بازدید 36877

تکفیری‌ها فعلا از دیالی تا نزدیکی بیروت را به آتش کشیده‌اند

شاید بهترین توصیف برای گستره مناطق درگیر در روزهای آینده را بتوان برنامه‌های اعلام شده از یک سال پیش به این سوی گروه تکفیری داعش دانست. تقریبا یک سال از روزی گذشته که ابو‌محمد العدنانی، سخنگوی داعش از برنامه این گروه برای به آتش کشیدن منطقه از دیالی در عراق تا بیروت در لبنان خبر داد و این برنامه تا حد زیادی عملی شد‌.
کد خبر: ۴۲۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۱ 03 August 2014
تکفیری‌ها فعلا از دیالی تا نزدیکی بیروت را به آتش کشیده‌اندبیانیه‌ای که به تازگی از سوی دفتر رسانه‌ای وابسته به سازمان ملل در عراق ‌به نام یونامی و توسط ژاکلین بادکوک، نماینده دبیر کل سازمان ملل و مشاور امور انسانی در عراق صادر شد و نشان می‌داد در این کشور از ماه ژانویه تا جولای سال ۲۰۱۴ حدود ۵ هزار و ۵۰۰ ‌کشته و ۱۲ هزار‌ زخمی و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن آواره شده‌اند، نشان‌دهنده عمق ماه‌های خونباری است که عراق پشت سر گذاشته و پیش روی خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»، ‌با توجه به تحولات روزهای اخیر و درگیری‌های در‌هم تنیده در کشورهای منطقه، چندان هم نمی‌توان به کاهش قربانیان جنگ‌های داخلی و حملات تروریستی در منطقه امیدوار بود.

شاید بهترین توصیف برای گستره مناطق درگیر در روزهای آینده را بتوان برنامه‌های اعلام شده از یک سال پیش به این سوی گروه تکفیری داعش دانست. تقریبا یک سال از روزی گذشته که ابو‌محمد العدنانی، سخنگوی داعش از برنامه این گروه برای به آتش کشیدن منطقه از دیالی در عراق تا بیروت در لبنان خبر داد و این برنامه تا حد زیادی عملی شد‌.

چند روز است که مناطق مرزی لبنان و سوریه، شاهد تلاش گروه‌های مخالف دولت سوریه در جنگ داخلی این کشور برای کشاندن درگیری‌ها از سوریه به لبنان هستند. پس از موفقیت‌های ماه‌های اخیر دولت سوریه و حزب‌الله در این منطقه، در چند روز گذشته رسانه‌های وابسته به تروریست‌ها از اتحاد گروه‌هایی خبر دادند که تا چند روز پیش، با خشونت و بی‌رحمی تمام با یکدیگر می‌جنگیدند.


جبهه‌النصره وابسته به القاعده به رهبری ابومحمد الجولانی و خلافت خودخوانده داعشی ابوبکر البغدادی، در حالی در قلمون سوری، مدعی یکپارچه شدن صفوف خود هستند که پس از بگومگوهای پیشین داعش و القاعده و تأکید الظواهری بر اینکه داعش باید از سوریه بیرون رود ‌و توجه خود را صرف عراق کند، اعلام خلافت توسط البغدادی، القاعده و الظواهری را در برابر پرسش سخت تعیین رابطه خود با خلافت قرار داده بود.

البغدادی در ماه‌های اخیر و پس از تحرکاتش در عراق و سوریه و از جمله تصرف موصل و تکریت، عملا جایگاه الظواهری را به چالش کشیده و اگر ادعای همراهی دو طرف در مرز سوریه و لبنان واقعی باشد، ‌رخداد مهمی بروز کرده است.

رویدادها در مرزهای لبنان، نیروهای دولتی سوریه و لبنان را در کنار حزب‌الله قرار داد تا از کشیده شدن درگیری‌ها به کوچک‌ترین کشور خاورمیانه پس از بحرین جلوگیری کنند. رسانه‌های تروریست‌ها از استقبال سکنه برخی مناطق مرزی از آن‌ها خبر می‌دهند، نیروهای دولتی لبنان را به گروگان گرفته‌اند و تهدید می‌کنند، اگر رهبران تروریست‌ها از زندان‌های لبنان آزاد نشوند، نیروهای دولتی گروگان گرفته شده را ذبح خواهند کرد. آن‌ها حتی مدعی پیوستن معدودی از اعضای ارتش لبنان به خود نیز شده‌اند.

همین تحولات است که در وخیم‌ترین وضع خود، ممکن است به تکرار تجربه موصل در لبنان نیز منجر شود. نبیل قاووق، رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان هشدار داده ‌که «اسرائیل و جریان‌های تکفیری دو روی یک سکه هستند، اما خطر تکفیری‌ها را باید در لبنان ـ همان گونه که خطر اسرائیل را جدی دانستیم ـ جدی و واقعی تلقی شود. شاید برخی از گروه‌های لبنانی نمی‌خواهند این واقعیت را جدی بگیرند، ولی این ناآگاهی می‌تواند به تکرار تجربه موصل منتهی شود. اکنون داعش به مرزهای شرقی لبنان رسیده است و بنابراین، باید این اوضاع و این خطر را جدی بگیریم».


از سوی دیگر، هرچند دولت سوریه‌ در هفته‌های اخیر روزهای پرتلفاتی را گذرانده‌، همزمان در جبهه‌هایی دیگر به ویژه در حلب، پرجمعیت‌ترین شهر این کشور پیش از شروع جنگ داخلی در حال کسب موفقیت است. قطع مسیر تدارکات مخالفین، درگیری میان مخالفین، تمایل آن‌ها به سرکشی و غارت و خسته شدن عمومی از ادامه جنگ در این منطقه، راه را برای موفقیت دولت در مناطقی از حلب ـ که با دیگر گروه‌های تروریستی به استثنای داعش درگیر است ـ باز کرده است.

در همین استان و در مرزهای ترکیه، کردهای شهر کوبانی یا عین‌العرب مدت‌هاست‌ در برابر محاصره داعش مقاومت می‌کنند. مشکل کرد‌ها علاوه ‌بر محاصره و رو‌به‌رو بودن با قساوت داعشی‌ها این است که کوبانی از معدود شهرهایی است که مدت‌ها در برابر محاصره مقاومت کرده‌اند و اگر محاصره شهرشان شکسته شود، احتمال دارد داستان تصرف مزار شریف به دست طالبان در مقیاسی کوچک‌تر ولی با قساوت و جنایتی شدید‌تر تکرار شود.

درگیری‌های استان حسکه نیز کرد‌ها و دولت سوریه را در برابر دشمنی مشترک قرار داده است.



در عراق درگیری‌های استان نینوا در روزهای اخیر، مهم‌ترین تحولات میدانی بوده است. تصرف «تقریبا کامل شهر سنجار و منطقه تل‌عفر» و نیز منطقه زمار و دوازده روستا در نزدیکی آن در این استان توسط داعش و متحدانش تأیید شده و عملا مرز سوریه و عراق‌کامل در اختیار داعش قرار گرفته است. حداقل فعلا داعشی‌ها در رسیدن به هدف خود در پاک کردن مرز‌ها موفق بوده‌اند. نقشه پایین، مناطقی را نشان می‌دهد که داعش در روزهای اخیر به تصرف خود در‌آورده است.


تصرف حوزه نفتی عین‌زاله و پالایشگاه مجاور آن ـ که داعش ادعای برداشت روزانه بیست هزار بشکه نفت از آن را دارد ـ می‌تواند منبع مهم مالی برای خلافت باشد. مسأله مهم‌تر تراژدی انسانی است که مردم این مناطق را تهدید می‌کند. پیروزی داعش بر پیشمرگه‌ها در شهرهای غرب موصل در استان نینوا، دویست هزار تن را که بیشتر آن‌ها از جامعه کردهای ایزدی هستند، در مقابل داعش بی‌دفاع کرده است.

احتمالا داعشی‌ها سد موصل را از نیز از دست پیشمرگه‌ها در‌آورده‌اند. حتی اگر اهمیت این سد بزرگ در کشور خشکی مانند عراق هم در نظر گرفته نشود، تسلط داعش بر این سد از سوی برخی کار‌شناسان با خطر سیل در شهرهای پایین دست یعنی موصل، تکریت، بیجی و حتی بغداد برابر دانسته شده است. سه ماه پیش داعش در غرب بغداد داعش با خالی کردن کانال‌های آبیاری، غرق کردن خانه‌ها و دست‌کم چهار مدرسه، دوازده هزار خانوار را آواره کردند، آن‌ها استفاده از آب به عنوان ابزار نظامی را یاد گرفته‌اند.

این تصویری نسبی از دیالی تا بیروت است؛ منطقه‌ای که داعش وعده به آتش کشیدن آن را داده بود، حال آنکه خلیفه خودخوانده دستور داده است، مدارس در بخش‌هایی از سرزمین خلافت با مواد درسی جدید و از یکم سپتامبر، آغاز به کار کنند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷۷
انتشار یافته: ۴۰
چرا دولت ما بیکار نشسته؟؟؟؟؟؟ حداقل برای دفاع از خودمون نیروی هوایی رو بفرستن تا این وحشی ها رو تارومار کنه......اگه ولشون کنیم بزودی سراغ خودمون میان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
اینا جرات حمله به ایرانو ندارن.این همه جوون منتظرن فقط یه پوکه فشنگ از سمت داعش بیافته تو ایران تا روزگارشونو سیاه کنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
قضيه به اين سادگي نيست. با يك حمله منظم نظامي نميشه اينها رو از بين برد. جنگ نامنظم هم هزينه و زمان زيادي ميبره كه موفقيتش هم قطعي نيست. چون داعش در جنگ سوريه و عراق آبديده شده و بصورت چريكي ميجنگه. مخصوصاً كه در بعضي قبايل منطقه پايگاه مردمي هم داره. داعش مثل يك قده سرطاني بدخيمه كه داره لحظه به لحظه پيشرفت ميكنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
با نیروی هوایی کاری نمیشه کرد چون اونا چریکی میجنگن همونطور که اسراییل نتونسته با نیروی هوایی خودشش مقاومت غزه رو ازبین ببره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
اين جور بحرانها با صرفا نيروي هوايي حل نميشه.اول بايد تكليف دولت عراق و مشكل سوريه حل بشه تا حمايتها از پشت اينها برداشته بشه.اگر اين اتفاق بيفته ديگه براي برخورد با اينها به نيروي هوايي و زميني هم نياز نيست..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
ایران طبق قطعنامه های سازمان ملل حق کار نظامی من جمله صادرات اسلحه و اردوکشی نظامی رو نداره وفعلا دولت روحانی میخواد به قطعنامه های سازمان ملل پایبند باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
مگر هر جا معرکه هست ما باید وارد شویم ما باید مرزهای خودمان را محکم بگیریم راه دیگری نداریم
"یک سال از روزی گذشته که ابو محمد العدنانی سخنگوی داعش از برنامه این گروه برای به آتش کشیدن منطقه از دیالی در عراق تا بیروت در لبنان خبر داد!!!!!"
هیچ کس آن را جدی نگرفت؟!!!
آمریکا می دونستن چه موقعی عراق رو خالی کنند جنگنده هاشون رو ندن .........
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
با سلام داعش و سایر مخالفین همع وارثان آمریکا هستند خود امریکایها داعشیها رو آوردن
متاسفانه جنگ اسراییل در غزه باعث شده که تمام نگاه ها از عراق و داعش برگرده به سمت فلسطین. خطری که واقعا جدیه از طرف داعش نه فقط خاورمیانه بلکه همه دنیا رو تهدید میکنه
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
شک نکن داعش در خدمت اسرائیله.
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
کاظم جان کاملا درست میگی.به نظر منم اتفاقاتی که در غزه و اسرائیل داره میفته، ترفندی هستش برای معطوف کردن نگاه ها به اون سمت و غافل ماندن از قدرت گرفتن داعش.
مطمئن باشين اگه كمك ها و حمايت هاي ايران از عراق و سوريه نبود تا خالا داعش بر كل نيل تا فرات مسلط شده بود
خدا سپاه قدس و فرمانده دلاورش سردار سليماني رو براي جهان اسلام نگه داره
گروهی که با افکارشان آبروی اسلام رو در کل جهان برند تنها توسط ایرانیان نابود خواهند شد
من يقين دارم سپاهيان دليرتمام اين حوادث را درکنترل دارند،درثانی داعش که درمقابل برادران سپاه چيزي نيستن.
هواپیماهای بد،ون سرنشین ما اگر امروز امتحان خود را پس ندهندکی بکار اید
اینها از ترویج تفکر شیعی در هراسند,هدف اصلیشون هم پایگاه اصلی شیعیان جهان یعنی ایرانه که باید در جوابشون گفت زهی خیال باطل
خدایا تو بگو به خاطر افکار پوچ و خودخواهانه یه سری ها چقدر باید مردم مظلوم کشته بشن... چرا یه ثانیه پیش خودشون فکر نمیکنن خدا ظلم و ظالمین رو دوست نداره :(
خاک بر سرمون شد
همه اتفاقاتی که داره در منطقه اتفاق می افته با هم هماهنگ هستن و توسط آمریکا مدیریت میشه که هدفشون همون خاور میانه جدید هستش
دلیل سکوت در برابر این جانورا چی هست؟ اینا به شیعه سنی ، مسیحی ایزدی کرد عرب رحم نکردند فردا قرار همسایه ما بشند؟ الان رفتند سراغ کردهای عراق ، یقینا فردا میان سراغ مرزهای ما، اینا خطرشون از اسراییل کمتره؟؟؟؟
اين همان داستان طالبان در شرق ايران وسلطه انها بر افغانسان وحمايت پاكستان از انها در زمان بينظير بوتو وادمه ان هم اكنون در غرب ايران با حمايت همه جانبه تركيه است كه دست ايران را در منطقه در پوست گردو كنند،ودر نهايت به مقصود خود برسند، كه تجزيه ايران و نابودى ملتى واحد بنام ايران است،ولى نتيجه عملى ان تا كنون حمله امريكا بافغانستان نا امنى شديد در پاكستان شروع ناامنى ها در تركيه وتجزيه عراق بوده است
اگر نقشه رو با نقشه خاورمیانه جدید که آمریکایی ها چند سال پیش منتشر کرده بودند مقایسه کنید به نتایج جالبی میرسید!
به نظر بنده در شرایط فعلی مهمترین کاری که کشور ما میتواند انجام دهد حمایت همه جانبه از دولت مرکزی عراق و حتی ارسال کارشناسان نظامی و کمکهای نظامی به دولت عراق است. هر چند دولت مرکزی عراق و شخص نوری مالکی در مقابل گروه داعش بسار ضعیف عمل کرده است، اما در صورتی که نوری مالکی قدرت را به افراد قوی واگذار نماید میتوان امید داشت که همانند سوریه ارتش عراق با کمکهای ایران بتواند این گروه تکفیری را سرکوب و خطری جدی را از مرزهای ایران برطرف کند. در غیر این صورت این گروهای تکفیری در آینده و با نزدیک شدن به مرزهای کشورمان خطر بسیار بزرگی را متوجه ما خواهند کرد.
تركيه و قطر حماس را تحريك به درگيرى با اسرائيل كردند تا هم توجهات را از داعش منحرف كنند و هم با كشاندن پاى ايران به درگيرى هاى حماس و اسرائيل ، زمينه را براى تندتر شدن موضع تندروها در امريكا و كارشكنى در حل پرونده هسته اى فراهم كنند . متاسفانه تا حدى موفق شدند .
خيلي جالبه كه سه كشور عراق سوريه و لبنان حريف اين گروه تروريستي نمي شوند احتمالا موضوع چيز ديگري است
اینکه میگین ما اغاز گر جنگ نیستیم اللان تو این موقعیت اشتباه است باید با اتحاد با عراق امحاصره شوند
نه آقای کاظم دنیا نه فقط مسلمونها رو .دوره آخرزمان شده مسلمون کشی علنی شده .این فراماسونها با حیله های متفاوت میخوان نسل مسلمونا رو بزنن.به یاری خدا ما پیروزیم
بخوان کوچکترین چشمی به یک وجب از خاک کشورمان داشته باشن حاظرم بدون هیچ اصلحه ای به دفاع از کشورم به مرز برم
خبرها حاکی از آن است که گروهک تروریستی داعش ، متشکل از اقوام مختلف و نا آگاه از جوامع بدوی و ابتدایی شمال آفریقا ، پاکستان ، افغانستان ، جنوب شرق آسیا ، تندروهای مقیم اروپا و شیخ نشینهای خلیج فارس هستند که با برنامه ریزی از قبل تعیین شده استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی و به منظور تضعیف جهان اسلام و کاهش احتمالی خطرات علیه تل آویو ، بوجود آمده اند. لذا بایستی با جدی گرفتن این موضوع و رصد کلیه تحرکات نظامی و استراتژی آنها و هوشیاری مقامات مسئول ، تا ریشه کن شدن کامل و جلوگیری از گسترش این سرطان منطقه ای تلاش کرد .
لعنت براستعمارنوین، لعنت برحکام خائن وخودفروخته بسیاری ازکشورهای عربی ،لعنت براین قوم جاهل واحمق وخونخوارکه عملا"برای بدبختی وگرفتاری مردم منطقه تلاش می کنند.
واقعا این گروه مثلا اسلامی که اینقدر اعتقاد به اسلام و قوانین آن هستند... مگر اسلام نگفته که همه مسلمین با هم برادر هستند پس چرا با اسرائیل حمله نمیکنند که خون هزارن فلسطینی مسلمان و مثل خودشان سنی هستند نمیکند.
به ولله این گرو دست پرورده اسرائیل هستش
اتحاد عربستان و اسرائیل باهم منطقه را
به شدت نا آرام کرده و اسرائیل از این نا آرامی بزرگترین سود را میبرد
اگر موفق شویم عربستان را از کار بیاندازیم
اسرائیل به تنهایی هیچ کاری از پیش نخواهد برد
خواباندن شر عربستان منطقه را امن خواهد کرد
جالبه که هرچی هم از داعشی ها کشته میشن باز تعدادشون رو به افزایشه ظاهرا نرخ زاد و ولدشون خیلی بالاست!!!
من یه وبگرد هستم و از حدود 9 ماه پیش خطر این جریان داعش رو متوجه شدم و حتی در مهمانی های خانوادگی به اون اشاره میکردم که گاه با جدی نگرفتن این موضوع از سوی اقوام بودم اما با شروع جریان داعش الان همه متوجه شدن که اشتباه کردن...الان هم دارم میگم این جریان به رهبری عربستان و پاکستان داره هدایت میشه و هدف نهایی اونها هم فقط ایرانه...فقط
پس باید هوشیار باشیم....جدی بگیرید
سلام
بایست هر جه زودتر یک فکری کرد خواهشن یک اتاق فکر ایجاد گردد تا افراد راهگارهای تئوری و عملی جهت از بین بردن خطر داعش و دیگر گروه های تندرو که در اطراف کشور عزیزمان وجود دارد ارائه گردد.

اکثر ایرانی ها عادت دارند که یک حادثه پیش آید سپس به فکر راهکار باشند خواهشن مسئولین این موضوع را جدی بگیرند.
خدا لعنت کنه تکفیری ها رو
اگه جهاد اسلامی اعلام بشه باید به جنگ این مزدوران رفت
انشاء اله این دجال جای خودش خواهد نشست
الان دیگه زمانی نیست که بخوایم دست روی دست بزاریم. باید هرچه زودتر اقدامات پیشگیرانه انجام بدیم تا این قوم بربر خیال واهی نکنن.
خیلی ممنون که شما هنوز از عراق خبر میذارید. بقیه رسانه ها که دست به یکی کردند و عراق رو بایکوت خبری کردند و هیچکس از جنایات روزمره این تکفیریهای کثیف چیزی نمیگه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار