بازدید 192438
چگونه آثار باستانی ایران به فروش می‌روند؟

حق جویندگان گنج‌ را بدهیم و تاریخمان را حفظ کنیم

در کشورهای اروپایی نیز با دست گذاشتن ‌روی گنجی که شخصی کشفش کرده، عملاً ‌توقیف اموال نمی‌کنند، بلکه اگر ارزش ملی داشته باشد، به بهایی بالا خریداری می‌کنند و مانع از خروجش از کشور با این سازوکار می‌شوند و یا در صورتی که ارزش تاریخی منحصر‌بفردِ ملی نداشته باشد، حتی از عرضه‌اش در سطح بین‌الملل نیز جلوگیری نمی‌کنند و تنها تأکید دارند که محل کشف و ریشه تاریخی اثر دقیقاً ثبت شود.
کد خبر: ۴۲۵۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱ 12 August 2014
گنج‌های باستانی در شرایطی عرضه می‌شوند و ‌غیرقانونی به فروش می‌رسند و ‌پس از چندین دست واسطه‌گری با مجموعه‌های خصوصی داخلی افزوده می‌شوند یا دربیشتر اوقات به خارج از کشور‌ها قاچاق شده و از دیدگان مردم ایران به دور می‌مانند که راهکار کاهش چشمگیر این قاچاق اشیای عتیقه پیش روست؛ اما اراده‌ای برای تبدیل این راه حل به قانونی جامع و اجرای این قانون پیش رو دیده نمی‌شود.

به گزارش «تابناک»، حفاری غیرقانونی و کشف اشیای عتیقه که «تابناک» روز گذشته در گزارشی به آن پرداخت، رویداد تازه‌ای نیست؛ اما لزوماً همه این گنج‌ها در پی حفاری‌های غیرقانونی به دست نمی‌آید و بسیاری در حین حفاری برای چاه یا دیگر فعالیت‌های اینچنینی در زمینشان با گنجینه‌های ارزشمندی روبه‌رو می‌شوند که ارزش بسیار‌ بالایی دارند، ولی به واسطه نوع برخورد نهادهای متولی با ایشان و اینکه عملاً در خوشبینانه‌ترین حالت رقم بسیار اندکی دست ایشان را می‌گیرد، ترجیح می‌دهند، راه جوینده‌های غیرقانونی میراث باستانی را در پیش بگیرند.

فروش ارزان قیمت آثار تاریخی ایران در کشورهای اروپایی یکی از تبعات عدم وجود قوانین مسنجم برای حمایت از یابندگان گنج در بناهایشان است. در واقع اگر گنجی در زمین یا خانه تان به صورت اتفاقی یا برنامه ریزی شده بیابید، ممکن است همچون مجرم با شما برخورد شود و یا به هیچ از شما خریده شود و در نهایت نیز با برچسب حمایت از میراث فرهنگی همراه شود.

بسیاری از یابندگان گنج، آثاری که یافته‌اند را با یک یا چند قطعه زمین و ملک مرغوب در پایتخت معاوضه می‌کنند که ارزش این معامله با توجه به حجم آثار یافته شده از چند صدمیلیون تا ند میلیارد در نوسان است اما برخی نیز گنج شان را به دلال‌هایی می سپارند که این آثار را به خارج از کشور قاچاق کرده و بعضاً فروش میلیون دلاری برای این آثار در نظر می‌گیرند.

این گستره وسیع پنهان کاری در قبال یافته های تاریخی توسط مردم در درجه نخست به قانون باز‌می‌گردد که هیچ نسبتی با قوانین میراث فرهنگی در بسیاری از کشورهای پیشرفته ندارد و به گونه‌ای این اموال را جنبه ملی بخشیده و یابنده را بدون کمترین حقوق دانسته که عملاً اگر یابنده حاضر نباشد از حق قانونی و شرعی‌اش در قبال میراث فرهنگی بگذرد و آثار کشف شده را به سازمان میراث فرهنگی تحویل ندهد، می‌تواند متناسب با ارزش آثار کشف شده از یک دستاورد مالی چشمگیر تا ثروتی افسانه‌ای را از آن خویش سازد که البته همه این‌ها مدیون قانون یکسویه‌نگر است.

در ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی ـ فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود‌».

در تبصره یک این ماده نیز تأکید شده است: «هر کس اموال تاریخی ـ فرهنگی موضوع این ماده را حسب تصادف به دست آورد و طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به تحویل آن اقدام ننماید به ضبط اموال مکشوفه محکوم می‌گردد‌».

این در حالی است که در اسلام گنج، حقی مشروع‌ برای رسمیت شناخته شده و اتفاقاً از مواردی است که درباره پرداخت خمسش میان علما اجماع نیز وجود دارد.

شیخ طوسی در کتاب خلاف در اواخر کتاب زکات می‌گوید: واژه رکاز که در روایات مطرح، ‌مراد‌‌ همان گنج است که دفن شده و مخفی است که در صورت پیدا شدن بدون هیچ خلافی باید خمس آن پرداخت شود. البته شیعه معتقد است اگر ارزش گنج به حدّ نصاب رسید، خمس واجب است امّا شافعی در کم و زیادش خمس را واجب می‌‌دانسته. ابو‌حنیفه و مالک نیز همین رأی را دارند‌ [۱].

ظاهر کلام شیخ طوسی این است که در اثبات وجوب خمس گنج به اجماع استدلال کرده ‌و اینکه قدر متیقن بر رعایت نصاب نیز اجماعی است؛ گرچه در میزان آن اختلافی باشد. صاحب حدائق می‌‌گوید: بین اصحاب اختلافی نیست در وجوب خمس در گنج‌ [۲].

علاوه بر اجماعی که توسط فقهای گذشته ادّعا شده، به غیر از آیه غنیمت که شامل اینجا قطعاً خواهد بود، روایات زیادی داریم که خمس را در گنج واجب می‌داند. از آن روایات صحیحه حلبی است که از امام صادق (ع) دربارۀ گنج پرسید که حقش چیست؟ حضرت فرمود خمس آن باید پرداخت شود. [۳] و نیز صحیحه بزنطی از امام رضا (ع) است: «قال سألته عمّا یجب فیه الخمس من الکنز؟ فقال ما یجب الزکاة فی مثله فقیه الخمس» [۴]

سوّم خبری است که در وصیت پیامبر (ص) برای علی (ع) آمده: «یا علی إنّ عبد المطلب سنّ فی الجاهلیّة خمس سنن، أجرا‌ها الله له فی الاسلام (الی ان قال) و وجد کنزاً فأخرج منه الخمس و تصدّق به فأنزل الله: (و اعلوا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه)».

و روایات زیاد دیگری که بر وجوب خمس در گنج دلالت دارند، لکن در برخی روایات جملاتی آمده که انسان را به شک می‌اندازد و مخالف روایات سابق به نظر می‌‌رسد مانند روایت هارون بن خارجه از امام صادق (ع) در مالی که به عنوان گنج پیدا می‌‌شود، آیا زکات دارد؟ قال: لا. قلت و ان کثر؟ قال وان کثر. فاعدت‌ها علیه ثلاث مرات.

مضاف برروایات مهم‌ترین دلیل‌‌ همان آیه غنیمت است بر وجوب خمس گنج چون شمول آیه بروجوب خمس گنج اولاست بر شمولش بروجوب خمس ارباح مکاسب چون در بعضی عبارات علمای لغت بود که غنیمت به مالی که به انسان می‌­رسد بی‌مشفت گفته می‌­شود و این معنا قطعاً شامل گنج است.

از منابع اهل سنت هم روایاتی داریم که خمس را در گنج واجب می‌داند؛ مانند روایتی که در سنن بیهقی از قول ابی هریره نقل شده که می‌گفت: أن انس بن مالک أخبره. قال: قدمنا مع رسول الله (ص) فدخل صاحب لناخربة یقضی فی‌ها حاجته فذهب لیتناول منها لبنة فانهارت علیه تبراً فأخذ‌ها فأتی بها النبی (ص) فقال زن‌ها فوزن‌ها فاذا هی مأتی درهم. فقال رسول الله (ص) هذا رکاز و فیه الخمس [۵]‌.

بیشتر فقهای عصر حاضر قائل‌اند ‌آنچه از منابع شرعی به دست می‌آید، این است که گنج با شروطی که مفصّل ذکر شد، برای یابندۀ آن است و حکومت صرفاً حق دارد خمس آن را بگیرد تا در مصارف آن خرج کند؛ البته اگر حکومت اسلامی باشد، نه چیزی بیش از این؛ بنابراین، دلیلی بر توقیف ‌گنج یافته شدۀ مردم توسط حکومت‌ها وجود ندارد و چنین کاری غصب است و حرام است که بیشتر از خمس گنج را از مردم مطالبه کنند، مگر با چند توجیه این حکم را جور دیگری بدانیم؛

الف) بگوییم گنج‌ها مانند معادن از انفال و اموال عمومی است که امرش به دست حکومت است و آنچه تاکنون از جواز تملک گنج در روایات بوده از باب اجازۀ عامه از جانب اولیای دین بوده که اکنون با تشکیل حکومت اسلامی حاکم می‌‌تواند این اجازۀ عمومی را سلب کند.

اشکال این دلیل این است که انفال در شرع اسلام معلوم و مشخص است و گنج از آن‌ها نیست و دلیل و روایتی وارد نشده که گنج را داخل در انفال بداند با اینکه در مقام بیان بوده‌اند و سیرۀ عقلائیه متصله نیز بر جواز تملک گنج است، نه اینکه آن را از اموال بیت المال دانسته باشد.

ب) دومین توجیه این است که گفته شده گنج‌ها از اشیای مهم قدیمی‌اند که ارتباط دارند با حیاة و تمدن یک ملّت و باقی ماندن آن اشیاء نزد حکومت و منتقل نشدن آن‌ها از بلاد هر ملّت جهت حفظ تاریخچه و تمدن آن ملّت بسیار حیاتی است و امروزه دیگر گنج‌ها صرفا ارزش مالی ندارند مثل گذشته بلکه ارزش معنوی و حیثیتی دارند. حتی اگر بگوییم نزد افراد بماند نه حکومت چون در مظنّه خروج از حکومت است و خروجش بر عموم مسلمین خسارت است و شارع به خسارت مسلمین راضی نیست می‌‌تواند دلیل قوی دیگری بر مسأله باشد.

پاسخ این است اگر این دلیل دلیل ظنّی استحسانی نباشد خوب است امّا منافاتی ندارد که حکومت تمام ثمن و ارزش گنج را به واجد بدهد و آن گنج را به خاطر حفظ مصالح مسلمین نگهداری کند.

ج) اموال مدفونه همگی برای دوران کفار نیستند که بشود به صرف پیدا کردن مالک شد بلکه از قبیل مجهول المالک است که امرش به ید حاکم شرعی است که می‌‌تواند آن را بگیرد و بهای آن را صدقه دهد یا در جهت مصلحت عامة مصرف کند.

پاسخ این است، ‌چنان که عرض شد این خروج از محل کلام است و بیان شد لقطه و مجهول المالک شامل اموال بسیار قدیمی دفن شده در زمین‌‌ها و خرابه‌‌ها نیست.

با چنین تفاسیری آنچه به عنوان قانون به نگارش درآمده، حداقل نسبتی به قوانین اسلامی در قبال یافتن گنج ندارد و در کشورهای اروپایی نیز با دست گذاشتن بر روی گنجی که شخصی کشفش کرده، عملاً اقدام به توقیف اموال نمی‌کنند، بلکه اگر ارزش ملی داشته باشد به قیمتی بالا خریداری می‌کنند و مانع از خروجش از کشور با این سازوکار می‌شوند و یا در صورتی که ارزش تاریخی منحصر به فردِ ملی نداشته باشد، حتی از عرضه‌اش در سطح بین‌الملل نیز جلوگیری نمی‌کنند و تنها تأکید می‌نمایند که محل کشف و ریشه تاریخی اثر دقیقاً ثبت شود.

با این حال، ضعف و اشتباه آشکار قانونی که اتفاقاً خلاف قواعد اسلامی پیرامون مبحث گنج نیز می‌باشد، تنها دلیل وقوع چنین وضعیتی نیست و متاسفانه مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ گاه در پی روزآمد کردن این قوانین نبوده‌اند و عملاً این قوانین که کارآمدی شان را از دست داده اند را مورد تاکید قرار می‌دهند که حاصل از دست رفتن بخشی از میراث تاریخی این مرز و بوم است؛ میراثی که در فضایی شفاف قابل عرضه بود و در آن صورت امکان خریدشان توسط این سازمان و موزه‌ها و یا کلکسیونرهای خصوصی با هدف حفظ در ایران وجود داشت.


۱. الخلاف ج ۲ کتاب الزکات ص ۱۲۱.
۲. حدائق الناظره ج ۱۲ ص ۳۳۲.
۳. وسائل الشیعه ج ۶ باب ۵ حدیث ۱.
۴.‌‌ همان ح ۲.
۵. سنن بیهقی ج ۴ ص ۱۵۵.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱۷۱
انتشار یافته: ۵۲
ما وقتی نفتمان تمام شود و یا جایگزینی برای نفت پیدا شود فقیر ترین مردن دنیا خواهیم شد چون صنعت گردشگری نداریم و آن روز خواهیم فهمید که یک تکه آهن پاره باستانی هم میتواند شکم هزاران خانواده را سیر کند اگر توریست خارجی بیاید. امیدوارم زیاد دیر نشود.
پاسخ ها
م
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
با توجه به متن احتمالا رئیس موزه هم اگر چیزی پیدا کنه اول باید به منافع خودش فکر کنه. پول توریست که تو جیب اون نمیره . میره واسه بیت المال.
کلکسیونری هست که کلی پول می ده برای سکه های قدیمی و ساکن آمریکا هم هست. سکه ها رو مثل پول خرد از ایران برده بیرون.
پاسخ ها
شکارچی مارمولک
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
شما باهاش ارتباط داری؟ من یه شیر طلایی عتیقه از کوه پیدا کردم فک کنم بالای هزا سال قدمت داره می خوام ببینم حدود قیمت چنده؟ چه جوری آبش کنم تا پول خوبی گیرم بیاد؟! دستت درد نکنه اگر جواب بدی
sina
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
کار خوبی می کنه
حداقل داره حفظشون می کنه
در ایران سالهاست که هر که کشف کند جانش در خطر است
مجبور است به یکصدم قیمت بفروشد
ولی اینهمه کشفیات به کجا میرود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
به جایی مثل موزه بریتانیا!!!
با یک جستجوی ساده در سایت این موزه میبینید که برای دیدن عکس آثار باستانی ایران در این موزه بدلیل حق کپی رایت!! محدودیت وجود دارد!!!
حتی برای دیدن عکس
اگر کلکسیونرهای ایران را شناسنامه دارکنند و با هر وسیله قانونی متعد شوند تنها برای کلکسیون آثار باستانی را جمع آوری کنند دست دلالان این آثار هم کوتاه و درخود ایران این آثار حفظ میشود.ولی افسوس که تمام آثار مارا زینت موزه های خارجی است وآنهم به قیمتی بسیار ناچیز
گردشگرای خارجی زیاد به ایران نمیاد پس خرید آثار باستانی حتی تاثیر منفی هم برامون داره!یه چیزی رو کلی پول میدیم و هیچکس نمیگیره!اما اگه سپردن این کار به بخش خصوصی همراه با تسهیل ورود گردشگران خارجی باشه اونوقت هست که میشه اینکارو کرد...
هیچ حقی برای شما وجود نداره.
گنج خودمه. خودمم میدونم باهاش چیکار کنم.
بسی گنج بردم در این سال سی ...
نظر نمیدم چون چاپ نمیشه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
چاپ:!!:|
موافقم. اتفاقا شغل هم برای این افراد درست می شه تا گنجینه های ایران را کشف کنند. میراث فرهنگی می تونه اجازه اکتشاف بده.
تا کنون بارها در این سایت شما اظهار نظرهای کارشناسانه انجام داد ام. باعث تاسف است که گزینشی عمل می نمائید
از این جهت متاسفم که سایت شما موضوعات بسیار غیر کارشناسانه را از نظرز علمی مطرح می نماید که باعث تاسف است. این تفکر مربوط به یک قرن پیش است. واقعا با طرح مسایل عوامگرایانه ای چون این دنبال چه هستید!!1
حالا تو اروپا کجا گنج بوده؟؟ این حرفهای احساسی را نزن تابی!
همین کم بود از فردا همه بیل و کلنگ بدست تمام آثار باستانی را خراب می کنند

کاوش یک هنر است. باید با کمترین تخریب آثار تاریخی را بدست آورد.
این کار باستان شناس است نه مردم عادی!!!!!!!!!!
پاسخ ها
شایان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
بعضی وقتا اتفاقی پیدا میشه مثلا موقع ساخت خونه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
کاووش در مناطق تحت کاووش و نظارت میراث فرهنگی ممنوع ولی اگه در یک روستای قدیمی ته چاهی گنجی پیدا شد چه؟ اگه به طرف پول قانونی ندهند میره به طلا فروش آشنا به قیمت مفت میده تا طرف آبش کنه و خرد خرد تو بازا بفروشه. اگه خبر نداری از طلافروش آشنا بخصوص تو شهرستونا بپرس
این قانونی که بخشی از اون را خواندید در ظاهر به نفع اشیای تاریخی و فرهنگی است ولی در حقیقت به ضرر آن . این قانون به ما می گوید اگر گنجی پیدا کردی مال تو نیست ، جرم هم مرتکب شده ای به خارج از ایران ببیر که پول خوبی برایش می دهند.
ای کاش کلکسونر ها به طور رسمی در ایران فعالیت می کردند این طور هم اشیای تایخی و فرهنگی ما در کشور وجود داشت و از مرز ها خارج نمی شد. هم دولت نیاز نبود بابت این کالا ها هزینه زیادی بدهد و هم یک عده پول دار با علاقه به خرید و نگهداری این اشیا می پرداختند.
من شنیدم اوناییکه سکه طلا پیدا میکنند ذوبش میکنند تا فقط پول طلاشو بگیرن
سال 81 در عمق 12متری داخل چاه حیاط منزلم به تعدادی اطاق و فضای خالی برخوردم 8سال بر روی آن کار کردم تبلیغ کردم و سرمایه ام را در زمینه گردشگری هزینه کردم در حالی است که شهرداری و دیگر ارگان ها هم مساعدت می کردند تا اینکه جهانی شد و مورد توجه همه مردم منبع درامد شد و و پرونده سازی ها شروع شد سرمایه و جوانی انم را برویش گذاشتم.چندین پرونده قضایی که 5سال عمرم را صرف تبرئه کردنش کردم نهایت وقتی شد توریستی و گردشگری حالا با زور و فشار از دستم خارج کردند عده ای نفوذی درامدش را به نفع خودشان مصادره می کنند.امسال ایام نوروز در عرض 2ماه بش از 120میلیون تومان درامدش بود.به خاطر این کشفی که کردم زندان رفتم.بازداشت شدم و مادر بیمارم راهی بیمارستان شد و دچار حمله قلبی شد و خانواده ام در شرایط بد روحی و روانی قرار گرفتند.همه شما حتما شهر زیر زمینی نوش آباد را باید شنیده باشید .به خاطرش مقاله نوشتم در اولین همایش معماری های دست کن در کرمان راه پیدا کرد.به خاطر این کشف به عنوان کار آفرین در برنامه زنده شبکه یک شرکت کردم و از سال 81تا سال 89 شبانه روزی وقتم را صرف همراهی و حضور در این مجموعه برای پذیرایی از گردشگران کردم که به قول دوستی می گفت اگر خانواده شهد نبودم تا الان باید هزار تا کفن پوسانده بودم.جالبه برای اینکه حق الکشفی به من تعلق نگیرد همانهایی که الان مجموعه در اختیارشان هست به راهنماها می گویند به گردشگران محل کشف و شخصی که پیدا کرده به دروغ کسی دیگر را معرفی کنند.حالا پیدا کن پرتغال فروش را.با تشکر حسین میرزاجانی نوش آبادی کاشف شهر زیر زمینی نوش آباد
مرد مومن اگه بخوان حق جویندگان رو بدن ملت با بیل و کلنگ به جان میراث ملی میفتن.
باز الان جویندگان حرفه ای و کار بلدند واشیا را سالم تر از خاک بیرون میارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
به نظر من این موضوع درستیه. در حقیقت، میراث فرهنگی باید به کسانی که محلهای باستانی کشف نشده را اطلاع می دهند پاداش متناسب با ارزش آن محل یا اشیا بدهد. مردم عادی نباید اقدام به حفاری نمایند چون حفاری برای اشیا و بناهای باستانی کاری تخصصی است.
البته من بعید می دانم دولت ما در این زمینه اقدام قابل توجهی نماید. سالهاست که از این داستان می گذرد. در چنین مواردی، وقتی هم می خواهند پاداش تعیین کنند، آنقدر خست به خرج می دهند که کسی استقبال نمی کند. دست و دلبازی مسئولین در جاهای دیگرست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
از دهها ساله که افتادن شما خبر نداری عزیز!
من خودم یک نفر رو می شناسم که بعد از اینکه یک اثر باستانی رو پیدا کرده و تحویل داده بود بهش گفتن پس بقیه اش کو ؟ و مشکلات زیادی واسش درست کردن!!!
با سلام مشكل اينجاست كه موزه داري بلد نيستيم تا از عتيقه پول دربياوريم وتوجيه اقتصادي داشته باشيم براي همين ميگزاريم صادر شود ولي اگر زماني توانستيم در هر شهر بزرگ لاقل 50تا موزه داشته باشيم انوقت قدر تاريخ را بهتر مي دانيم وگرنه كه لوح كوروش ندادند كه ندادند
حق جویندگان گنج‌ را بدهیم و تاریخ‌مان را حفظ کنیم
خوب دولت ما که عرضه نداره اینا رو کشف کنه حداقل بیان به قیمت خوب بخرن و اینقدر شاهد خروج قاچاقی اشیا ارزشمند تاریخمان نباشیم 30 سال داریم گزارشهای تکراری میشنویه فلان اشیا بوسیله قاچاقچیان از کشور خارج شده و سر از فلان کشور در آورده ! اونهائی که داره کشف میشه یک صدم اون چیزائی که خارج میشه نیست خدا خیرتان بده اگه دلسوز این چیزا هستید یه فکر اساسی بکنید !
چه نوشتار خوبی و به چه کار خوبی کردید که این تناقض بزرگ در قانون رو که خلاف صریح قانون اسلام هست را رو کردین.
چند روزه فکر میکنم چرا هر کاری اروپائیها می کنند درست است ؟ در امور دنیوی واقعاً چرا اینقدر ما از اروپا عقبیم ؟ خوش به حال شهرونداشون
ایشالا همش بره خارج و موزه های خوب اونجا جاش امنه. ایران اگه راس میگه تخت جمشید و.... رو حفظ کنه.
باسلام
موضوعی که مطرح شد واقعا جای بحث دارد متاسفانه آنچه که در حال حاضر در بعضی از قوانین باآن مواجه هستیم عدم انطباق یک قانون باشرع ویا احکام شرعی با قانون است عقل وشرع حکم میکند که کسی که مالی را در ملک شخصی اش بصورت گنج کشف کند مالک آن باشد ولی قانون این اجازه را نمیدهد از طرفی علما ومراجع تقلید دریافت جریمه دیرکرد را حرام میدانند ولی بانکها همچنان جریمه دیرکرد میگیرند ودادگاه هم اگر کسی مراجعه نماید واعلام کند که طبق حکم مرجع تقلید جریمه دیرکرد حرام است طرف بانک را میگیرد تا طرف شخص.
آنچه که به جایی نميرسد فریاد است تابناک هم که سابقه نداره تا بحال پیامای من درج کنه
خیلی عالی بود و عمقی به این مساله پرداخت. امیدوارم مسئولین توجه کنند و راه حل مناسبی پیدا کنند.
آثار باستانی آثار دوران غیراسلامی هستند پس همان بهتر که محو ونابود شوند اینها مظاهر شرک وبت پرستی هستند.ما کارهای مهم تری هم داریم ...
پاسخ ها
محمد جعفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
هیچ بسیجی چنین نظری ندارد، این فرد فقط خواسته اسم بسیج را خراب کند، تعجب از تابناک که چاپ کرده.
چند سال پیش مستندی دیدم که در انگلستان افراد با دستگاهها، کف رودخانه کوه و امثالهم را کند وکاو می کنند و در پایان هر هفته در یک سالن نتیجه جستجویشان را به معرض دید یکدیگر قرار می دهند و در باره قدمت آن بحث میکنند و در پایان با دریافت پول مناسب در اختیار دولت قرار می دهند. و کاملا قانونی و حمایت شده می باشد. اما به علت قانون عجیب ما، اگر شخصی چند سکه باستانی پیدا کند و حتی خودش داوطلبانه به سازمان مربوطه گزارش دهد ، برای کشف بقیه آن سکه ها!!! زیر فشار قرار می دهند.
حفاری خارج از قانون میراث فرهنگی جرم است چرا که کاوشگران به قصد یافتن آثار ارزشمند مثلاً اشیاءساخته شده از طلا و نقره هستند و همین امر باعث دسبرد به بسیاری از تپه ها و اماکن تاریخی شده است و اطلاعات تاریخی از این ملک هفت هزار ساله از بین رفته است.چرا که در کاوش های باستان شناسی همه مواد کشف شده مانند یک تکه سفال و یا حتی یک تکه استخوان ،مهم و ارزشمند هستند. پس بیاید به عنوان یک ایرانی غیرتمند از این آثار حفاظت کنیم . فردا و پس فرداهای پیش رو فقط محیط زیست،حیاط وحش و میراث فرهنگی برایمان می ماند و شک نکنید که بدون این مقوله ها،جزء فقیرترین کشورها خواهیم شد. پس میراث فرهنگی یعنی اصالت،هویت و فرهنگ.در حفظ آن بکوشیم.
بهترین کار همین است. با در نظر گرفتن بودجه در ردیف سالانه بسیاری سکه های طلای عهد صفوی و تیموری که الان توسط برخی کارگاهها آب می شوند تا از آنها دستبند درست شود!!! به ملت برمیگردد. علاوه بر خروج از مرز کوزه های پر از سکه که در روستاها کشف می شوند همین سرنوشت را دارند. روستایی با تپه باستانی هر روز هدیه ای به اهالی می داد پرسیدم چرا میراث فرهنگی کاووش نمی کند گفتند اینجا را می شناسند ولی بودجه کاووش ندارند!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
با فروش بخشی از اشیای باستانی به دست آمده در حراجی های غرب می توان هزینه حفاری و حفظ میراث باستانی را تأمین کرد .
کاش فقط اموال و توقیف میکردن
پسر عموی من رفت ناشیانه کاوش کرد هیچ چیز پیدا نکرد 2 سال هم زندانش کردند.اما افرادی هستند که کاوش میکنند و می برند و می فروشند و زندان هم نمی روند
وقتي نفت در اختيار مردم ناتوان باشدبلاي جان ميشود نه حلال مشكلات.درآينده مي بينيم كه گنج واقعي تاريخ وتمدن وفرهنگ است
خیلی خیلی پیشنهاد خوبیه
ای کاش مسولین هم به اندازه ما و شما به فکر بودند
اگر این کار انجام میشد واقعا جلوی قاچاق آن گرفته میشد.یا به حداقل می رسید.گزارش خوبی بود و حرف تازه ای برای گفتن داشت کاش مسئولین رسیدگی می کردند وکاش چنین گزارش هایی از رسانه ملی هم پخش می شد.
حداقل بفرمایید اسم کشور ی که جهان سومی نیست ولی دارای آثار باستانی فوق العاده هست ؟ اگر تمام پول نفت را هم به جستجوگران آثار باستانی ایران بدهیم با ز نمی توانیم به هدفمان که حفظ آثار باستانی است برسیم
بسیار درست گفتید
قانون فعلی در مورد گنج با قوانین اسلام زاویه دارد.
در مورد معادن هم همینطور است که اگر معدنی در ملک کسی پیدا شد آنچه طبق قوانین اسلام بر عهد صاحب آن ملک است پرداخت خمس است.
قوانین فعلی در این موارد و بسیاری موارد دیگر متأثر از دیدگاههای کمنیستی و چپی است که در زمان پیروزی انقلاب ذهنیت انقلابیون را متأثر کرده بود
ما تنگ نظریهای خود را به پای اسلام نوشته ایم و نتیجه آن این قوانین عجیب و سرمایه هراسی شده است در حالی که خدا فرموده آن کس را که بخواهد بی حساب روزی می دهد ولی ما این مبانی را به کنار گذاشته ایم و آلوده به انواع بد گمانیها و سوء ظنها شده ایم و مسیر توسعه کشور را تبدیل به راهی بسیار صعب العبور کرده ایم.
خیلی ببخشیدا حق جویندگان را از جیب شما بدهیم. اونقدری که جویندگان می خواهند همچین هم کم نیستاااااااا. حسابش رو کردی یا از حساب و کتاب بی خبری؟
خروج آثار باستانی از ایران بهترین راه برای حفظ آنهاست مگر هم اکنون اثاری همچون مقبره کوروش و تخت جمشید گنج نامه همدان و و غیره به خوبی محافظت می شود حتی یک شیشیه کوچک برای جلوگیری از فرسایش بیشتر و یا یادگاری نوشتم مردم فهیم هم ندارند. وقتی به موزه لور فرانسه می روید اشک در چشمانتان جمع می شود و تازه می فهمید که چه تمدنی داشتید.
كيه كه به اين حرفاگوش بده، مسايل ديني براخيلي ها شده ورد زبون كمترين اهميتي بهش نميدن!!!!
ملیونها نفر از مردم ایران در خانه های خود قطعه ای از گنج ( سکه ـ طلا_ ظروف قدیمی _ مجسمه _ تیرو کمان _ سنگهای تراش خورده و.... دارند اما دنبال خارج نمودن آنها از کشور می باشند. باید قانون یافتن گنج عوض شود . در روستای ما پنهانی شبانه گنج حفاری می کنند .
گنجهای که دولت مصادره میکنه جی میشه؟
آفرین تابناک به مطلب خوبی اشاره کردی.روزانه هزاران سکه طلا در طلافرئشی های ایران قیچی و سپس ذوب میشه و به قیمت طلای خام فروخته میشه
باتشکر تابناک... به این مسئله هم کاش اشاره میشد. که اگرمیراث فر هنگی مثل کشورهای اروپایی گنج رامیخرید. وآن رابه ثبت می‌رساند... دیگه جای دزدی وچپاول برای بعضی ازنهادها وکله گنده ها نمیگذاشت برای دزدی این سرمایه ملی... ودلیل اینکه قانون به روز نمی‌شود هم همین است... باتشکر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها