بازدید 47117

آیا تحریم‌های آمریکا روسیه را می‌شکند؟

کد خبر: ۴۲۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶ 09 August 2014
در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا همچنان تحریم‌ علیه روسیه را ادامه می‌دهند روسیه نیز در واکنشی تحریم‌هایی علیه این کشورها وضع کرده است که منع واردات محصولات کشاورزی جدیدترین آنها است و این سئوال مطرح است که آیا وضعیت اقتصادی روسیه آنچنان هست که در مقابل اینگونه تحریم‌ها بشکند.

به گزارش  فارس، طی روزهای گذشته دور جدیدی از جنگ تحریم بین روسیه و غرب آغاز شده است و اوضاع سیاسی بین دو طرف را به بدترین شرایط از زمان جنگ سرد تا کنون تغییر داده است.

به تازگی دولت اوکراین اعلام کرده است که ترانزیت نفت و گاز روسیه را به اروپا از خاک این کشور ممنوع کرده است.

این کشور که در حال حاضر  واردات گاز خود از روسیه را قطع کرده است و تنها کشورهای همسایه آن از روسیه گاز وارد می کنند با هدف محدود کردن در آمد های نفتی و گازی روسیه دست به این اقدام زده است.

این اعلام اوکراین قیمت حامل های انرژی را در کشورهای اروپایی افزیش داده است.

پس از سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی بر فراز اوکراین و طرح اتهام های جدید علیه روسیه نسبت به دست داشتن در این حادثه، اتحادیه اروپا تحریم های اقتصادی خود را علیه روسیه تشدید کرده است.

تا قبل از این دور از تحریم ها، روسیه عملا اقدام جدی برای مقابله با اروپا و غرب صورت نداده بود، اما در حال حاضر به نظر می رسد با تشدید تحریم ها روسیه نیز در صدد اقدام جدی علیه غرب و تمام کشورهای دست اندر کار تحریم این کشور بر آمده است.

در اولین اقدام، روسیه واردات تمام محصولات دامی و کشاورزی از کشورهای اروپایی، آمریکا، نروژ، استرالیا و کانادا را به این کشور به مدت یک سال ممنوع اعلام کرد.

همین تحریم تنها برای اروپا بیش از 16 میلیارد دلار زیان مالی در بر خواهد داشت. اما زیان کشورهای اروپایی به این اقدامات روسیه محدود نمی شود و این کشورها حتی از تحریم هایی که خود علیه روسیه وضع کرده اند نیز میلیارد دلار زیان دیده و خواهند دید.

از دیگر تصمیمات روسیه علیه اروپا، ممنوعیت عبور پرواز های خطوط هوایی اوکراین از آسمان این کشور است که با هدف مقابله با وضع عوارض بالا از سوی دولت اوکراین برای پروازهای روسی با مبداء یا مقصد شبه جزیره کریمه توسط مقامات روسیه اتخاذ شده است.

روسیه همچنین تهدید کرده است پرواز خطوط هوایی اروپایی از آسمان سیبری به مقصد آسیای دور را ممنوع اعلام خواهد کرد که همین امر میلیارد ها یورو ضرر برای اروپا در بر خواهد داشت.

از سوی دیگر تحریم روسیه برای برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس و سوئیس که از جمله شرکای مهم تجاری روسیه محسوب می شوند بسیار گران خواهد بود.

این کشورها هم در روسیه منافع قابل توجهی دارند و هم تا کنون توانسته اند با جلب اعتماد بسیاری از اتباع و سرمایه داران روس، بخش قابل توجهی از شرکت های روسی و دارایی های این کشور را جذب کنند.

حتی برخی از بانک های بزرگ روسیه در بورس لیست عرضه سهام لندن وجود دارند که با تحریم های جدید انگلیس نیز از سود حضور این بانک ها در بازار لندن محروم خواهد شد.

سوئیس نیز بدلیل احتمال مقاومت اتباع روس ساکن در این کشور و همچنین مبادلات تجاری با روسیه از پیوستن به تحریم های روسیه سر باز زده است.

از سوی دیگر شرکت های آلمانی به دلیل حجم بالای صادرات سالانه این کشور به روسیه و همچنین حضور قوی این شرکت ها در بازارهای روسیه، بشدت از تحریم های اروپا علیه روسیه متضرر شده اند.

به نظر می رسد با ادامه جنگ تحریم اقتصادی بین روسیه و غرب و با در نظر گرفتن این نکته که تحریم های اروپا علیه روسیه به بن بست رسیده است، از این پس اروپا باید منتظر بازخوردهای اقدامات خود علیه روسیه باشد.

با در نظر مبادلات تجاری روسیه با اروپا از یک سو و وابستگی اروپا به انرژی روسیه از سوی دیگر و همچنین تصمیم مقامات روس برای اتخاذ سیاست هایی برای رویارویی جدی با اروپا،  می توان به این نتیجه رسید که تأثیرات تحریم های اروپا و به تعبیری خودزنی اروپا بر اقتصاد این اتحادیه طی ماه های آینده بیش از پیش نمایان خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل