بازدید 19402

توصیه پدرانه وزیر بهداشت به خانواده‌های ایرانی

وزیر بهداشت گفت: خانواده‌هایی که تک فرزند هستد خیلی ریسک می‌کنند، بزرگترین سرمایه هر انسان فرزند اوست و باعث تأسف است که کسی از این نظر کم توان و کم سرمایه باشد، من هم فکر نمی‌کردم که یک فرزندم را از دست بدهم.
کد خبر: ۴۲۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲ 02 August 2014
وزیر بهداشت گفت: خانواده‌هایی که تک فرزند هستد خیلی ریسک می‌کنند، بزرگترین سرمایه هر انسان فرزند اوست و باعث تأسف است که کسی از این نظر کم توان و کم سرمایه باشد، من هم فکر نمی‌کردم که یک فرزندم را از دست بدهم.

حسن قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با فارس درباره موضوع جمعیت گفت: به نظر من بهتر است هر خانواده ایرانی 3 فرزند داشته باشد، این را به عنوان یک پدر می‌گویم نه به عنوان وزیر بهداشت، یک مسئول و از این حرفها زیرا خود من هم در این مورد مصیب دیده‌ام.

وی ادامه داد: روزگاری من هم دانشجو بودم و مانند خیلی از مردم فکر می‌کردم فرزند بیشتر برای خانواده مشکل ایجاد می‌کند اما بعدها متوجه شدم که اشتباه می‌کردم. حالا امروز من مشکل اقتصادی ندارم اما در خانواده مان هم افراد زیادی هستند که وضعیت مرا ندارند اما فرزندانشان بزرگ شدند و الان افراد موفقی هستند.

وزیر بهداشت گفت: توی زندگی اتفاقات زیادی پیش می‌آید، من هرگز تصور نمی‌کردم که یک بچه ام را در سنین کودکی از دست بدهم، این برای من یک مصیب بزرگ بود، کسانی که تک فرزند هستند، حتی خانواده هایی که 2 فرزند دارند، خیلی ریسک می‌کنند، اگر بعد خدای نکرده توی زندگی شان مصیبتی پیش بیاید، تمام زندگی شان را باخته‌اند و از دست داده‌اند، آنچه من در مورد جمعیت و تعداد فرزندان می فهمم این است.

هاشمی افزود:‌ بزرگترین سرمایه هر خانواده بچه اوست، این را از این جهت می‌گویم که بالاخره من در شرایطی نیستم که در بقیه زمینه ها محتاج باشم، ولی فکر می‌کنم که همه سرمایه یک انسان بچه اوست، که از آدم می‌ماند، حالا هر چقدر هم که از مال دنیا داشته باشیم مهم نیست.

وی به خبرنگار فارس گفت: خیلی مایه تأسف است که آدم در قسمتی که مربوط به خودش است و سرمایه اصلی زندگی اوست، کم سرمایه باشد، اگر بتوانیم این موضوع را صادقانه به مردم بگوییم و صحیح منتقل کنیم من معتقدم که جامعه می‌پذیرد، به زور و اجبار نیست.

وزیر بهداشت اضافه کرد: البته در مورد کسی که در این زمینه تخلف می‌کند و منجر به این می‌شود که خانواده‌ها دچار مشکلات روحی و جسمی شوند باید مطابق قانون با آ‌نها برخورد کنیم. البته در مورد قانونی که در مجلس مطرح شده و برای برخی کارها مثل سقط جنین و وازکتومی مجازات در نظر گرفته‌اند من درست نمی‌دانم منظورشان پدر و مادر هم هست یا فقط کادر پزشکی مد نظر است.

وی گفت: به طور کلی آنجاهایی که آسیبی به کسی وارد می‌شود، هر کسی که باشد اعم از کادر پزشکی و هر کس دیگری که باشد باید با او برخورد کنیم. این را به طور عام می‌گویم، حتی گاهی حکومت و دولت هم وارد آسیب به مردم می‌شوند مانند موضوع آلودگی هوا و غیره.

هاشمی افزود: در مورد افزایش جمعیت من فکر می‌کنم که ما چاره‌ای نداریم جز اینکه اقناعی جلو برویم. برداشت من این است، توصیه بزرگان دین هم همین است، اگر این اتفاق بیفتد، مشکل بر طرف می‌شود، با شناختی که من از مردم دارم، اگر مردم احساس خطر کنند، مطمئن باشید هیچوقت دولت را تنها نمی‌گذارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید از این مسیر جلو برویم به خصوص اینکه ما به رشد جمعیتی احتیاج داریم که مولد باشد و اگر بخواهیم جمعیت افراد مولد جامعه بالا برود و تعدادشان زیاد شود، افرادی که عمدتاً در طبقه تحصیلکرده هستند، طبیعی است که باید با زبان مدارا و منطق صحبت کنیم.

حسن قاضی زاده هاشمی هم اکنون3 فرزند دارد و یک فرزند خود را سالها پیش در سنین کودکی از دست داده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶۷
انتشار یافته: ۴۳
ولی آقای وزیر بر خلاف شما ما مشکل اقتصادی داریم در حد لا لیگا.من به زور شکم خودم و خانمم رو سیر میکنم.خدا رو هم شاهد میگیرم که خرجمون در حد نیازهای ضروری زندگی هستش.ولی جرات فکر کردن به بچه دارشدن رو هم ندارم.چون با مدرک لیسانس متالورژی 3 سال هست که بیکارم.شما یرای من کار با درآمد معقول جور کن من به شما قول میدم 3 تا بچه بیارم ن 2تا.ولی با حرفها نمیتونید جلوی کاهش جمعیت رو بگیرید.
پاسخ ها
رخثاره
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
هیچ موقع دودوتا خدا چهار تا نمیشه
وقتی خداخودش گفته که روزی رو میرسونه یعنی حتما میرسونه
شماکه خرج اضافه ای نداری و اهل اصراف نیستی که نگران نباش خداخودش قول داده
ایشالا برات کار خوب پیدا بشه
آقای وزیر
خداوند سال 92 به من فرزند دو قلو داده است من و همسرم کارمند هستیم دو تایی می دویم تا دو فرزند را بزرگ کنیم .
گوشه ای از هزینه ها :
1- پوشک روزی 10 عدد هر دانه 1000 تومان - 300000 تومان در ماه
2- شیر خشک هر قوطی 16000 تومان ماهی 15 عدد- 240000 تومان ماهیانه
3- هزینه پرستار نگهداری در منزل ماهیانه 750000 تومان بعلاوه هزینه غذا و میوه و... هزینه ماهیانه پرستار برای دو کودک حداقل 1000000 تومان در ماه
4-هزینه پوشاک حداقل ماهی 200000 تومان
5- هزینه درمانی بعلاوه قطره و ویتامین و مکمل حداقل ماهی 200000 تومان

به عبارتی ماهی 1940000 تومان در ماه
حالا فرض بچه ها کاملا سالم باشند و هزینه بیمارستانی و... نداشته یاشند.
در ماه 1200000 تومان اجاره خانه میدهیم و هزینه های دیگر را هم که همه می دانند.
روزی 12 ساعت کار می کنم و دو شغله هستم . کی با زن وبچه باشیم ؟ تربیت و آموزش و ... چی میشه ؟
می دانید هزینه تحصیل دو فرزند چقدر است ؟
هر روز با بزرگتر شدن بچه ها هم هزینه ها بالاتر می ره ، نه ؟
پاسخ ها
حجت
| - |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
برادر از همون پوشك خريدينت معلومه كلاه سرت ميذارن...!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
او وه ماهی 200 تومن هزینه پوشاک؟ لباس فضا نوردها هم اینقد نمیشه! کوتا بیا بابا !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
اگه یه دوقلوی دیگه بیاری همه مشکلات حل میشه
یه محاسبه ریاضی میگه منفی در منفی میشه مثبت
کاش زودتر مگفتید!من هم تک فرزندم الان که سن من بالا رفته ازین بابت بخدا غصه مخورم اما چاره چیست!!!
درسته شايدجناب وزير علي رغم داشتن 3 فرزند بازم دلشون بچه ميخواد ولي اون بابايي كه به نون شبش محتاجه رو چه حسابي بچه دار بشه ؟
در یک خانه تک خوابه 65 متری با کلی هزینه سرسام آور و تورم بالای 20 درصد چند فرزند می شود تربیت کرد ؟
پاسخ ها
نتارید
| United Kingdom |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
بابا 65 متری الآن یه قصر محسوب میشه ما که تو خونه 30 -40متری زندگی می کنیم توصیه می کنند که حداقل 3 بچه داشته باشینم احتمالا بچه ها باید تو راهرارو بخوابند
اولا که فرزندان ما همه امانت هستند حالا هر چقدر هم که بهشون وابسته باشیم فرقی نمیکنه، ثانیا اگر فرزندآوری همراه با تربیت و پرورش با حداقل امکانات مناسب نباشه عملا تکثیر انسانهایی که جامعه رو بسقوط بیشتر میکشونه( از هر لحاظ) بنابراین با توجه به شرایط جامعه مسلم است که به ثمر رسوندن سه بچه از توانایی هایی بالفعل اکثز افراد جامعه خیلی بالاتر هست.
بچه ها سرمایه اند!؟
یعنی باید فکر کنیم که وقتی پیر شدیم و زمینگر به اونا امیدوار باشیم که بفرستنمون خونه سالمندان!؟
خب خودمون می ریم دیگه چه کاریه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
اصلا پیر بشی خجالت می کشی به بچه ات بگی از من نگهداری کن من پیر بشم با پای خودم میروم سالمندان .
دو فرزند دارم و خانه ای 40 متری که به سختی من و همسرم کار کردیم و آن را تهیه کردیم... فرزند دوم را آوردیم که اولی تنها نباشد فقط همین هرچی هم دو دو تا چهار تا می کنیم نمی تونیم خونه رو بزرگ کنیم شما بگید این زندگانیه یا زندمانی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
این مرگ تدریجی یک رویاست .
ما تو ازدواجش موندیم شما به فکر تعداد بچه ها هستین ؟؟؟
گرانی -تورم - سربازی-بیکاری و... به اینا یه کاری بکنید
من هم دو فرزند دارم و با خانمم میشویم چهار نفر که در یک آپارتمان 39 متری زندگی میکنیم که آنرا هم با هزار بدبختی خریدیم شما قضاوت کنید این هم شد زندگی و هرچه تلاش میکنیم که بزرگترش را بخریم نمیتوانیم حالا خدا را شکر که مستاجر نیستیم
سلام جناب وزیر حرف شما درست اما شده کلی بگردید واسه یه شیر خشک و به زو گیرتون بیاد .......... و هزاران مورد دیگر ..............
متاسفانه مسئولان از زندگی مردم عادی بیخبرن.....
فقط یک بحثی در سطح مسولان راه میفتد و مسئولان برای اینکهدر اظهار نظر از دیگران عقب نیفتند اظهار نظر میکنند.وگرنه دیگر هر بچه دو ساله ای هم میداند هزینه بزرگ کردن بچه کمر شکن است.
جناب آقای وزیر
از تلاشی که در عرصه بهداشت دارید و مردم دردمند آنرا از نزدیک لمس می کنند تشکر می کنم. اما بنده با وجود مدرک فوق لیسانس و دانشجوی دکتری بودن، به هر جا و هر شغلی که مراجعه می کنم، جواب رد می شنوم. متاهل هستم و دارای دو فررزند کوچک. اجاره نشین هستم. فقط خودم کارگری می کنم و زنم خانه داری. ماهیانه حدود 600 هزار تومان درآمد داریم که ماه به دهمین روز نرسیده، تمام می شود و با قرض زندگی را می چرخانیم. اینها داستان نیست، واقعیت زندگی بسیاری از جوانان این کشور است که زجر می کشند اما از دیوار مردم و قانون بالا نمی روند. شما برنامه ای برای اشتغال جوانان متاهل در هیات دولت تدارک ببینید.
جناب وزیر سرمایه و دارایی هر کی رو خدا تعیین میکنه. قسمت آدم هر چی باشه همونه که هست. حالا یا ده تا بچه داشته باش یا در مجرد باش تا آخر عمر. آدم میشناسم که 5 تا پسر داشت و طوری در 90 سالگی در تنهایی فوت کرد که آدم دلش کباب می شد. یعنی پسرهاش بودن ولی جلوی براش یه اتاق دور از خودشون درست کرده بودن و خونه اش رو تصاحب کرده بودن. یکی هم مثلا مثل دکتر پروانه وثوق که بچه نداشت ولی همه بچه های سرطانی بچه اش بودن. بله دکترجان. از قسمت نمیشه فرار کرد. یه بار دیدی هر 6 تا بچه و فلان توی زلزله می میرن.
آقای وزیر! لطفا نصیحت پدرانه نکنید. به قول قرآن شاید پدران شما اشتباه می کردند. بگذار مردم خودشان انتخاب کنند.
من فوق لیسانسم و بیکار. زن نمیتونم بگیرم چه رسد به بچه اونم سه تا
نظرآقای وزیر، از نظر "کمی" کاملا درست است ؛
زیرا حتی با این الگوی 2 فرزندی (1فرزندی که هــــچ!!!!)، چون عمدتا بر اساس قانون آفرینش معمولا اکثر خونواده ها صاحب 1 پسر و1 دختر می شوند ، نسل خاله و عمو رو به انقراض گذاشته!!!!؛
ولی از نظر"کیفی" نظر آقای وزیر کمی تا اندکی کاربردی نیست؛
چون 1 ده آباد به از 100 شهر ویرونه ، ما زیر همین که زائیدیم!!!!بتونیم به خوبی بزرگش کنیم ، افزایش شمار جمعیت پیشکش . این وظیفۀ دلپذیر رو به از ما بهترون !!!! می سپاریم ؛
الحمدلله وزير وكيلهاي ما نفس شون از جاي گرم بلند ميشه
اول كار بعد ازدواج و بع بچه هاي بيشتر و بيشتر
متاسفانه برخي فكر ميكنن چون در كشور جمعيت بيشتري جا ميشه پس بيشتر توليد مثل بايد كرد!
وگرنه دولت كه كاري براي رفاه نميكنه
با احترام،لطف كنيد اين بچه ها وجوونايى كه يه زندگى معمولى مى خوان رو سروسامون بديد ،بعد درخواستاى بعدى رو مطرح كنيد
من احترامی والایی برای دکتر هاشمی قائلم و مطمئنا حرف ایشان دلسوزانه است ولی نکته ای که حتما ایشان می دانند و برای مرحم دل خودم می نویسم این است که مردم درک و شعورشان به این اندازه هست که فرزند دار شوند یا خیر بلکه باید این صحبت ها را برای سردمداران حکومت، دولتمردان، دلواپس ها و غیره و غیره زد آنهایی که به فکر نان شب مردم نیستند و بلکه دستشان در جیب ملت است.
یک انسان اگر به فرزند نیاز دارد قبلش به کار، رفاه، تفریح و آسایش نیاز دارد ما در جامعه ای زندگی میکنیم که مردمش از مسافرت و اطراق در چادر در کنار جاده لذت می برند!! چرا که امکاناتی بیش از آن نداشته ایم! ما در جامعه ای زندگی می کنیم که ابتدایی ترین نیازهای آن همچون دستشویی و آب یا وجود ندارد یا برای یک دستشویی رفتن باید 500 تومن پول پرداخت. حرفی نیست که همه چیز هزینه دار باشد ولی سوال اینجاست که پس ثروت این مملکت کجا می رود و سهم مردم از آن چیست نه آنکه برای یک سفر از جنوب کشور به شمال کشور 70 هزار تومن فقط پول عوارض پرداخت کنیم؟؟؟؟
از اینها بگذریم مسئله آموزش که در قانون اساسی کشور ما از آن بعنوان رایگان نامبرده می شود و در حقیقت چنین چیزی یافت نمی شود هم مسئله بعدی است آقای هاشمی آیا فرزندان شما در مدارس دولتی درس خوانده اند؟ یا می خوانند؟
و و و
بعله اینها هم گوشه ای از دردهای ماست که دوست داریم سه فرزند داشته باشم
درود به همگی واقعا !!!!
بنده علی رقم اینکه دکتر را خیلی دوست دارم ولی واقعیت هزینه های زندگی ، چیزی بسیار متفاوت از خواسته های اجتماعی است.
من خودم دوتا بچه دارم و 33 سالمه دیگه از من ریسک پذیرتر خودمم .ولی خیلی سخته خیلی سخته و خیلی سخته.
ما که خودمون آدم نیستم زندگی کنیم . دهه 60 ی ، جنگ ، آواره گی ، بی کاری ، تحصیلات متنوع از نظر ترمی واحدی ، سالی واحدی ، همه شیمیایی ، کار به زحمت و زجر ، وضعیت اقتصادی را که همه می دانیم .
بنظر من به همه پرسی بزارید و ته سوالات هم جای یه سوال خالی بذاربد مردم طرح مسئله کنند و جوابشان را هم بگن علت چیه .
یا علی
من خودم پدر یک دختر هستم و به لطف خدا فرزندی دیگر در راه دارم. اما در مورد داشتن فرزند لازم می دانم که اول به خودم تذکر دهم که روزی را واقعا خدا می دهد. ازروزی که صاحب فرزند شده ام فکر می کنم که خدا علاوه بر روزی فرزندم به ما نیز توجه داشته است. دوستان عزیز بهتر است کمی خوش بین بوده و به لطف خدا بیشتر توجه کنیم و از طرفی تلاش خود را در حد توانمان افزایش دهیم. قطعا حمایت می شویم.
با تشکر
جناب آقای وزیر با سلام.
آن زمانی که فرزند به درد پدر و مادر میخورد گذشته است آن قدیمها بود . فرزندان نسل جدید و آینده چه دختر و چه پسر هیچکدام به فکر پدر ومادر خود نیستند . اگر قبول ندارید کار کارشناسی بکنید.به حف من خواهید رسید.پدری دارای دو فرزند.
اقاي وزير من هم پزشكم. كل درامد من در ماه ميشه 3 مليون كه 2 مليون ان هم اجاره ميره . با يك مليون بفرماييد 4 نفر چطور زنده ميمانند!!!
اقاي وزير بفرماييد كجاي دنيا اين تفاوت طبقاتي بين پزشكان هست !!!؟ اقاي وزير در دنيا كدام پزشك از راه طبابت ميلياردر شده كه من دوميش باشم الا ايران !!!!
طرف ميگفت من پول اجاره رو ندارم بدم و گشنه ايم رفيقش گفت خونه بخر كه اجاره نديو گشنه نموني!!!!!! حالا حكايت ما مردمه با شما!!!! و صداقت شما هم همه ملتو كشته!!!!
براي ما يك بچه هم زياده ولي حرفهاي شما هم درسته! ما اصولا سرمايه اي نداريم كه ريسك كنيم و ريسك براي سرمايه دارهاست
من يك فرزند دارم خدا همين يك فرزند را برايم سالم و موفق نگه دارد و سنم هم براي بچه دار شدن گذشته.
دادش روم به دیفال در یک خانه 55 متری چند بچه می توان تولید کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
مگه وزیر بهداشت چند سالشه که توصیه پدرانه میکنه ؟
اقای وزیر نفست از جای گرم در میاد ، الان 3 ساله تو حول و ولای درمان هستیم ، می دونی کجا داری زندگی می کنی ؟
ماشالله روزی 10 پوشک بچه .خیلی زیاد نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
آقای عزیز دوقلو هستن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
دوست ناشناس ایشان دوقلو دارند هرکدام 5 تا مصرف میکنند
گفتند یکی از گشنگی مرد گفتند داشت و نخورد!! این دولت هم دلش خوشه فکر میکنه مردم رباتن! یکی میاد رو کار میگه فرزند کمتر زندگی بهتر و اونو هرجا رو در و دیوار و بسته ها تبلیغ میکنه همه رو به وازکتومی و آیودی رایگان و ازین کارا تشویق میکنه یکی هم میاد میگه نه اگه این کارارو بکنید جریمه میشید و زندانی داره و بچه بیشتر زندگی بهتر بابا ما بالاخره تکلیفمونو نفهمیدیم حالا با این شعار ما که ماله دوره شعار قبلی ها هستیم و به حرف اونا گوش کردیم و حالا از لحاظ سنی یا... دیگه نمیتونیم بچه بیاریم چکار کنیم ؟! کی تاوان اون لذت زندگی بهتری که شما الان میگید و از ما گرفته میده؟!!
من نمیفهمم چرا همیشه مسئولین از مردم درخواست دارند!! مثلا اینکه سن جمعیت داره پیر میشه جوانش کنید!!
چرا یه بار به درخواست مردم گوش نمیکنید! چرا مشکل بیکاری جوانان رو حل نمیکنید! چرا با مسببان این تورم و گرانی برخورد نمی کنید!!!!
نفس آقای وزیرازجای گرم بلندمی شودوهیچگونه اطلاعی ازمشکلات تربیتی ورفاهی وپزشکی و...... یک بچه ندارد والا هیچوقت اینگونه مطلب نمی فرمودند.
پوشک1000 تومنی و پرستارو ... ماشالله دیگه چی!؟ خیلی از اونا که شرایط مناسب دارن هم از تعداد مناسب بچه بی بهره اند. من که اوایل زندگی مشکل داشتم و مستاجر و ... استنکاف کردم، الانم تو سن نسبتا بالا دومیشو خدا داده، حس میکنم خیلی دیر شده، با اومدن هر کدوم خدا اینقدر کار مایه دار سرم ریخت که تموم خرجشونو + ... فراهم میکنه.
کافیه رحمت خدا رو ببینیم!
بچه اي كه دوروز يك قوطي شير خشك بخوره ديگه 10تا پوشك را در روز ميخواد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار