بازدید 22164
دعوای مهم این روزهای فضای مجازی ترکیه؛

عوامل ایران بر ترکیه حکومت می‌کنند یا جاسوسان رژیم اسرائیل؟

اختلافات سیاسی اردوغان و گولن که زمانی با یکدیگر متحد بودند، به مرحله پروپاگاندا رسیده است. یک جنبه از دعوای این دو، متهم کردن دیگری به عامل دشمنان بیرونی بودن است. دستگیری ده‌ها تن از افسران پلیس در روزهای پایانی ماه رمضان بر آتش این تئوری‌ها افزوده است. بیشتر این افسران که بیشتر وابسته به تشکیلات گولن هستند، پس از یک هفته بازجویی آزاد شدند، ولی یازده تن از آن‌ها در بازداشت و در انتظار محاکمه هستند.
کد خبر: ۴۲۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶ 01 August 2014
عوامل ایران بر ترکیه حکومت می‌کنند یا جاسوسان رژیم اسرائیل؟اگر این روز‌ها را در فضای گسترده استفاده از توئیتر در ترکیه گذرانده باشید، با پیام‌های بی‌شماری روبه رو می‌شوید که از جاسوس‌های راه یافته در کشور سخن می‌گویند: جاسوسان ایران و جاسوسان رژیم اسرائیل.

به گزارش «تابناک»، مصطفی اکیول، خبرنگار برجسته اهل ترکیه در تحلیلی در این باره به دو گروه کاملا متضاد اشاره کرده که یک گروه از آن‌ها بر این باورند که جاسوسان و عوامل اسرائیل عمیقا در این کشور راه یافته و به نفع این رژیم فعالیت می‌کنند و دسته دوم به عوامل خائنی اشاره می‌کنند که با نفوذ در ارکان این کشور به نفع ایران کار می‌کنند. به طور کلان می‌توان طرفداران نظریه نخست را طرفداران دولت اردوغان دانست، در حالی که طرفداران فتح‌الله گولن از نظریه دوم حمایت می‌کنند.

به عبارت دیگر، اختلافات سیاسی اردوغان و گولن که زمانی با یکدیگر متحد بودند به مرحله پروپاگاندا رسیده است. یک جنبه از دعوای این دو، متهم کردن دیگری به عامل دشمنان بیرونی بودن یعنی ایران و اسرائیل است.

دستگیری ده‌ها تن از افسران پلیس در روزهای پایانی ماه رمضان بر آتش این تئوری‌ها افزوده است. بیشتر این افسران ـ که اغلب وابسته به تشکیلات گولن هستند ـ پس از یک هفته بازجویی آزاد شدند، ولی یازده تن از آن‌ها در بازداشت و در انتظار محاکمه هستند.

بنا بر برخی جزئیات فاش شده در رسانه‌ها درباره این افسران، آن‌ها در شنود مکالمات ۲۵۱ شهروند ترکیه نقش داشته‌اند که ظن آن می‌رفته عضو یک گروه تروریستی طرفدار ایران با نام توحید ـ سلام بوده‌اند. این در حالی است که به باور رسانه‌ها، بسیاری از این ۲۵۱ تن که روزنامه‌نگار، فعالان اقتصادی و مهم‌تر از آن مشاوران اردوغان و وزرای وی بوده‌اند، نمی‌توانند تروریست‌های طرفدار ایران باشند؛ بنابراین، پلیس به شنود به بهانه‌های خیالی و گزافه‌گویانه متهم شده است.

در مقابل، این افسران پلیس و هواداران آن‌ها بر جدی بودن تهدید مخفی ایران پافشاری دارند. یکی از این افسران بازداشتی با نام علی فوات ییلمازر که پیش از این فرمانده واحد اطلاعات پلیس استانبول بوده است، در گفت وگو با رسانه‌ها، موضوع سازمان توحید ـ سلام را جدی دانسته و آن را سری‌ترین و خطرناک‌ترین سازمان تروریستی در سالهای اخیر دانسته که تاکنون ترکیه با آن روبه رو بوده است. روزنامه تودی زمان که از رسانه‌های وابسته به گولن است، اصرار دارد که توحید ـ سلام یک سازمان واقعی است.

تمرکز بر سازمانی خیالی یا واقعی مانند توحید ـ سلام، بخشی از روایت کلی تری است که از دسامبر گذشته یعنی زمان جدایی گولن و اردوغان، رسانه‌های طرفدار گولن بر آتش آن می‌دمند. مسائل مربوط به تجارت مخفیانه نفت در برابر طلا و نقش رضا ضراب از شهروندان ایران در آنکه به استعفای چهار وزیر کابینه اردوغان نیز منجر شد، شاهدی بر ادعای طرفداران گولن دانسته می‌شود. آن‌ها حتی شایعاتی منتشر کردند که برخی از مقامات دولتی در دام ازدواج موقت افتاده‌اند که هر چند از نظر شیعیان شرعی است، ولی اهل سنت به آن اعتقاد ندارند.

همین موضوعات باعث شده که افسران پلیسی که هفته پیش بازداشت شدند به جاسوسی متهم شوند. دادستان جزئیات کامل اتهامات را منتشر نکرده است، ولی اتهام شایع در رسانه‌های هوادار اردوغان این است که این افسران پلیس و شبکه گسترده‌تر آن‌ها که «دولت موازی» نامیده می‌شود، مشغول جاسوسی گسترده در ترکیه هستند و اطلاعات به دست آمده را در اختیار اسرائیل نیز می‌گذارند. آن‌ها مدرک قابل اعتنایی در مورد ارتباط این شبکه با اسرائیل منتشر نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد، این ادعاهای تند بخشی از جنگ قدرتی باشد که اردوغان و گولن در دو سال گذشته در آن درگیر بوده‌اند و این درگیری داخلی به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ترکیه نیز کشیده شده است، ولی به طور کلی کار‌شناسان، گولن را غربگرا‌تر و بیشتر طرفدار اسرائیل می‌دانند، در حالی که حساسیت اردوغان به ایران کمتر است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۱۰
به اردوغان هم نمیشه اعتماد کرد. هر دو دسته مخالف ایران هستند.
دولت ارودغان وابسته به امریکاودولت صهیونیست بوده وهست تازه ترکیه دراین چندسال که کمک کرده توروریست هابه سوریه وعراق ازخاک ترکیه بوده حتی مجروحان توروریست هادربیمارستاهای ترکیه بستری هستندکمک نظامی ومالی به داعش ازترکیه می باشدفکردولت عثمانی ویابگویم امپراطوری عثمانی درسروفکرانهاست جمهوری اسلامی ایران بایدخیلی مواظب ترکیه باشد
بیشتر به جوک می ماند!D:
اردوغان تعطیل از رفتارهاش معلومه و بدجوری شکست خورده در مصر در سوریه در همپیمانی با تروریست ها واقتصاد کشورش و.... اردغان اگه همون 4 سال پیش با سوریه بود الان اینقدر زیر فشار نبود آمریکا هم طبق معمول در پیمانی که با ترکیه بسته بود در مورد سوریه و مسائل خاورمیانه کنار کشید که زات امریکا که این مشکلات بدجوری ضربه زد به اردوغان حال تنها راه بازگشت پیوستن به مقاومت
باید همیشه افراد بلند پایه فکر کنند که تلفن آنها در حال شنود است....
اردوغان توی سوریه به ما از پشت خنجر زد. راجع به عراق هم در آینده می شه قضاوت کرد ولی علی الظاهر اردوغان در عراق هم می خواد به ما ضریه بزنه.
سیاستمداران ترکیه مانند آفتابگردان و آفتاب پرست عمل می کنند فقط منافع خودشان را در نظر می گیرند و بس. اردوغان هم با کارهایش تنها باعث ایجاد شکاف در بین کشورهای مسلمان شدو بیشتر کارهایش جنبه تبلیغاتی دارد تا عملی مثل کمک به فلسطین و غزه.
به جنبه مثبت قضیه فکر کنیم:شاید این عوامل باعث بشود که دیگر ایرانیان پولهای خود را جهت سرمایه‌گذاری در ترکیه هزینه نکنند.ترکیه هم پول ما را میگیرد هم برای ما طاقچه بالا میگذارد!
نفوذ عوامل ایران در ترکیه خنده دار است. فکرکنید به کارهایی که در این سالها ترکیه در خصوص سوریه یا سایر مسائل منطقه ای عراق گرفته تا مصر و فلسطین و حتی سومالی
چه بامزه .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر