، هميشه مي‌گفتم. اين اشکال را در آنها هم مي‌ديدم. هيچ وقت نديديد از دولت آقاي خاتمي حمايت کنم.

تقوي: برداشت بيرون اين نيست. مردم مي‌گويند شما در آن دوران از آنها حمايت مي‌کرديد.
هاشمي: شما ديديد که من از دولت خاتمي حمايت کنم؟

تقوي: من گزارشي را خدمت شما فرستادم که 16 نقطه ضعف را نوشتم.
هاشمي: يعني من از دولت آقاي خاتمي حمايت کردم؟

تقوي: بله.
هاشمي: مثلا؟

تقوي: حضور ذهن ندارم.
هاشمي: رهبري حمايت مي‌کردند ولي من حمايت نمي‌کردم. همان موقع به رهبري گفتم که اينها مسير درستي نمي‌روند.

تقوي: آن مسير اشتباه‌تر بود. اينها ضعف دارند، ولي حداقل يک کار مثبت دارند که بتوان گفت.
هاشمي: اگر بخواهم خوبي‌ها را بگويم بايد بدي‌ها را هم در کنارش بگويم.

تقوي: نقد منصفانه بفرماييد که رهبري هم فرمودند.

هاشمي: نقد از عملکرد اينها آنقدر زياد است که نمي‌دانم از کجا بگويم. شما در يک سطح خاص با مسايل برخورد مي‌کنيد ولي ما مي‌دانيم چه اتفاقاتي مي‌افتد. سياست‌هايي را که مجمع نوشته و رهبري تاييد کردند، به کلي مضمحل کردند. البته اسمش را مي‌برند و شعار 20 ساله هم مي‌دهند، ولي واقعا الان اصل 44 در کجا اجرا مي‌شود؟ آيت‌الله خامنه‌اي خيلي جدي گفتند که مي‌خواهيم از نفت فاصله بگيريم و آرزو مي‌کنيم روزي را ببينيم که در آخرين چاه‌هاي نفت را ببنديم. در اين سه سال به جاي اينکه از پول نفت جدا شويم، غرق شديم. الان جدا کردن کشور از پول نفت آسان نيست. خداي ناکرده اگر نفت به 50 يا 60 دلار برگردد، هيچ‌کس نمي‌تواند کشور را اداره کند. چون آنچنان کشور را به پول نفت معتاد کردند که هيچ درماني ندارد. اين کار درست برخلاف سياست رهبري است.

خودم متولي و ناظر اين سياست‌ها هستم و داريم مي‌بينيم که جدا شديم. بودجه کشور عجيب و غريب شد. مجلس 360 مخاطب بودجه قرار داد که قانون است. ايشان به 36 مخاطب برگرداند. اين کار يعني چه؟ مگر مي‌توان به اين آساني برخلاف قانون عمل کرد؟ بگذاريد در روحانيت يک نفر منتقد باشد تا بعدها نگويند اين دولت، مطلوب روحانيت بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر