بازدید 1184

تنها رشته مدال‌آور فدراسيون كوهنوردي در يك كميته خلاصه مي‌شود

کد خبر: ۴۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۴ 08 April 2009
دارنده مدال برنز جوانان آسيا گفت: متاسفانه سنگنوردي داخل سالن به عنوان تنها رشته مدال آور فدراسيون كوهنوردي در قالب يك كميته اداره مي‌شود.

محمد جعفري در گفت و گو با فارس با اشاره به جايگاه اين ورزش در ايران، اظهار داشت: در حالي كه سنگنوردي فدراسيون جهاني دارد؛ اما در ايران هنوز اين رشته مدال آور در قالب يك كميته اداره مي‌شود و شايد تنها بهايي كه به اين ورزش داده شده است اضافه شدن دو كلمه صعودهاي ورزشي به اسم فدراسيون است.

وي افزود: سال ها است كه مسئولان فدراسيون كوهنوردي وعده آغاز رقابت هاي باشگاهي در اين رشته را مي‌دهند؛ اما تا اين لحظه اين امر تنها روي كاغذ تعريف شده است.

جعفري گفت: پس از گذشت يك سال از خبر جذب مربي ايتاليايي براي تيم ملي، هنوز كسي وي را نديده است و ما همچنان به برنامه هاي بدون پشتوانه اجرايي دل خوش كرده ايم.

ملي پوش سنگنوردي عنوان كرد: كوهنوردي ورزش مهمي است؛ اما در همه جاي دنيا اين رشته در قالب باشگاهاي خصوصي به حيات خود ادامه مي دهد و اصراري هم براي حضور در بين رشته هاي قهرماني ورزشي ندارد؛ اما رشته سنگنوردي با وجود قدمت كم مسابقات جهاني دارد و به تازگي نيز در سطح آسيا وارد بازي هاي قاره اي شده است و اين نشان از آن دارد كه بايد به آن توجه ويژه شود.

وي گفت: هنوز هم در ايران حرف اول را صعودهاي برون مرزي و هيماليانوردي مي زنند و به همان نسبت نيز حمايت هاي و امكانات مالي به اين بخش اختصاص پيدا مي‌كند. در حالي كه ما در هيچ جاي دنيا نمي‌توانيم چنين موردي را شاهد باشيم.

جعفري عنوان كرد: تا زماني كه اين رويه از سوي فدراسيون ادامه داشته باشد، مطمئنا گرايش استعداها و جوانان به سمت سنگنوردي كم خواهد بود. اين در حالي است كه ما پتانسيل هاي خوبي براي رسيدن به مدال هاي آسيايي و جهاني داريم.

سنگنورد كرماني در خصوص سفر تيم استان كرمان به تركيه به منظور برپايي اردوي تمريني گفت: پس از بررسي و تحقيق هيات استان كرمان در خصوص محل اردو، كمپ اليمپوس تركيه با توجه به امكانات و هزينه ها انتخاب شد.

وي افزود: اين اردو امكانات بسيار مجهز و مناسبي براي انجام تمرينات بدنسازي، تمرينات سنگنوردي و اسكان دارد. كمپ اليمپوس منطقه اي است كه سنگوردان اروپايي نيز در آنجا تمرين مي‌كنند.

جعفري گفت: نزديك به 480 مسير سنگنوردي در اين منطقه وجود دارد كه درجه هاي سختي آنها از سوي سنگنوردان اروپايي مشخص شده و همگي داراي نقشه و كاملا ايمن هستند. امكانات تفريحي، ورزشي و تغذيه مناسب از امتيازات بارز آن است. به علاوه هزينه كم اسكان و استفاده از امكانات نيز از شرايط خوب اين كمپ به شمار مي رود.

وي با اشاره به مزاياي اين اردو تصريح كرد: بزرگترين امتياز اين تمرينات نبود حاشيه هاي اردوهاي تيم ملي بود. به طوري كه همه سنگنوردان صرفا به تمرين پرداختند و نتايج خوبي را هم در بخش ارتقاء درجه صعود به دست آورديم.

دارنده عنوان پنجمي مسابقات آسيايي ماكائو، تاكيد كرد: ما در ايران ديوارهاي خوبي براي ايجاد كمپ و اردوهاي تمريني و حتي جذب توريست داريم؛ اما متاسفانه نبود امكانات، عدم مديريت و برنامه ريزي باعث شده است كه از سرمايه هاي طبيعي به درستي استفاده نشود.

جعفري گفت: برنامه تمريني سنگنوردان كرمان از سال گذشته آغاز شده و به غير از اين اردو هيات استان در پي اعزام تيم به اردوي تداركاتي ديگري نيز در جهت كسب آمادگي بيشتر است.

وي افزود: فدراسيون با مطرح كردن اين سفر در شوراي برون مرزي اين حمايت را از هيات كرمان به عمل آورد كه تيم با هزينه كمتري راهي تركيه شود.

جعفري تصريح كرد: تيم كرمان اين آمادگي را دارد تا در مسابقات آسيايي و جهاني سنگنوردي شركت كند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر