بازدید 3752

هزینه‌های بستری به 7.5 درصد کاهش یافت

کد خبر: ۴۲۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴ 01 August 2014
وزیر بهداشت، ضمن اعلام کاهش هزینه‌های بستری مردم به 7.5 درصد از سازمان‌های بیمه گر خواست که سطح خدمات را کاهش ندهند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در توضیح روند اجرای طرح تحول نظام سلامت که بیش از دو ماه از اجرای آن می‌گذرد، گفت: هدف آن بود که با اجرای این طرح هزینه‌های مردم در بخش بستری به 10 درصد کاهش یابد. خوشحالیم که امروز این رقم به طور متوسط به 7.5 درصد کاهش یافته است. در مجموع بیماران در شهرها 10 درصد هزینه‌های بستری و همچنین بیماران در روستاها پنج درصد این هزینه‌ها را می‌پردازند که به طور متوسط عددی حدود 7.5 درصد را شامل می‌شود. این مبحث محوری ترین موضوع در اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که خوشبختانه محقق شده است.

وزیر بهداشت از افزایش 9 درصدی آمار بستری در بیمارستان‌های دولتی خبر داد و گفت: ممکن بود برخی از بیماران به دلیل عدم توانایی، برای درمان مراجعه نکنند و یا به ندرت افرادی از بخش خصوصی به بخش بستری دولتی مراجعه کنند. در مجموع این مباحث از علل افزایش آمار مراجعات به بخش دولتی است.

هاشمی بسته حمایت از بیماران صعب العلاج را که قرار است در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت، اجرایی شود را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر همین 10 درصد فرانشیزی که بیماران صعب العلاج بابت هزینه‌های درمانشان می پردازند نیز گاهی از توانشان خارج است. امیدواریم که اعتبارات این بسته حمایتی هرچه سریعتر تامین شده و بتوانیم این بسته را اجرایی کنیم.

وزیر بهداشت بسته ترویج زایمان طبیعی و رایگان شدن زایمان طبیعی را مورد اشاره قرار داد و افزود: به دنبال اجرای این بسته آمار سزارین در کشور کاهش یافته است. در این زمینه به بخش خصوصی نیز اعلام کرده‌ایم که باید نسبت آمار سزارین به طبیعی را تا پایان امسال 10 درصد کاهش دهند. در غیر این صورت این موضوع در اعتبار بخشی و تمدید پروانه‌های آنها اعمال می‌شود.

هاشمی مقیم شدن پزشکان متخصص در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت، به عنوان یکی دیگر از بسته‌های طرح تحول نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و افزود: به دنبال اجرای این بسته در حال حاضر حدود 790 پزشک متخصص در بیمارستان‌های کشور مقیم شده و از شب تا صبح در بیمارستان مربوطه حضور دارند. البته این طرح برای متخصصان اختیاری است. در برخی بیمارستان‌ها نیز کمبودهایی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود.

وی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم ادامه داد: در دو ماهی که از طرح تحول نظام سلامت می‌گذرد 3000 متخصص در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند. به این ترتیب طی دو ماه آینده 1400 نفر را در سراسر کشور توزیع خواهیم کرد. البته پرداختی‌های بیمارستان‌های دولتی به متخصصان و فوق تخصص‌ها بسیار ناچیز است . به دنبال تدابیر اندیشیده شده دولت ما به التفاوت ویزیت متخصصان و فوق تخصص‌ها را در بیمارستان‌های دولتی می‌پردازد.

هاشمی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد در پاسخ به این سوال که خدماتی که در قالب طرح تحول نظام سلامت ارائه می‌شود، تا چه زمانی می‌تواند ادامه یابد، افزود: تا پایان امسال باید صبوری کرد تا به تدریج اشکالات کار برطرف شود. بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت فرسوده هستند و تعداد تخت‌ها نیز کم است. همین تعداد تخت‌ها نیز در شان مردم نیستند. حدود 30 هزار تخت جدید باید خریداری شده و جایگزین تخت‌های فرسوده شود همچنین حدود 5000 بهورز و تعداد قابل توجهی پرستار و بهیار کم داریم. در حال حاضر نیز با اجرای طرح تحول کار پرستاران و دیگر پرسنل مراک درمانی اضافه و طاقت فرسا شده است. بارها نیز گفته‌ایم که شرمنده‌ایم چرا که تعداد زیادی از این پرسنل کارانه‌هایشان را دریافت نکرده‌اند.

وزیر بهداشت در عین حال از بیمه‌ها خواست که سطح خدمات خود را کاهش ندهند و گفت: در برخی موارد نیز بیمه‌ها تخلفاتی داشتند که پیگیری‌های لازم در این موارد نیز انجام شده است.

وی در پایان گفت: در طی مدتی که طرح تحول نظام سلامت اجرا شده رضایتمندی مردم از اجرای این طرح زیاد است اما ما معتقدیم که هنوز اشکالات زیادی داریم که امیدواریم به حداقل ممکن کاهش یابد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر