بازدید 15864

کیفیت زندگی بیماران کلیوی با دیالیز صفاقی بالاتر است

کد خبر: ۴۲۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷ 02 August 2014
یک نفرولوژیست با تقسیم دیالیز به دو نوع خونی و صفاقی تأکید کرد: کیفیت زندگی بیمارانی که دیالیز صفاقی می‌شوند از بیمارانی که دیالیز خونی می‌شوند بالاتر است زیرا فرد در این روش می‌تواند به امور زندگی خود برسد.

به گزارش فارس، رزیتا ابوالقاسمی، نفرولوژیست درباره دیالیز و علل استفاده از این روش در بیماران گفت: زمانی که نارسایی و کم کاری شدید کلیه روی می‌دهد و کلیه نمی‌تواند کار خود را انجام دهد، روش‌های جایگزین درمان کلیه شامل پیوند کلیه، دیالیز خونی و دیالیز صفاقی انجام می‌شود.

وی درباره زمان و شرایط استفاده از انواع دیالیز تأکید کرد: بسته به شرایط بیمار و خواست پزشک و بیمار یکی از روش‌های دیالیز انتخاب می‌شود که دیالیز خونی باید در مراکز بیمارستانی با حضور کادر پزشکی از طریق دستگاهی که خون به درون این دستگاه وارد شده و پس از تصفیه از دستگاه خارج می‌شود انجام شود.

این نفرولوژیست افزود: دیالیز صفاقی نیز در بیشتر موارد توسط فرد در منزل انچام می‌شود که البته بیمار باید برای انجام این‌کار آموزش دیده باشد.

ابولقاسمی خاطرنشان کرد: در دیالیز صفاقی با وسیله‌ای که در یک عمل جراحی سبک داخل شکم کار گذاشته می‌شود از پرده شکم یا پرده صفاق جهت تصفیه خون استفاده می‌شود.

وی درباره تفاوت دیالیزهای خونی و صفاقی و امکان جایگزینی این دو دیالیز گفت: این دو دیالیز تفاوت‌هایی در بکارگیری دارند که پزشک و بیمار بر اساس معاینات و شرح حال بیمار نوع این دیالیز را انتخاب می‌کنند.

این نفرولوژیست درباره زمان انجام این دو نوع دیالیز خاطرنشان کرد: معمولاً دیالیز خونی 3 روز در هفته در مراکز پزشکی و توسط کادر پزشکی و دیالیز صفاقی توسط خود فرد 4 بار در روز و معمولاً در منزل انجام ‌می‌شود که این روش نیازی به سوزن زدن و دستگاه ندارد.

ابوالقاسمی درباره طول زمان اجرای دیالیزهای خونی و صفاقی گفت: دیالیز خونی تقریباً در جلسات 3 تا 4 ساعته و دیالیز صفاقی در جلسات 40 تا 45 دقیقه انجام می‌شود.

وی درباره محاسن دیالیز صفاقی تأکید کرد: در روش صفاقی کارکرد باقیمانده کلیه بر جای می‌ماند، فرد راحت تر است و مسافرت برود سرکار برود و اعتماد به نفس فرد بالا می‌رود درحالی که در دیالیز خونی بیمار باید 3 روز در هفته در مرکز باشد و به کار و زندگی فرد آسیب وارد می شود و فرد به دیگران وابسته می‌شود.

این نفرولوژیست درباره نحوه تعیین هر کدام از این روش‌ها برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه گفت: هر کدام از انواع دیالیز موارد منع مصرف و احتیاطی دارند و در نهایت بکارگیری هرکدام از این روش‌ها با خواست بیمار و پزشک تعیین می‌شوند.

ابوالقاسمی درباره عوارض دیالیز بر بیماران گفت: معمولاً هر چه نارسایی کلیه طولانی تر اتفاق بیفتد عوارضش بیشتر است و مرگ و میر بیماران مبتلا به نارسایی کامل کلیه که دیالیز خونی می‌شوند بر اثر بیماری قلبی بیشتر است و معمولاً طول عمرشان نسبت به جمعیت عمومی کمتر است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار