بازدید 2723

فقر در کمیته امداد در حال زنانه شدن است

کد خبر: ۴۲۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵ 17 August 2014
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: رسانه‌های مستقل برای زنان نداریم تا از طریق آن زنان بتوانند تجربیات خود را به یکدیگر منتقل کنند و فرهنگسازی کنند.

به گزارش ایسنا، علی‌محمد ذوالفقاری در نخستین گردهمایی مراکز دولتی، عمومی و مردم نهاد در حوزه زنان سرپرست خانوار افزود: زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد از نظر سن، سواد، فرهنگ و حتی مذهب با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند چرا که در بین مددجویان کمیته امداد حتی زنان مسیحی نیز وجود دارند.

وی با اشاره به تفاوت‌های اقتصادی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد اظهار کرد: برخی از آنها مستاجر، برخی دیگر صاحبخانه، برخی دیگر دارای یک بیمار صعب العلاج هستند. از سوی دیگر این مددجویان نیازهای متفاوتی نیز دارند بنابراین نمی‌توان به گونه‌ای یکسان به همه آنها خدمت رسانی کرد.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام (ره) با بیان اینکه یکی از مشکلات بسیاری از زنان سرپرست خانوار فقدان مهارت مدیریت و مشکلات خانواده است، گفت: بسیاری از آنها حداقل تجربه را در برخورد با مشکلات اجتماعی دارند این در حالی است که نه در بخش دولتی نه خصوصی و نه سمن‌ها سازمان‌دهی خاصی برای خدمت رسانی به آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به آمار زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد، اظهار کرد: تعداد آنها از یک میلیون و 650 هزار زن در سال 85 به دو میلیون و 500 هزار نفر در سال 90 افزایش یافته است.

ذوالفقاری با بیان اینکه نبود فرماندهی واحد در هدایت و سرمایه گذاری در زمینه زنان سرپرست خانوار یکی از مشکلات این حوزه است تصریح کرد: هدایت و سرمایه گذاری در حوزه زنان سرپرست خانوار نیازمند وجود یک قرارگاه فرماندهی است تا در آن پژوهش‌هایی در این زمینه انجام شود. در حال حاضر برخی از دستگاه‌های دولتی سیاستگذاریهای خوبی می‌کنند ولی اثربخشی کافی را ندارند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات حوزه زنان سرپرست خانوار نبود دسته بندی در زمینه معضلات آنهاست چرا که این زنان مشکلات متنوع و متعددی دارند، به عنوان نمونه یکی استطاعت پرداخت اجازه منزل را ندارد ولی فرد دیگری بیسواد است و باید مشکلات هر کدام از این زنان دسته بندی شود. از سوی دیگر برخی از معضلات آنها ساده و برخی دیگر پیچیده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار را به دو دسته دائم و موقت تقسیم بندی کرده‌ایم اظهار کرد: در دسته دائم، زنانی که بر اثر طلاق یا فوت همسر سرپرست خانوار شده‌اند قرار دارند اما دسته موقت شامل زنانی می‌شود که شوهراشان زندانی یا بیمار است.

وی تاکید کرد:‌ لازم است با کمک وزارت کشورو شهرداری تهران به گونه‌ای عمل کنیم که زنان از زمان تبدیل شدن به سرپرست خانوار و شروع مشکلاتشان تحت پوشش قرار می‌گیرند این در حالی است که برخی از آنان زمانی برای دریافت خدمات مراجعه می‌کنند که مشکلاتشان پیچیده شده است. علاوه بر آن باید قادر باشیم که بین دستگاه‌های مسئول به فراخور مشکلات زنان سرپرست خانوار تقسیم کار کنیم.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام (ره) با اشاره به ضرورت مدیریت کاهش زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: در حال حاضر 79 درصد از آنان به علت فوت همسر، سه درصد آنان به علت زندانی شدن شوهر و شش درصد به علت طلاق سرپرست خانوار شده‌اند در این شرایط مدیریت فوت و طلاق تا حدودی امکانپذیر است چرا که بسیاری از شوهران به دلیل ابتلا به بیماریهایی مانند سکته از دنیا رفته‌اند.

وی افزود: تعدادی از زنان سرپرست خانوار مطلقه در حال حاضر از طلاق خود پشیمان هستند و ما می‌توانیم از سرعت ازدیاد زنان مطلقه بکاهیم چرا که ازدواج‌های احساسی در سن پایین و با تفاوت فرهنگی و اقتصادی زیاد از دلایل طلاق هستند.

ذوالفقاری با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی زنان سرپرست خانوار فقدان آتیه است اظهار کرد:‌ در حال حاضر 350 هزار نفر از آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و 140 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه صندوق روستایی قرار دارند. آنان در 50 سالگی به یک دستمزد ثابت دست پیدا می‌کنند. ‌توسعه بیمه زنان سرپرست خانوار یکی از اهداف کمیته امداد امام (ره) است.

وی تاکید کرد:‌ توسعه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی از برنامه‌های ماست و تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار در حال حاضر امکان تحصیل دارند.

ذوالفقاری با بیان اینکه بیش از 60 درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) در سن سالمندی قرار دارند اظهار کرد: آنان برای توسعه بسته معیشتی خود تقاضا دارند تا بتوانند با حقوق خود زندگی‌شان را سپری کنند. 40 هزار نفر از مددجویان کمیته امداد در سن سالمندی قرار دارند که برخی از آنان زنان سرپرست خانوار هستند. آنان با مشکلاتی از جمله احساس تنهایی و فقدان مسکن مناسب روبرو هستند.

وی تصریح کرد: یکی از اشکال فقر این است که قدرت دفاع از خود را از فرد می‌گیرد، بنابراین برخی از زنان سرپرست خانوار نیازمند مشاوره حقوقی هستند. از سوی دیگر به تدریج فقر در کمیته امداد امام (ره) در حال زنانه شدن است و زنان سرپرست خانوار جوان تقاضای اشتغال، کاریابی، آموزش هستند.

وی تاکید کرد: لازم است مشکلات زنان سرپرست خانوار را غیر محافظه کارانه ببینیم. یکی از مشکلات آنان که کمتر نهادی به سراغ آن رفته است ازدواج زنان سرپرست خانوار است. دسته‌ای از زنان سرپرست خانوار ازدواج را در مسیر توانمندسازی خود می‌بینند بنابراین تلاش کرده‌آیم در این زمینه در کمیته امداد گامهایی برداریم. به گونه‌ای که 3500 زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد ازدواج کرده‌اند البته آنان مشکلات زیادی را در این راه داشتند و ما تلاش کرده‌ایم با اندیشیدن راهکارهایی در جهت ازدواج پایدار آنان و مورد سوء استفاده قرار نگرفتن عمل کنیم.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام (ره) با بیان اینکه دو میلیون از مددجویان کمیته امداد در مناطق محروم ساکن هستند اظهار کرد: یکی از بحث‌های ما چگونگی کمک رساندن به این مناطق است.

ذوالفقاری در پایان با اشاره به دختران هرگز ازدواج نکرده گفت:‌ در برخی از مناطق روستایی تعداد این دختران کم نیست، بنابراین باید راهکارهایی اندیشید تا آنها نیز بتوانند بر مشکلات خود فائق آیند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار