بازدید 8786
۸

تغییر الگوی کشاورزی آغاز شد

هدف الگوی کشت این است که نظام کشت کشور را بر‌اساس اهرم‌های اقتصادی، اجتماعی و استراتژیک به سمتی سوق دهد تا هر محصول در جای خود بر‌اساس دلایل فنی و اقتصادی برای حصول حداکثر عملکرد قرار گیرد و حمایت‌های دولت نیز در همان مناطق جاری شود
کد خبر: ۴۲۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۷ 02 August 2014
کم‌آبی، کاهش بارندگی و خشکسالی اکنون به مشکلی اساسی تبدیل شده که بخش کشاورزی بیشترین آسیب را از آن دیده است.

به نوشته ایران، در حالی که کشاورزی بیشترین مصرف و هدر رفت آب را به خود اختصاص می‌دهد، آمارها نشان می‌دهد کمی بیش از یک درصد منابع آب در صنعت، حدود هفت درصد در مناطق مسکونی و ۹۲ درصد در کشاورزی مصرف می‌شود.

به علاوه آبی که در بخش کشاورزی هدر می‌رود در حدود ۷۰ درصد است. به عبارت ساده‌تر، کشاورزی بیشترین مصرف و بیشترین اتلاف آب را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر روش‌های سنتی و ناکارآمد آبیاری که سبب اتلاف آب در کشاورزی می‌شود، الگوی نامناسب کشت، عامل دیگر اتلاف آب در کشور است. به این معنی که کشاورزی در مناطقی توسعه یافته که توان طبیعت محدود است و بویژه آب کافی برای کشت وجود ندارد. با تغییر الگوی کشت می‌توان به دنبال تولید محصولاتی بود که نیاز آبی کمتری دارند. این راهکار برای مقابله با کم آبی توسط وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شده است.  در مورد جزئیات طرح تغییر الگوی کشت،

جواد وفابخش مجری مطالعات تغییر الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی این طرح را اولویت جدی این وزارتخانه در سال‌جاری عنوان کرد.

 تشکیل ستاد الگوی کشت چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

الگوی کشت برای تدوین طرح مورد نیاز در مقیاس ملی و همکاری سایر دستگاه‌ها نیاز به ساماندهی دارد که در ادوار مختلف مدیریتی به اشکال گوناگون دیده شده است. در دولت تدبیر و امید به دلیل اهمیت موضوع برنامه‌ریزی الگوی کشت و تلاش در جهت اجرایی نمودن آن به منظور مدیریت منابع تولید مانند آب و خاک، معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تدوین الگوی کشت به منظور اصلاح الگوی رایج برای استفاده کاراتر از منابع خصوصاً آب در بخش کشاورزی را به عهده گرفته است. در حال حاضر این معاونت با استفاده از تجربیات قبلی و نتایج پایلوت‌های انجام شده، در حال جمع‌بندی نظرات صاحبنظران به منظور تهیه سند نقشه راه الگوی کشت و گنجاندن آن در برنامه‌های سالانه کشور است.

 فکر می‌کنید در این برنامه تمام اهداف مدیریت منابع تولید دنبال شود؟

هدف الگوی کشت این است که نظام کشت کشور را بر‌اساس اهرم‌های اقتصادی، اجتماعی و استراتژیک به سمتی سوق دهد تا هر محصول در جای خود بر‌اساس دلایل فنی و اقتصادی برای حصول حداکثر عملکرد قرار گیرد و حمایت‌های دولت نیز در همان مناطق جاری شود. به عبارت دیگر، جانمایی تولید محصولات کشاورزی در کشور توسط طرح الگوی کشت انجام می‌شود. این طرح به دلیل ماهیت مشارکتی آن نیازمند مداخله و همکاری سایر دستگاه‌های دولتی و انجمن‌های صنفی تولید‌کنندگان است. لذا ستاد الگوی کشت با هدف ایجاد هماهنگی بین این واحدها تشکیل می‌شود.

 با توجه به کم‌آبی و خشکسالی در اکثر استان‌های کشور، چه برنامه‌ای برای تغییر الگوی کشت و استفاده از کشت‌هایی با مصرف آب کم دارید؟

کم‌آبی و مدیریت عاقلانه مصرف آب در بخش کشاورزی، یکی از دلایل ضرورت اجرای الگوی کشت در کشور است. این تهدید فرصتی را برای کشور ایجاد می‌کند تا نظام کشت محصولات در مناطق مختلف از برنامه‌های مدونی با نام الگوی کشت برخوردار شود و سیاست‌های حمایتی دولت برای اجرای آن به صورت هدفمند و قابل پایش هدایت شود.

  در این برنامه برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی برنامه‌های جداگانه طرح‌ریزی شده است؟

قطعاً متغیر آب در برنامه‌های اصلاح الگوی کشت دارای اهمیت ویژه‌ای است که مد‌نظر کارشناسان و متخصصان تدوین الگوی کشت قرار می‌گیرد. قطعاً تغییر سطوح زیر کشت محصولات در هر منطقه در مدیریت مصرف آب تأثیر زیادی به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه این تغییر سطح باید به نحوی اعمال شود تا در میزان درآمد کشاورزان منطقه تغییر زیادی اتفاق نیفتد. این کار از طریق انتخاب گیاهان مناسب یا یارانه‌های دولتی برای جبران خسارت ناشی از تغییر الگوی کشت منطقه در سال‌های اولیه اصلاح الگوی کشت یا تأمین هزینه خرید منابع آب و جبران هزینه‌های سرمایه‌گذاری قبلی کشاورزان خواهد بود.

 تغییر الگوی کشت نیازمند برنامه‌ریزی و همراهی و همکاری کشاورزان در مناطق مختلف است. برای این منظور در صورت درخواست از آنان برای کشت محصول دیگر چه حمایت‌هایی از کشاورزان انجام می‌گیرد؟


همراهی و همکاری تولیدکنندگان بخش کشاورزی برای اصلاح الگوی کشت از دو راه اتفاق می‌افتد؛ اول این که منافع درازمدت به جای منافع کوتاه مدت برای آنها تبیین و در یک نظام رفت و برگشت اطلاعات به یک تفاهم کلی در هر منطقه برسیم. دوم این که نظام‌های حمایتی مانند تعرفه‌های انرژی چند نرخی و بیمه محصولات یا پرداخت یارانه مستقیم به تولید به عنوان پشتوانه اجرایی برنامه الگوی کشت قرار گیرند تا همراهی کشاورزان را تضمین کند. به عبارت ساده‌تر، قیمت تمام شده محصول باید براساس نقشه الگوی کشت در مناطق حمایت دولت پایین‌تر از مناطقی باشد که توصیه الگوی کشت برای آن محصول نبوده است. نکته کلیدی اجرایی شدن الگوی  کشت همین قیمت تمام شده محصول براساس نقشه الگوی کشت کشور خواهد بود.

 آیا برنامه تغییر الگوی کشت برای سال زراعی جاری قابلیت اجرایی دارد؟

برنامه اصلاح الگوی کشت کشور هنوز در مرحله تدوین قرار دارد و به غیر از مناطقی که به عنوان پایلوت در کشور مطالعات آن به اتمام رسیده، در سایر مناطق نیازمند تهیه و تدوین برنامه مطالعه و اجراست. ولی قبل از رسیدن به این مرحله و داشتن برنامه ملی الگوی کشت، برخی از اقدامات کمکی نیز قابل انجام است که ستاد وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی استان‌ها در قالب جلسات مشترک کارشناسی توصیه و اجرا می‌کند.

 تاکنون اقدام عملی برای تغییر الگوی کشت انجام گرفته است؟


بله، تغییر الگوی کشت چغندر بهاره به چغندر پاییزه، استفاده از ارقام کلزا با تیپ رشد بهاره و کشت تأخیری به جای ارقام با تیپ رشد پاییزه، هدایت تنوع ارقام گندم در برخی از مناطق کشور، همچنین حمایت نکردن از تولید برنج در مناطقی غیر از شمال کشور، از جمله اقدامات اجرایی وزارت جهادکشاورزی تا قبل از رسیدن به یک برنامه جامع ملی الگوی کشت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۸
اگر از کشت برنج در جاهای دیگر بجز شمال حمایت نمیکنید در همه اقلام کشاورزی باید این دیدگاه باشد مثل کشت پسته صرفا باید در استان کرمان باشد متاسفانه در اکثر نقاط کشور این محصول را برداشت میکنند که خیلی خیلی هم اب مصرف میکند.
مشکل کشاورزی امروز کشور تنها کم آبی نیست.
در خصوص اتلاف آب در بخش كشاورزي و ميزان مصرف آن اعداد و رقم هاي ذكر شده صرفا يك ادعاست و بخش كشاورزي هيچ وقت اين رقم را نپذيرفته و دليل منطقي هم دارد.
و اما اينكه مصرف آب بايد بهينه گردد حتي در بخش كشاورزي ، اين يك خواسته منطقي و صحيح بوده و همه به آن اذعان دارند.
اما اينكه چگونه اين اتفاق بايد بيافتد،
نيازمند هستيم ببينيم دولت براي زيرساخت ساير بخش هاي اقتصادي چكار كرده است.
حمل و نقل يكي از بخش هاي مهم اقتصاد است كه بايد توجه وي‍‍ژه اي به آن صورت گيرد و البته توجه كمي به آن نشده است بزرگ راه ها راه هاي اصلي و فرعي پايانه ها فرودگاه هاي متعدد كه بعضا هيچ استفاده اي هم نمي شود خطوط ريلي تجهيز حمل و نقل جاده اي و ريلي و هوايي با وجود تحريها، و ....
اگر بگوييم اهميت آب براي كشور كمتر از حمل و نقل است، بي انصافي كرده ايم.
در صنعت نفت سرمايه گذاري هاي عظيمي كه صورت گرفته كه عمدتا اعتبارات ملي است.
در آموزش نيز دانشگاه هاي متعدد كه الان بسياري از ظرفيت هاي آنان در رشته هاي مختلف دارد به تعطيلي كشانده مي شود به علت عدم وجود متقاضي و يا اشباع بازار.
البته توسعه زير بخش در همه اينها يك ضرورت است كه قابل انكار نيست.
اما اگر بپذيريم كه بدون وجود آب همه اينها كاراي خود را از دست خواهند داد، و حتي قبل از غذا انسان نياز به آب دارد، آنوقت متوجه خواهيم شد كه چه ظلمي در حق بخش آب و كشاورزي و منابع طبيعي اين مملكت صورت گرفته كه براحتي قابل جبران نبوده و دير نخواهد بود كه افسوس اين بي توجهي را خواهيم خورد چنانكه هم اكنون نيز در خيلي از موارد معضلات اين بي توجهي دامنگيرمان گرديده است.
چند درصد از منابع بودجه اي به اين امر اختصاص مي يابد؟ آيا بخش كشاورزي توانايي اين را ندارد كه به اندازه صنعت در رونق بخشيدن به اقتصاد نقش ايفا كند؟
تمام دولت ها در ابتداي تصدي خود كلا بخش كشاورزي را به فراموشي سپردند و در آخر دوران خدمت خود اعتراف كرده اند كه اشتباه كرديم و بايد اولويت اول را بخش كشاورزي قرار مي داديم كه البته هم باري خوشان زماني نمانده و هم دولت بعدي نيز آنچنان فكر مي كند كه آنها در اول دوره خدمت فكر مي كردند.
پس تا دير نشده برنامه اي براي نجات مملكت از اين بحران تهيه و چاره اي انديشيده شود.
تغییر الگوی کشت بدون استفاده از داده های آمایش سرزمین یک اقدام عبث است.
اگه کسانی بخوان در این زمینه اقدامی بکنن اولین قدم تصمیم گیری جدی و قانونی درباره بهره برداری های غیرمجاز از چاه هاست که به طور وحشناکی باعث تخلیه ثروت ملی از دل زمین میشه. دوّم: تصمیم گیری جدی و قانونی درباره تغییر الگوی کشت به سمت الگوهای با بهره وری بالای منابع آبی و اجباری نمودن به کارگیری کارشناسان ناظر در هریک از واحدهای تولیدی است.
هر چه سریعتر کشت اقلامی مثل چغندر را در نواحی کم ابی مثل خراسان رضوی جمع بفرمایید
اگر 92 درصد آب در بخش كشاورزي مصرف مي شود اين بايد هرچه سريع تر در دستور كار قرار گيرد تا نسبت به تغيير الگوي مصرف اقدام شود اين كه نمي شود تمام آب در اين بخش مصرف شود آنگاه بهره وري آن متناسب با هزينه اي كه براي آن مي شود نباشد
تا زمانی که کشاورزی ما به صورت خرده زمینداری هستش تمام مشکلات کشاورزی و مسائل مرتبط با آن پابرجاست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار