بازدید 2094

نمونه‌هاي دوپينگ ايران در برزيل منفي اعلام شد

کد خبر: ۴۲۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵ 02 August 2014
رئيس کميته پزشکي گفت: همه نمونه‌هاي دوپينگ ما در جام جهاني منفي اعلام شد.

به نقل از سايت رسمي فدراسيون؛ احمد هاشميان در ابتدا درباره جايگاه کم رنگ تغذيه در ورزش و برنامه هاي کميته پزشکي در اين زمينه گفت: با اين صحبت موافقم. البته اين مشکل چند دليل دارد و مهمترين آن اين است که موضوع تغذيه تا پيش از اين در فوتبال ايران جايگاه اصلي خود را نداشته است. البته در فوتبال جهان هم مبحث تغذيه به اندازه موضوع دوپينگ رشد نداشته اما بازهم ما فاصله زيادي با استاندارهاي جهاني داريم. از روزي که در کميته پزشکي شروع به کار کرديم يکي از بخش هاي مهم ما تغذيه بوده و همکاران توانمندي در اين حوزه با ما همکاري کرده اند. نگاه به موضوع تغذيه در فوتبال اشتباه است به طوري که تصور مي شود اجراي تغذيه علمي موجب افزايش هزينه ها مي شود و اين دليل عدم تمايل باشگاه ها مي شود. از ديگر دلايل نادرست عدم استفاده از تغذيه علمي آن است که تاثير آن در ورزشکاران قابل درک نيست.

وي درباره پيگيري اين موضوع توسط خود بازيکنان گفت: دفعات زيادي پيش آمده که بازيکنان با من راجع به اين موضوع تماس بگيرند اما فکرشان نسبت به استفاده از مکمل است، در صورتي که در تغذيه اصولي استاندارهاي کافي وجود دارد که در صورت رعايت اين استاندارها نياز به استفاده از مکمل ها نيست. معتقدم براي اينکه تغذيه علمي در خصوص يک بازيکن به بازدهي برسد زمان بيشتري نياز دارد اما سالم تر و مطمئن تر است. در واقع اثربخشي تغذيه نيازمند زمان درازمدت است و مانند درمان آسيب ديدگي نيست که سريع اثر بهبود آن حس شود و در واقع مشاهده نتايج استفاده از تغذيه مناسب 3 تا 6 ماه زمان نياز دارد.

جمشيديان در مورد يکي از مشکلات اصلي رشد کم علم تغذيه در فوتبال ايران اينطور توضيح داد: مشکل ديگري که در اين حوزه وجود دارد حضور افراد غيرمتخصص است که تخصصي در زمينه تغذيه ندارند. به همين دليل انتظار مالي کمي دارند و نسخه هاي ارزاني مي نويسند به همين دليل باشگاه ها اين افراد را جذب مي کنند. اين اتفاق مورد تاييد کميته پزشکي نيست حتي اگر تجربيات عملي داشته باشند. يک متخصص تغذيه بايد دوره 4 ساله اي که بسيار سخت است را گذرانده باشد. بنابراين با تجربيات عملي نمي توان اين کار را انجام داد. لازم است تاکيد کنم که حتي متخصص تغذيه هم نمي تواند در تغذيه ورزشي کار کند مگر اينکه 6ماه دوره هاي تخصصي را سپري کرده باشد. به طور کلي قبول دارم که در بخش تغذيه کمبود داريم و بايد اين بخش را پر رنگ تر کنيم. بر همين اساس برنامه هاي ويژه اي در فصل جاري خواهيم داشت که يکي از آنها موضوع قرارگرفتن مشاور تغذيه در کنار باشگاه هاي ليگ برتر و براي آن دسته از باشگاه هايي است که خدمات معاينات پيش از فصل را از مرکز معاينات پزشکي دريافت کرده اند. براين اساس مي توانند براي يک فصل از متخصصين تغذيه ما مشاوره رايگان بگيرند تا به اين وسيله هم فرهنگ استفاده از متخصص تغذيه را مرسوم کنيم و هم فوتبال کشور متوجه تاثير اين موضوع مهم بشود.

رييس کميته پزشکي در پاسخ به اين سوال که آيا اين کميته برنامه اي براي جلب توجه بيشتر باشگاه ها به موضوع تغذيه دارد يا خير گفت: بله کاملا همينطور است. با توجه به مسئوليتي که سال ها در وزارت بهداشت و در حوزه معاونت آموزش داشته و اکنون هم مشغول به آن هستم به طور کلي علاقه زيادي به مبحث آموزش دارم، از همين رو يکي از بحث هاي بسيار پيشرفته ما در کميته پزشکي مسئله آموزش و يکي از بخش هاي بسيار مهم ما موضوع کنترل دوپينگ بوده است. در ابتداي فعاليتمان که با نمونه هاي مثبت بازيکنان روبه رو مي شديم وقتي بازيکن حتي در سطح حرفه اي، براي دفاع از خود به کميته مي آمد مي پرسيد که ليست و يا دارو ممنوعه چيست! در آن شرايط نمونه هاي مثبت متعددي وجود داشت اما با برنامه ريزي هاي آموزشي که با حمايت فدراسيون و با صرف هزينه زياد اختصاص داديم و با آموزش هاي زيادي که حتي به صورت چهره به چهره در بسياري از باشگاه ها برگزار کرديم اين افتخار را براي ما ايجاد کرد که در فصل گذشته تنها يک نمونه مثبت داشته باشيم که آن هم بازيکني بود که تازه از رده اميد به دسته بزرگسالان آمده بود و در همان روز هم مورد آزمايش ما قرار گرفت. به طور کلي تا به اينجاي کار هدف و تمرکز اصلي ما روي رده بزرگسالان بوده و از اين به بعد رده هاي سني هم با همکاري آموزش و پرورش و آکادمي ملي فوتبال مورد توجه قرار خواهند گرفت چرا که آموزش در اين رده بسيار تاثيرگذارتر است.

وي ادامه داد: در تيم ملي بزرگسالان هم فيفا 34 نمونه آزمايش خون و ادرار از بازيکنان کشورمان در جام جهاني گرفت، همينطور در مسابقات مقدماتي جام جهاني و جام باشگاه هاي آسيا در رده ملي و باشگاهي هم اين اقدام توسط فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا انجام شد که حتي يک نمونه مثبت هم نداشتيم و به نظر من از مهمترين عوامل اين موفقيت، تاثير عامل آموزش است. شيوه هاي آموزش بسيار متفاوت است و انتخاب مناسب شيوه آموزش، ثمره همکاري همکارانم در کميته پزشکي است و به طور کلي در مسئله آموزش و اهدافي که در اين بخش داشتيم بسيار موفق بوديم. در حدود پنج سال گذشته در حوزه دوپينگ بالغ بر 300 دوره در همه رشته ها (فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلي) براي آقايان و بانوان و همينطور تيم هاي ملي برگزار کرده ايم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل