بازدید 22776
نمایندگان موافق استیضاح در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

استیضاح وزیر علوم برای دفاع از حقوق ملت است

ما مخالف سیاسی بودن دانشگاه‌ها نیستیم؛ اما سیاست‌زدگی نباید جای این کار‌ها را بگیرد، پژوهش‌های بنیانی به کلی حذف شده ‌و هر کاری هم که در گذشته انجام شده، می‌گویند‌ کار بدی بوده است، در حالی که برخی از آن‌ها مفید بود. این‌ها دغدغه‌هایی است که هست و یک ماه هم فرصت داده شد تا این کار‌ها اصلاح شود؛ با وجود اینکه رئیس وساطت کرد، ‌نشد.
کد خبر: ۴۲۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳ 18 August 2014

اظهارات تکان دهنده یک نماینده از واقعیت‌های خودروسازی‌ها!چندی پیش، زمزمه‌های استیضاح فرجی دانا، وزیر علوم و تحقیقات به گوش می‌رسید، تا اینکه پس از کشمکش‌های فراوان میان موافقان و مخالفان استیضاح، سرانجام نامه ۵۱ تن از نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شد.

به گزارش «تابناک»، مخالفان عملکرد وزارت علوم در یک سال اخیر دلایلی همچون «بازگرداندن دانشجویان ستاره دار، بازگشت به کار برخی از استادان بازنشسته، تعیین گروه‌های مشورتی برای تغییرات مدیریتی در دانشگاه‌ها، انتصاب دو گزینه وزیر پیشنهادی رأی نیاورده را به عنوان معاون و مشاور وزیر و موضوع بورسیه‌ها» را ذکر می‌کنند.

در همین ارتباط «تابناک» می‌خواهد در گفت‌و‌گوهایی با اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس، اصحاب دولت و کار‌شناسان بدون حمایت از مخالفان و موافقان استیضاح، صرفا دیدگاه‌های دو گروه را برای آشنایی مخاطبان با استدلال دو طرف پوشش دهد.

مسعود میر‌کاظمی‌ در یک سال گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات، همواره تذکراتی به وزیر علوم فرستاده و در این تذکرات تأکید شده است، فضای دانشگاه‌ها باید به سمت فضای آرامش و امنیت و استفاده از تمام توان‌های علمی دانشگاه برود. همچنین عده‌ای که به نام اصولگرا یا علاقه‌مند به انقلاب هستند، حذف نشوند و به صورت باندی و حزبی از افراد استفاده نشود.

وی گفت: این کار‌ها باعث می‌شود ‌بخشی از توانمندی کشور بلا‌استفاده بماند‌ و این تأثیر خود را در ارتقای علمی کشور می‌گذارد، همچنان که در نمودارهای بین‌المللی دیده می‌شود. همچنین نصب کردن سرپرست‌ها و توجه نکردن به استفاده نکردن از کسانی که در وقایع ۸۸ نقش داشتند؛ هرچند ‌افراد خوبی هستند، صلاحیت رئیس دانشگاه شدن را ندارند.

وی افزود: ایشان از افرادی بهره برده که برای پست وزارت از مجلس رأی نیاورد، ولی در حال حاضر در وزارت‌خانه همه‌کاره شده‌اند و حتی گرداننده وازرت خانه هستند، این وزیر از سرپرستی‌های طولانی مدت استفاده کرده ‌و برخی حذف‌های بد‌اخلاقانه انجام داده‌اند.

این نماینده گفت: حتی برخی از افراد با ایمیل حذف شده‌اند، خوب این‌ها ‌دانشگاهی هستند که باید شخصیت این افراد را نگه داشت، نه اینکه با تلفن یا ‌گروهی با ایمیل آنان را حذف کرد.

این نماینده گفت: این‌ها آسیب‌های وزارت خانه بودند. این گونه رفتار‌ها باعث شد تا ما شتاب لازم را در تولید علم از دست بدهیم و آرامش فضای دانشگاه از میان برود.‌ در یک سال گذشته این حاکم نبوده و بر‌عکس دیده شده که دانشجو‌ها با تجمعات پی در پی و با شعار دادن فضا را به هم می‌ریختند.

ما مخالف سیاسی بودن دانشگاه‌ها نیستیم؛ اما سیاست‌زدگی نباید جای این کار‌ها را بگیرد، پژوهش‌های بنیانی به کلی حذف شده ‌و هر کاری هم که در گذشته انجام شده می‌گویند، کار بدی بوده است، در حالی که برخی از آن‌ها مفید بود. این‌ها دغدغه‌هایی است که هست و یک ماه هم فرصت داده شد تا این کار‌ها اصلاح شود؛ با وجود اینکه رئیس وساطت کرد، ‌نشد.

امیدواریم وزیر به جای اینکه اقدامات متقابل انجام دهد، بیایند و در مجلس پاسخگو باشند، ‌نمایندگان قدرت تجزیه و تحلیل دارند؛ یا قانع می‌شوند و یا رأی به استیضاح می‌دهند، به هر حال نباید فضای تعاملی بین دولت و مجلس آلوده شود.

همچنین عباس مقتدایی، دیگر نماینده موافق استیضاح با اشاره به اینکه موضوع استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مسأله جدی برای دفاع از حقوق ملت و در راستای باقی ماندن اعتماد نمایندگان به کابینه است، گفت: برای تداوم مسیری که برای دولت ترسیم کرده‌ایم و سنجش امکان تداوم اعتمادمان به دولت و یا سلب اعتماد از آن جدی هستیم.

وی به شروط نمایندگان با فرجی‌دانا پیش از رأی اعتماد اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این وعده‌ها و شرایط از سوی او نادیده گرفته شده است، گفت: اگر ایشان به قول‌هایش عمل می‌کرد هیچ‌‌ گاه استیضاح صورت نمی‌گرفت.

مقتدایی ادامه داد: در نشست‌هایی که با حضور برخی چهره‌های شناخته مجلس برگزار شد و پادرمیانی‌هایی که شد و فرصت یک ماهه به وزیر علوم دادیم تا عملکرد خود را اصلاح کنند، تا ما نیز از نظر وجدانی بتوانیم بر اعتماد خود ‌بمانیم؛ اما اگر یک طرف به شرایط عمل نکند طرف دیگر مجبور است از خروج قطار علمی کشور از ریل جلوگیری کند.

وی با استقبال از افشای تخلفات صورت گرفته در مورد بورسیه‌های غیرقانونی در صورت استیضاح وزیر علوم گفت: باید مشخص شود چرا آقای وزیر پیش از طرح مسأله استیضاح این تخلفات را رسانه‌ای نکرده ‌تا ما از ایشان حمایت کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: نگاه ما به استیضاح سیاسی نبوده و کاملا حمایتی است و آن‌ها که می‌گویند در صورت استیضاح آقای فرجی‌دانا ما دست به افشاگری می‌زنیم، باید بدانند که استیضاح‌کنندگان به شدت از این افشاگری‌ها استقبال کرده زیرا ساختار سالم‌تری در فضای وزارت علوم فراهم می‌آورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها