بازدید 3989

بروز اختلافات تازه در روابط آمريکا و هند

سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند در کنفرانس خبری مشترک با جان کری در دهلی نو گفت: هندی ها از اتهامات جاسوسی عصبانی هستند.
کد خبر: ۴۲۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳ 01 August 2014
خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم شائون تاندون نوشت: آمریکا و دولت جدید راستگرای هند روز پنجشنبه ابراز امیدواری کردند که در عرصه جهانی همکاری نزدیکی داشته باشند ولی اختلافات تازه ای درباره مسائل تجاری و جاسوسیهای امریکا بین دو کشور بروز کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در اولین سفر خود به هند از زمان انتخابات این کشور در ماه‌های آوریل و مه، گفت: درباره نارندرا مودی نخست وزیر جدید هند هیجان زده است و معتقد است دوره تصدی تاریخی وی فرصتی برای همکاریهای جدید آمریکا و هند است.
جان کری پس از گفتگو با وزرای کلیدی کابینه هند در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون فرصتی بهتر از این برای همکاری بین دو کشور وجود نداشته است.

وی افزود: آمریکا و هند می‌توانند و باید شرکای حتمی یکدیگر در قرن 21 باشند.

جان کری که روز جمعه با مودی دیدار خواهد کرد افزود: معتقدم نخست وزیر جدید هند درباره مبارزه با تغییرات جوی، افزایش روابط تجاری و توسعه همکاریها در منطقه آسیا- اقیانوس ارام (جایی که هر دو کشور نگران ظهور چین هستند) با ما اتفاق نظر دارد.

سوشما سواراج وزیر خارجه هند گفت: دولت مودی پتانسیل زیادی را در آمریکا به یک شریک جهانی می‌بیند و از حضور بیشتر آمریکا در اقتصاد هند استقبال می‌کند.

سفر جان کری به هند برای تدارک اولین سفر مودی به واشنگتن در ماه سپتامبر صورت گرفت. آمریکا به دنبال جبران زمان از دست رفته برای احیای روابط با رئیس جمهور ملی گرای هند است.
انتخابات هند پس از آن برگزار شد که آمریکا و هند در ماه دسامبر بزرگترین بحران سالهای اخیر را در روابط خود تجربه کردند زمانیکه مقامات آمریکا یک دیپلمات هندی را به دلیل بدرفتاری با خدمتکارش دستگیر کردند که باعث خشم دهلی شد.

اما مناقشه دیگر درست در آستانه سفر کری به هند بروز کرد و آن افشاگری ادوارد اسنودن مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره جاسوسی آمریکا علیه حزب بهاراتیا جاناتا (حزب نخست وزیر هند زمانی که این حزب در جناح مخالف بود) است.

سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند در کنفرانس خبری مشترک با جان کری در دهلی نو گفت:
هندی ها از اتهامات جاسوسی عصبانی هستند.
وی افزود: من به آنها(آمریکا) گفتم اگر ما همدیگر را کشورهای دوست می‌دانیم، این غیرقابل قبول است که علیه یکدیگر جاسوسی کنیم.

جان کری در جمع خبرنگاران گفت: نمی‌تواند درباره اتهامات خاص اظهارنظر کند ولی تاکید کرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلاشهای بی سابقه ای را برای نظارت بهتر روی سازمانهای اطلاعاتی انجام داده است.

جان کری افزود: اما اجازه دهید فقط بسیار شفاف بگویم ما به رابطه با هند ارزش قائل هستیم... و همچنین به تبادل اطلاعات بین دو کشور درباره مبارزه با تروریسم و دیگر تهدیدهای پیش روی دو کشور ارزش می‌دهیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار