بازدید 4015

30 درصد افراد به نوعی کبد چرب دارند

کد خبر: ۴۲۶۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸ 17 August 2014
یک متخصص بیماریهای داخلی با اشاره به شیوع 30 درصدی کبد چرب بین افراد جامعه، گفت: کبد چرب با کنترل و رعایت شیوه های صحیح تغذیه بهبود می یابد.

به گزارش ایسنا، دکتر قباد سلیمی با بیان تعریفی از کبد چرب اظهار کرد: افزایش رسوب چربی در کبد چنانچه از حد طبیعی بگذرد کبد چرب نامیده می شود که در مراحل اولیه فقط در حد رسوب چربی می ماند، اما به مرور زمان با التهاب سلولهای کبد و آسیب پیش رونده این سلولها همراه است.

به گفته این پزشک متخصص این روند طی یکی دو روز صورت نمی گیرد و ممکن است چندین سال به طول بیانجامد.

وی با بیان اینکه کبد چرب ممکن است در هر فردی اتفاق بیفتد، یادآوری کرد: برخی عوامل مساعد کننده چرب شدن کبد هستند که چاقی، اضافه وزن، سابقه ابتلا به دیابت، افزایش چربی خون و تا حدودی ژنتیک از جمله این موارد است.

این متخصص بیماریهای داخلی سیستم تغذیه افراد را مهمترین عامل در بروز کبد چرب دانست و یادآوری کرد: در جوامع پیشرفته که افراد خصوصا افراد در سن رشد تغذیه مناسبی ندارند، شاهد افزایش آمار چرب شدن کبد هستیم.

سلیمی اظهار کرد: بر اساس آمار بیش از 30 درصد افراد به نوعی با رسوب چربی در کبد مواجه هستند.

وی در خصوص علائم چرب شدن کبد نیز تصریح کرد: چرب شدن کبد معمولا علامت خاصی ندارد، اما به ندرت با احساس سنگینی در سمت راست و بالای شکم و یا دردهای مبهم در این ناحیه همراه است.

وی با تاکید بر اینکه افراد چاق به هیچ وجه نباید ناگهانی وزن خود را پایین بیاورند، کاهش وزن ناگهانی را نیز ازدیگر دلایل بروز کبد چرب دانست که باعث می شود چربی از دیگر بافتهای بدن وارد کبد شود.

این پزشک متخصص اشاره ای نیز به شیوه های تشخیص کبد چرب داشت و افزود: سونوگرافی یکی از دقیق ترین راه های تشخیص کبد چرب است و از طریق این روش قادریم میزان رسوب و درجه آن را گزارش کنیم.

سلیمی آزمایش آنزیم های کبد را نیز از دیگر راه های تشخیص کبد چرب دانست و یادآوری کرد: افرادی که به چاقی و دیابت نوع 2مبتلا هستند در معرض خطر کبد چرب قرار دارند و باید چند وقت یکبار آزمایشات را انجام دهند تا از پیش روی بیماری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه کبد چرب یک پروسه پیش رونده دارد، افزود: کبد چرب در نهایت با پدیده التهاب همراه خواهد بود.

به گفته این پزشک، چنانچه کبد چرب درمان وکنترل نشود یکی از اصلی ترین عوامل سیروز غیر الکلی است.

سلیمی در خصوص راهکارهایی که می تواند از بروز کبد چرب و یا روند پیشرفت آن جلوگیری کند، گفت: رژیم غذایی مناسب، مهار و کنترل دیابت و فعالیت بدنی از جمله این راهکارهاست.

سلیمی گفت: همه این عوامل می تواند از پیشرفت کبد چرب جلوگیری کند و حتی مصرف دارو نیز در برخی موارد مفید است.

این متخصص بیماری های داخلی با بیان اینکه کبد چرب می تواند خوب شود، افزود: فرد باید صبوری کند و یک دوره درمان طولانی با رژیم تغذیه ای، فعالیت بدنی و مصرف دارو را حتی تا چند سال رعایت کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار