بازدید 15938

نجیفی به دنبال رهبری قیام علیه تکفیریها در موصل

کد خبر: ۴۲۱۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۱ 02 August 2014
اسامه نجیفی رییس پارلمان سابق، پس از ناکامی های زنجیره ای سیاسی در هفته های اخیر، روز جمعه در بیانیه ای که در رسانه های عراقی بازتاب یافت، گفت، ˈکتائب موصلˈ تشکیل شده و او فرماندهی این گردان مردمی از اهالی (عمدتا سنی) موصل را برعهده دارد.

به گزارش ایرنا نجیفی که به همراه بردارش اثیل، از سوی برخی جریان های سیاسی از متهمان سقوط موصل معرفی می شود، گفت که مردم موصل دیگر کاسه صبرشان لبریز شده و کتائب موصل را برای رهایی از شر داعش و آزادی این شهر تشکیل داده اند.

نجیفی ادعا کرده که نیروهای این گردان در ایران و کردستان عراق آموزش دیده اند.

وی همچنین مدعی است که جیش السلام و نقشبندیه و دیگر مسلحین در شمال عراق اعلام آمادگی کرده اند که در کنار مردم با تمام امکانات علیه داعش وارد جنگ شوند.

البته چندی پیش نوری المالکی هم گفته بود که عناصر بعثی و برخی عشایر که تاکنون با داعش همکاری داشته اند، خواستار قرار گرفتن در کنار ارتش عراق علیه داعش شده اند.

در همین حال زهیر الچلبی رییس کمیته پشتیبانی موصل در پارلمان، نجیفی را متهم کرد که سعی دارد سوار بر موج ایجاد شده علیه داعش در منطقه شود؛ او که از طرح هایش در جریان حمله داعش به موصل ناکام مانده است.

الچلبی گفت که اسامه و برادرش اثیل از عوامل اصلی سقوط موصل هستند. آنها متهم به فساد اداری و کارشکنی در دستگاههای دولتی در برخورد با تروریسم هستند. حالا که از اهالی موصل سرخورده شده، قصد دارد سوار بر موج انقلابیون موصل شود.

ناظران، معتقدند شکل گیری یک جریان در محافل سیاسی اهل سنت عراق علیه داعش می تواند دو علت داشته باشد؛ اول اینکه به این نتیجه رسیده اند که در صورت تسلط داعش نه تنها منافع سیاسی آنها که حتی جانشان در خطر خواهد بود، بویژه اینکه داعش در برخورد با بعثی ها، بعد از تصرف موصل نشان داد که هیچ جریان و تفکری غیر خود را بر نمی تابد.

و دوم اینکه شاید به این جمع بندی رسیده اند که داعش برای کشور خطرناک است و حالا که مردم موصل آماده قیام علیه داعش شده اند، پیروزی را به نام خود تمام کنند.

نجیفی که برای این دوره از سوی جریان اهل سنت عراق(ائتلاف الوطنی لاصلاح) نامزد پست ریاست پارلمان نشد، اخیرا بعد از اینکه متحدون، گروهی به رهبری خود وی، او را نامزد معاونت اول رییس جمهوری کرد، با مخالفت دیگر احزاب اهل سنت روبه رو شد. وی سرانجام این هفته اعلام کرد که از نامزدی برای این پست هم انصراف داده است
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر