بازدید 13759
۲

طرح سناتور تندرو آمریکایی برای پیچیده‌تر کردن لغو تحریم‌های ایران

برداشته شدن همه تحریم‌های شورای امنیت، چندجانبه و ملی مرتبط با مسأله هسته‌ای بر پایه یک برنامه تنظیمی مورد توافق طرفین ـ که یکی از تعهدات تعیین شده برای ۱+۵ در راه حل نهایی مورد توافق با ایران است. طرحی در سنای آمریکا در مراحل اولیه قرار دارد که لغو تحریم‌های ایران در یک توافق احتمالی هسته‌ای را پیچیده‌تر خواهد کرد.
کد خبر: ۴۲۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰ 31 July 2014
طرح سناتور تندرو آمریکایی برای پیچیده‌تر کردن لغو تحریم‌های ایرانبرداشته شدن همه تحریم‌های شورای امنیت، چندجانبه و ملی مرتبط با مسأله هسته‌ای بر پایه یک برنامه تنظیمی مورد توافق طرفین ـ که یکی از تعهدات تعیین شده برای ۱+۵ در راه حل نهایی مورد توافق با ایران است، با توجه به مراجع مختلف اعمال و تصویب این تحریم‌ها و جدول زمانی احتمالی که باید بر اساس آن تحریم‌ها برداشته شود، از پیچیده‌ترین مسائل یک توافق احتمالی هسته‌ای بین ایران و ۵+۱ است.

به گزارش «تابناک»، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس که در پیگیری قوانین مربوط به تحریم ایران نقش پررنگی داشته، طرحی را پیشنهاد کرده است که لغو تحریم‌های ایران در نتیجه یک توافق احتمالی هسته‌ای با موانع بیشتری روبه رو خواهد کرد.

قوانین تحریمی ایران در ایالات متحده به طور کلی به دو دسته فرامین ریاست جمهوری و قوانین مصوب کنگره قابل تقسیم هستند و رئیس جمهور آمریکا در صورت توافق احتمالی هسته‌ای مطابق تعهدات ۵+۱ در توافق ژنو باید روند برداشته شدن همه تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای را عملی کند.

اوباما در حالی که برای برداشته شدن تحریم‌های ناشی از فرامین ریاست جمهوری اختیارات زیادی دارد، در مورد تحریم‌های مصوب کنگره اختیارات کمتری دارد و در موارد متعددی برای برداشته شدن و حتی تعلیق اجرای آن‌ها به همکاری کنگره نیاز دارد.

سناتور کروز در پیش‌نویس طرحی که آماده کرده، هدف تبدیل فرامین ریاست جمهوری به مصوبات کنگره را مد نظر قرار داده است.

در هفته‌های اخیر، بخشی از کنگره آمریکا سرگرم تلاش برای اجبار ریاست جمهوری به تصویب توافق احتمالی با ایران در کنگره و یا تعیین شرایطی برای یک توافق احتمالی قابل قبول بوده است.

این سناتور آمریکایی چند دلیل را برای نوشتن چنین طرحی مطرح کرده که عبارتند از: تهدید حیاتی ایران هسته‌ای علیه ایالات متحده، اسرائیل و متحدان آن‌ها، حمایت ایران از تروریسم و به ویژه حماس، نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت توسط ایران، فواید اقتصادی توافق موقت ژنو برای ایران، اگر نسبت به ایران سختگیری نشود، آنگاه دولت های مشابه ایران نیز مسیر مشابهی را خواهند پیمود، مذاکرات و توافق با کره شمالی نمونه‌ای از سیاست شکست خورده مذاکره است و اینکه هدف تحریم‌ها علیه ایران تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران بوده است و نه شروع مذاکرات هسته‌ای.

گفتنی است، مقامات دولت امریکا در هفته‌های اخیر، دست کم در ظاهر به کنگره هشدار داده‌اند که اقدامات تحریمی علیه ایران مذاکرات را از مسیر خود خارج خواهد کرد. از سوی دیگر، اقداماتی که مورد نظر این سناتور آمریکایی است، با توافق ایران و ۵+۱ و تعهدات طرف مقابل به ایران، احتمالا تناقضات زیادی خواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۲
این نشان میدهد که امریکایی ها در حل مسایل سیاسی صداقت ندارند...مرگ بر امریکا
خاک بر سر کنگره آمریکا که جز خادمی اسراییل نقشی برای خود قایل نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس