بازدید 3008

امنیت شغلی زنان با فرزندآوری تضمین می‌شود

کد خبر: ۴۲۶۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳ 17 August 2014
رئیس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان با اشاره به 56 بندی که در راستای سیاست‌های جمعیتی است گفت: اشتغال نیمه وقت، ‌دورکاری، اشتغال منعطف، پروژه‌ای، تله‌ورکینگ و امنیت شغلی برای زنانی که اقدام به فرزندآوری کنند در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس، کبری خزعلی با اشاره به 56 بندی که در راستای سیاست‌های جمعیتی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است اظهار داشت: این 56 بند مشوق خوبی است که نیاز امروز نسل جوان را که در بهترین سن باروری قرار دارد برآورده می‌کند. این سیاست دوره‌های تحصیلی و اشتغال جوانان را که ممکن است مانع فرزند آوری آنها شود تضمین کرده است.

وی افزود: اگر دانشجویی در این دوران تصمیم به فرزندآوری بگیرد، 2 سال مرخصی تحصیلی بدون احتساب سنوات برای او در نظر گرفته می‌شود، همچنین در کنار آن مهد کودک نیز در مراکز آموزشی قرار می‌گیرد تا فرزندان در کنار مادر خود باشند.

وی ادامه داد: خوابگاه‌های دانشجویی برای دانشجویانی که فرزند دارند در اولویت بالاتر و آنهایی که ازدواج می کنند در اولویت بعدی قرار می‌گیرد، بنابر این دانشجویان متأهل در اولویت و دانشجویانی که دارای فرزند هستند در اولویت بالاتری قرار می‌گیرند.

رئیس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان گفت: کمک هزینه‌های ازدواج و فرزند‌آوری شامل حال کسانی می‌شود که به این امر مهم خواهند پرداخت همچنین در موقع اشتغال اولویت با آنها است و موقع استخدام به ازای هر فرزند، سه سال می‌توانند تأخیر ورود داشته باشند یعنی مادری که سه فرزند دارد می‌تواند 9 سال تأخیر در شروع یا ادامه اشتغال داشته باشد بنابراین مادران نگران نباشند که با فرزند آوردن از رسیدن به کار و استخدام محروم می‌شوند.

وی با اشاره به کمک هزینه تربیت فرزند و عائله‌مندی اظهار داشت: دادن زمین، امکانات، بودجه‌هایی برای ازدواج، فرزند‌آوری، کم کردن دوره سربازی و انجام خدمت در محلی که نزدیک خانواده است جزو امکاناتی است که به این افراد اختصاص می‌یابد بنابراین پسری که مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا دارد به دلیل ازدواج و فرزند‌آوری دوران خدمتش کم می‌شود و در مکانی نزدیک به خانواده‌اش خدمت خواهد کرد.

وی ادامه داد: زمین برای خانواده‌های چند نسلی در نظر گرفته می‌شود و والدین پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در کنار جوان‌ها قرار می‌گیرند تا آنها به راحتی به اشتغال و درس خود بپردازند و فرزندان خود را در کنار خانواده‌اشان نگه دارند تا آداب و رسوم و سنت‌ها را بیاموزند. نمونه خانواده‌های چند نسلی در سوئد با موفقیت همراه بوده است.

وی افزود: در اجرای طرح 2 موضوع مطرح است؛ موضوع اول این است که این سیاست‌ها حتماً لازم است در مجلس تصویب شود و موضوع دیگر به اجرای آن توسط دولت مربوط می‌شود. اجرای این سیاست‌ها در دولت تا سال 95 با امضای 16 وزیر و رئیس نهاد به تصویب رسیده است، اما این بودجه باید برای قرار گرفتن در برنامه سالانه به مجلس برود.

رئیس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان گفت:‌ مجلس باید در این زمینه قانونگذاری کند و اخیراً نمایندگان بسته 5 ماده‌ای مختصری هفته گذشته در این زمینه تصویب کرده است.

وی با تأکید بر لازم‌الاجرا بودن سیاست‌های جمعیتی توسط دستگاههای مربوط اظهار داشت: سیاست‌های جمعیتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا بود و باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

خزعلی گفت: در این 56 ماده اشتغال نیمه وقت،‌دورکاری، اشتغال منعطف، پروژه‌ای، تله‌ورکینگ و امنیت شغلی برای زنان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مادرانی که قصد ادامه تحصیل دارند و بعد از آن می‌خواهند عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شوند چنانچه اقدام به فرزند‌آوری کنند برای هر فرزند سه سال معادل سنوات برای آنها محسوب می‌شود و آنها می‌توانند با خیال آسوده به تربیت فرزند بپردازند.

 

خزعلی گفت: نمونه این کار در سوئد انجام شد و چنانچه خانمی 30 ماه یکبار فرزند‌آوری داشته باشد به تعداد فرزندان خود 3 سال حقوق می‌گیرد بدون آنکه یک روز هم سر کار برود و این مدت جزو سنوات او محسوب می‌شود.

رئیس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان درباره زنان خانه‌دار گفت: در این 56 ماده تمهیداتی در نظر گرفته شده است که مطابق آن زنان خانه‌دار مانند کارمند هستند و برای آنها بازنشستگی در نظر گرفته می‌شود زیرا بزرگترین کار را که پرورش نیروی انسانی خلاق و مومن است به عهده گرفته‌اند بنابراین کار خانه‌داری شغل محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به پیشنهاد خبرنگار فارس برای پرداخت بیمه بیکاری زنان شاغل از 2 به 3 سال که گاهی به دلیل تربیت فرزند و مشکلات همزمان فرزند‌آوری و اشتغال انجام می‌شود خاطر نشان کرد: این پیشنهاد خوبی است که حتماً آن را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهم کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار