بازدید 3067

نسبت دادن ناکارآمدی‌های اقتصادی به تحریم‌ها و آمریکا، تقلیل‌گرایی است

محمدحسین فرهنگی
کد خبر: ۴۲۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰ 10 August 2014
در حوزه‌های مختلف شاهد تبدیل توجیه ناکارآمدی‌ها به فرهنگ عمومی تقلیل‌گرایی هستیم، شناسایی سوژه و نسبت دادن ناکارآمدی‌های اقتصادی به تحریم‌ها و آمریکا، تقلیل‌گرایی است.

اگر رهبر معظم انقلاب کارشناسانه می‌گوید اقتصاد و فرهنگ در مدیریت جهادی، لازمه آن پرهیز از تقلیل‌گرایی است.

وزارت ورزش و جوانان به وزارت ورزش تبدیل شده و نهایتاً برای جوانان شده و مسائل گروه‌های مختلف سنی را پیگیری نمی‌کند. ورزش باید برای همگان باشد و این در حالی است که ورزش میان‌سالان مورد غفلت واقع شده است.

افزایش سن ازدواج، بالا بودن نرخ طلاق، بالا بودن سرباز جمعیتی و... از مشکلات و مسائل مهم در حوزه جوانان است.

بار تکلف در ایران 3.7 نفر است یعنی هر یک نفر 3.7 نفر را اداره می‌کند. این در حالی است که در شرایط مناسب بار تکلف 2.6 نفر بوده، بنابراین حدود 30 درصد جمعیت کشور جزو سرباران جمعیتی محسوب می‌شوند که این موضوع به خانواده‌ها فشار اقتصادی و فرهنگی وارد می‌کند.

در موضوعات اقتصادی، ناکارآمد شورای رقابت در نرخ‌گذاری حوزه‌های مختلف مانند خودرو کاملا  آشکار است که این موضوع باعث نابسامانی‌های اقتصادی و اختصاصی‌سازی می‌شود.

در کنار اقدامات ارزشمند دولت مانند کنترل نقدینگی و تثبیت نرخ ارز، شاهد بی‌توجهی بانک‌ها به موضوع افزایش سپرده قرض‌الحسنه هستیم که این موضوع باعث شده نقدینگی مردم به سمت بهره‌خواری هدایت شود و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و تهیه منابع مالی وام ازدواج، تولید و کارآفرینی با مشکل روبرو شود.

باید به موضوعاتی مانند رانت‌خواری، پولشویی در اقتصاد و انتصابات رسیدگی شود،  تهدید و تفکیک جنسیتی از مصادیق جنگ نرم است و دفاع از حقوق ملت باید محور و اصول قرار گیرد.در حوزه امنیت ملی نیز باید به موضوعاتی مانند محدود کردن تهدیدها و مقابله با جنگ نرم توجه شود.

امام خمینی (ره) فرمودند که مردم در رأس امور هستند؛ آیا عملا چنین است؟ آیا مسئولان خدمتگزار مردم هستند یا خادمان دهک‌های بالای جمعیتی؟ و نباید فراموش کرد که 70 درصد دارایی‌های کشور در اختیار دهک‌های ثروتمند است.

امام خمینی (ره) فرمودند باید به محرومان، کوخ‌نشینان و طبقات متوسط توجه شود؛ آیا اطلاع دارید افزایش آمار خانواده‌های ناقص به چه میزان است؟ به طور کلی غفلت از اولویت‌های جامعه از آثار تقلیل‌گرایی می‌باشد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارتخانه‌های تولیدی دیگر باید اجرای تبصره 21 قانون بودجه را پیگیری کنند، حمایت از تولید و بیکاران متقاضی کار دو رکن اصلی بودجه در این تبصره است و این در حالی است که دولت به موضوع اجرای توزیع سبد کالا از محل منابع قبلی توجه می‌کند.

قانون به صراحت تکیلف استخدام کارگزاران مخابراتی رو روشن کرده، بنابراین دولت و وزارت ارتباطات اجازه تعلل بیش از این در اجرای این مهم را ندهند.

دستگاه‌های اجرایی و بنیاد شهید و ایثارگران با تفسیرهای اشتباه از قانون برای درمان ایثارگران مشکل ایجاد کرده‌اند که دولت باید به این موضوع رسیدگی کند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانع از اقدامات تفرقه‌افکنانه توسط گروه‌های مرتبط با وزارتخانه شود. اخیراً نمایش موهونی در تهران به اجرا درآمده که امیدوارم تاکنون متوقف شده باشد. نباید فراموش کرد تمامی توفیقات کشور مرهون تمامی اقوام این کشور است. بنابراین گروه‌های ذکر شده بروند خودشان را مسخره کنند.

در موضوع دریاچه ارومیه فعالیت تبلیغاتی کافی است بنابراین باید به درخواست نمایندگان مبنی بر استفاده از ظرفیت اصل 137 قانون اساسی توجه شود و کارها برای احیای دریاچه آغاز و کارهای اجرایی با زمان‌بندی مشخص اعلام شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار